• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96112916500
  • خبرنگار : 71569

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اعلام کرد؛

دانشگاه علامه از 6 اسفند میزبان مسابقات ملی مناظرات دانشجویی

دانشگاه علامه از 6 اسفند میزبان مسابقات ملی مناظرات دانشجویی

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به تشریح نحوه برگزاری ششمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویان ایران پرداخت و گفت: این مسابقات از 6 اسفند به میزبانی دانشگاه علامه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهندس علیرضا زجاجی صبح امروز (یکشنبه 29 بهمن ماه) در نشست خبری مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویان ایران درباره اهمیت برگزاری مناظرات دانشجویان ایران در سطح کشور با اشاره به اهمیت بحث تعقل در قرآن کریم، گفت: اولین آیه‌ای که به پیامبر اسلام (ص) نازل شد، فرمان «اقرأ»بود و به دنبال آن تاکید بر گفت و گو و جدال احسن بسیار دیده می‌شود.

وی درباره تاریخچه مناظره در کشور گفت: در مراکز علمی ایران بخصوص پس از اسلام بحث جدال احسن برای روشن کردن مباحث علمی و رسیدن به نقطه مشترک یک رویه‌ای با بیش از هزار سال قدمت است و در مدارس نظامی و سایر مدارس علمی ایران از روش مباحثه بسیار استفاده می‌شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره نحوه شکل‌گیری مسابقات مناظره در کشور، گفت: این مناظرات در سال 90 در جهاد دانشگاهی آغاز شد و مبنای آن مکاتبه‌ای بود که جمعی از فضلای قم در دهه 80 با مقام معظم رهبری داشتند و به همین خاطر مقام معظم رهبری در نامه‌ای به اهمیت بحث مناظرات اشاره کردند و بیان کردند که چون تا به حال به این موضوع در دانشگاه‌ها پرداخته نشده است، خوب است که به این مساله اهمیت داده شود.

زجاجی افزود: به دلیل ماهیت انقلابی جهاد دانشگاهی این نهاد با اهتمام مسئولان برای این کار مقدمه‌چینی‌های لازم را انجام داد و در سال 90 اولین مسابقه مناظره دانشجویی برگزار شد و امسال ششمین دوره این مناظرات6 تا 8 اسفندماه در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه‌ طباطبایی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: تلاش‌های زیادی برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقات انجام شده و تاکنون شاهد رشد کمی و کیفی این موضوع بوده‌ایم و هدف از برگزاری این مسابقات آن است که بحث و گفت و گو با منطق و ارائه دلیل و برهان انجام شود.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان با اشاره به این که در سطح جامعه بسیار دیده می‌شود که بحث بر سر موضوعات مختلف به دعوا و مجادله کشیده می‌شود، بر اهمیت برگزاری این مسابقه و ترویج اصول مناظره علمی در سطح جامعه تاکید کرد.

همچنین مهندس مهدی خالدی‌کاظمی در نشست خبری مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویان ایران که صبح امروز (یکشنبه 29 بهمن ماه) برگزار شد، به تشریح روند برگزاری این مسابقات پرداخت و درباره نحوه برگزاری این مسابقات در دوره‌های گذشته، گفت: بحث مسابقات مناظره بعد از سال 81 در پی نامه‌ای که اساتید حوزه و دانشگاه به مقام معظم رهبری نوشتند و پاسخی که رهبری پس از مدت زمان کوتاهی به آن نامه نوشتند و به اهمیت برگزاری چنین مناظراتی در سطح دانشگاه‌ها اشاره کردند، مطرح شد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، یادآور شد: مقام معظم رهبری در پاسخ به این نامه فرمودند: «آری نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و یا امر تشریفاتی تبدیل کرد. چنانچه نباید به جای مناظره به جدال گرفتار آمد و به جای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت‌گریزی لغزید و آن روز سهم آزادی،‌ سهم اخلاق و سهم منطق همه یک جا در کنار یکدیگر ادا می‌شوند...»

خالدی‌کاظمی خاطرنشان کرد: متاسفانه تا چند سال گذشته بحث مناظرات چندان در جامعه دانشگاهی ما رواج پیدا نکرده بود، اما به همت سازمان دانشجویان ایران نزدیک به 2 سال کار مطالعاتی در مورد جامعه دانشگاهی کشور، فرهنگ و سنت غنی اسلامی و ایرانی در قرن‌های گذشته در باب مناظره و همچنین دانشگاه‌های مختلف جهان که در این عرصه‌ها پیشرو بوده‌اند، انجام گرفت و نهایتا مسابقه مناظرات دانشجویی ایران پایه‌گذاری شد.

وی ادامه داد: در سه دوره ابتدایی به صورت متمرکز و ملی برگزار شد و از دوره چهارم در داخل دانشگاه‌ها و استان‌های مختلف طرح گسترش پیدا کرد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به ارائه آمارهایی درباره تعداد شرکت کنندگان این مسابقات در دوره‌های گذشته پرداخت و گفت: مسابقه مناظره جایی است که تیم‌های دانشجویی ابتدا خودشان در قالب گروه‌های چهار نفره ثبت نام می‌کنند که در این گروه‌ها دو نفر مناظره کننده هستند و دو نفر به عنوان محقق فعالیت می‌کنند. گزاره‌هایی درباره حوزه‌های مختلف داده می‌شود و تیم‌ها موضع حقیقی خودشان را درباره گزاره‌ها اعلام می‌کنند و مشخص می‌کنند که با گزاره اعلام شده موافق هستند یا مخالف که این یکی از مواردی است که این مدل از مسابقات را با سایر مسابقات جهانی متفاوت می‌کند.

خالدی‌کاظمی افزود: مدت زمان در نظر گرفته شده برای مسابقه 32 دقیقه است که هر گروه در چهار بازه زمانی فرصت پرداختن به موضع خود را دارد.

