• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96120803931
  • خبرنگار : 71496

امضای چندین یادداشت تفاهم در جریان سفر اردوغان به الجزایر

امضای چندین یادداشت تفاهم در جریان سفر اردوغان به الجزایر

ترکیه و الجزایر چندین یادداشت‌ تفاهم را در چندین حوزه در چارچوب سفر رجب طیب اردوغان به الجزایر در ابتدای تور آفریقایی‌اش امضا کردند. تور آفریقایی اردوغان شامل چهار کشور الجزایر، موریتانی،‌ سنگال و مالی و به مدت پنج روز است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای سفری رسمی و سه روزه وارد الجزایر شد.

اردوغان اظهار داشت: هر روز که می‌گذرد روابط ما با کشورهای آفریقایی در زمینه‌های گردشگری،‌ فرهنگی، تجاری و آموزشی تقویت می‌شود. چ

وی در جریان دیدار با نخست وزیر الجزایر این سفر را تاریخی خواند.

در این سفر در حضور اردوغان چندین یادداشت تفاهم در زمینه‌های کشاورزی،‌ گردشگری بین وزارت فرهنگ و گردشگری دو کشور امضا شد.

خبرگزاری الجزایر نیز گزارش داد، که اردوغان قرار است با عبدالعزیز بوتفلیقه،‌ همتای الجزایری خود دیدار کند.

عبدالقادر بن صالح، رئیس پارلمان (مجلس الامة) الجزایر، احمد اویحیی، نخست وزیر این کشور و جمعی از اعضای کابینه آن با حضور در فرودگاه بین‌المللی "هواری بومدین" به استقبال اردوغان رفتند.

محمد بوروی، سفیر ترکیه در الجزایر در این رابطه گفت: هدف اصلی سفر اردوغان به الجزایر تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور و سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در الجزایر و نیز طرح‌ها و مشارکت‌های اقتصادی است که او در الجزایر آغاز خواهد کرد.

بوروی تاکید کرد: این سفر اردوغان از نظر تقویت روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور اهمیت بسیاری دارد و اردوغان در این سفر دستاوردهای به دست ‌آمده در طول سه سال و نیم گذشته و طرح‌های مشترکی که در آینده کلید خواهند خورد را بررسی خواهد کرد.

وی روابط سیاسی ترکیه با الجزایر را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: این سفر باعث تقویت هرچه بیشتر روابط سیاسی دو کشور خواهد شد.

سفیر ترکیه در الجزایر درباره وجود سازمان "فتح الله گولن" در الجزایر نیز گفت: الجزایر کشوری قدرتمند با مدیریتی عالی است. به همین دلیل می‌توان گفت گولن در الجزایر  در مقایسه با سایر کشورهای آفریقایی فعالیتی ندارد. برخی شرکت‌ها در الجزایر جود دارند که مبالغی را برای این سازمان جمع آوری می‌کنند و البته دو مدرسه طرفدار مکتب گولن نیز در الجزایر وجود دارند.

بوروی تاکید کرد: ترکیه همواره بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم درخصوص این نهادها تاکید کرده و اردوغان نیز این موضوع را در مذاکرات خود در این سفر مطرح خواهد کرد.

سفیر ترکیه در الجزایر ارزش تقریبی سرمایه‌گذاری‌های کشورش در الجزایر را حدود سه و نیم میلیارد دلار آمریکا تخمین زد که عمده آنها در حوزه‌های آهن، فولاد، پارچه و دارو سرمایه گذاری شده‌اند و حجم معاملات تجاری دو کشور  نیز به حدود سه و نیم میلیارد دلار می‌رسد.

وی با اشاره به عدم وجود توافقنامه‌ آزاد تجاری میان دو کشور تاکید کرد: آنکارا به دنبال حصول چنین توافق‌هایی با الجزایر است. در این سفر تمامی موضوعات بررسی خواهند شد و دو طرف به مساله مشارکت‌های اقتصادی جدید خواهند پرداخت. گام مهم دیگری که قرار است در آینده برداشته شوند برگزاری نشست کمیته اقتصادی مشترک دو کشور خواهد بود. آخرین نشست این کمیته در سال ۲۰۱۰ برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha