محمد مهدی جوانمرد قصاب در گفتوگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره تاثیر فرا رسیدن نوروز بر واردات افغانستان از ایران پرداخت و تاکید کرد: در کشور افغانستان برگزاری مراسم نوروز مانند ایران پرشکوه نیست. برهمین اساس میتوان گفت دراین شرایط خرید چندانی در افغانستان صورت نمیگیرد که برای تنظیم بازار آن کالای خاصی صادر شود.
وی ادامه داد: برای افغانها مناسبتهایی مانند عید قربان و بیش از آن عید فطر، زمان اصلی خرید پوشاک و لوازم مصرفی محسوب میشود لذا این مناسبتها بیش از نوروز برای صادرات اهمیت دارد.
رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان همچنین اظهار کرد: البته همزمان با فرا رسیدن نوروز، زمان آغاز سال جدید تحصیلی در افغانستان است که شاید در این مقطع زمانی نقش ایران در تامین مایحتاج تحصیلی اهمیت بیشتری داشته باشد.
جوانمرد قصاب افزود: ما برای این مقطع پیشنهاد دادیم مانند برخی سالهای گذشته نمایشگاهی از محصولات ایرانی برگزار شود اما متاسفانه به دلیل مسائلی از جمله موضوعات امنیتی این نمایشگاه برگزار نشد.
وی در عین حال گفت: البته یکی از دلایل هم این است که علاقه تولیدکنندگان ما برای حضور در چنین نمایشگاههایی کمتر است.
رییس میزافغانستان در سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که در نهایت از بازار لوازمالتحریر افغانستان چند درصد آن در اختیار ایران قرار میگیرد؟ گفت: در بازار تامین وسایل مصرفی برای بازگشایی مدارس علاوه بر ما، رقبایی مانند پاکستان و چین هم حضور دارند. اما مهم این است که عدم برنامهریزی برای حضور در بازار افغانستان امری است که جای پرداخت بیشتر دارد. اکنون بسیاری از افاغنه برای تامین وسایل مورد نیاز خود راهی ایران میشوند و این خرید را به طور مستقیم انجام میدهند. با این وجود همچنان میتوان گفت در بخش مایحتاج محصلان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بازار افغانستان، دست ایران است.
انتهای پیام
نظرات