وی اظهار کرد: دور اول این مسابقات به صورت پایلوت در تهران با 16 تیم در دانشگاه تربیت مدرس برگزار و تیمی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به عنوان قهرمان مناظره انتخاب شد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: امسال 25 استان و 7 دانشگاه تهران بهار و تابستان 96 میزبان برگزاری این مسابقات بودند و در مجموع 483 تیم در مرحله استانی این مسابقات شرکت کردند و در نهایت در سه منطقه کشور در استان‌های ایلام، هرمزگان و تهران در هر منطقه 16 تیم از استان‌ها به مرحله بعد راه پیدا کردند.

خالدی کاظمی ادامه داد: بعد از مسابقات منطقه‌ای از هر منطقه‌ای 4 تیم به مرحله کشوری راه یافتند که نکته متفاوت دور امسال این مسابقات این است که علی رغم قدرت دانشجویان دانشگاه‌های تهران فقط دانشگاه علم و صنعت به مرحله کشوری راه یافت و باقی تیم‌ها همه از استان‌های دیگر کشور هستند.

وی اظهار کرد: امسال در مجموع مسابقات مناظره، 532 مناظره در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است و در مورد حساس‌ترین گزاره‌های روز در این 532 مناظره، بیش از 400 گزاره مطرح شده و به بحث گذاشته شده است.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی درباره وضعیت داوران این مسابقات گفت: 261 داور فقط در مرحله استانی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف کشور داوری مسابقات را در مرحله استانی بر عهده داشتند که از این تعداد 108 داور استادیار،‌ 4 داور استاد تمام و 23 داور دانشیار بوده‌اند که داوری مرحله استانی را انجام داده‌اند و در دانشگاه‌های تهران نیز 21 داور استادیار در دانشگاه و 1 استاد تمام بوده‌اند.

خالدی‌کاظمی ادامه داد: در این مسابقات، از دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد هرمزگان،‌ از دانشگاه علم و صنعت از رشته معارف و حقوق دانشگاه باهنر کرمان، از مازندران از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه مازندران، از آذربایجان غربی ترکیبی از دانشگاه ارومیه و دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه پیام نور ‌آذربایجان غربی، از اصفهان تیمی از رشته علوم سیاسی دانشگاه اصفهان،‌ استان گیلان رشته روانشناسی دانشگاه غیر انتفاعی گیلان، از استان اردبیل ترکیبی از دانشجویان دانشگاه آزاد، پیام نور و علوم پزشکی اردبیل، از استان فارس دانشگاه شیراز از رشته‌های مختلف برق‌، داروسازی، حقوق، از کرمانشاه از رشته‌های مدیریت و کامپیوتر موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی، از استان قزوین از دانشگاه آزاد قزوین، از استان یزد از رشته‌های علوم سیاسی دانشگاه یزد، 12 تیم به مرحله کشوری رسیده‌اند.

وی درباره مشخصات شرکت کنندگان این مسابقات گفت: تعداد شرکت کننده‌های این مسابقات نزدیک به 2000 نفر می‌شود که 60 درصد آن‌ها را آقایان و 40 درصد را خانم‌ها تشکیل داده‌اند و 77 درصد از شرکت کننده‌ها دانشجوی مقطع کارشناسی و باقی از مقطع تحصیلات تکمیلی بوده اند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: 49 درصد از شرکت کننده‌ها دانشجوی رشته‌های علوم انسانی، 37 درصد فنی و علوم پایه و باقی از رشته‌های علوم پزشکی بوده‌اند.

وی افزود: از دانشگاه‌های مرتبط با وزارت علوم، نزدیک به 64 درصد دانشجوی شرکت کننده وجود داشته است. دانشگاه‌های مرتبط به وزارت بهداشت 11 درصد ، دانشگاه آزاد 7 درصد و باقی مربوط به سایر دانشگاه‌ها بوده‌اند.

خالدی‌کاظمی درباره رکورد استان شرکت کننده در این مسابقات گفت: در مرحله استانی، استان چهارمحال بختیاری با 46 تیم و هرمزگان با 42 تیم و یزد با 32 تیم در این مسابقات شرکت کردند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: در دانشگاه‌های تهران نیز، دانشگاه امام صادق (ع) با 13 تیم، دانشگاه تهران با 16 تیم و علامه طباطبایی با 10 تیم در این مسابقات شرکت کردند.

وی درباره بیشترین گزاره‌های تکرار شده در مراحل استانی این مسابقات گفت: سه گزاره بیشتر از بقیه گزاره‌ها فراوانی داشته‌اند و هر یک هشت بار تکرار شده‌اند که این سه گزاره عبارتند از: تعدد و تکثر جناح‌ها به نفع حکومت است، بیکاری جوانان ناشی از ضعف مهارت‌های شغلی کارجویان است و توسعه اقتصادی بر توسعه سیاسی کشور مقدم است.

خالدی‌کاظمی تصریح کرد: تصمیم گرفته شده که این مسابقات به پیشنهاد ریاست دانشگاه علامه طباطبایی در سطح کشوری،‌ در دانشگاه علامه برگزار شود که به علت مشکلی که در کتابخانه مرکزی این دانشگاه پیش آمد، مسابقات از آذر ماه به اسفند ماه موکول شد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: از ششم تا هشتم اسفند ششمین دوره مسابقات کشوری مناظرات دانشجویی در دانشگاه علامه برگزار خواهد شد که در مراسم افتتاحیه این مسابقات معاون دانشگاه علامه و معاون جهاد دانشگاهی حضور خواهند داشت و همچنین مراسم اختتامیه این مسابقات با حضور رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس دانشگاه علامه و مشاور حقوق شهروندی رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha