• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96121608944
  • خبرنگار : 71496

گاردین گزارش داد؛

کشورهای حاشیه خلیج فارس طرح‌های خاتمه بحران قطر را بررسی می‌کنند

کشورهای حاشیه خلیج فارس طرح‌های خاتمه بحران قطر را بررسی می‌کنند

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، کشورهای تحریم کننده قطر در حال بررسی طرح‌هایی برای پایان دادن به بحران منطقه که حدود ۹ ماه از آغاز آن می‌گذرد هستند.

به گزارش ایسنا، پاتریک وینتور، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک روزنامه گاردین درباره این طرح‌ها نوشت: طرح یاد شده شامل کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر رفت و آمد غیرنظامیان به عنوان اولین گام برای دستیابی به توافقی گسترده‌تر است.

در گزارش گاردین آمده است، بررسی طرح‌هایی برای پایان دادن به بحران منطقه خلیج‌فارس یکی از موضوعات مهم سفر روز چهارشنبه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به انگلیس و دیدارش با ترزا می، نخست وزیر این کشور خواهد بود.

وینتور در ادامه نوشت، انگلیس، عربستان را به لغو محاصره قطر که بر اقتصاد کشورهای منطقه تاثیر گذاشته تشویق می‌کند.

این طرح ابتدا خواستار آزادی شهروندان این کشورها در رفت و آمد و سفر در منطقه شده است و این امر نیازمند آن است که کشورهای همسایه قطر ممنوعیت اعمال شده بر پروازهای دوحه را پایان دهند. در اثر این ممنوعیت حدود ۱۰ هزار شهروند کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در قطر و کشورهای همسایه آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

به گفته وینتور، در این طرح از عربستان و امارات خواسته شده با بحران یاد شده نه به عنوان یک اختلاف خانوادگی میان کشورهای منطقه بلکه به عنوان موضوعی جدید در رابطه با ادعای حمایت دوحه از گروه‌های "افراطی" در خاورمیانه مانند حزب‌الله، حماس و اخوان المسلمین بنگرند.

دوحه قاطعانه اتهامات مطرح شده علیه‌ خود را رد کرده و ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان را به تلاش برای نقض حاکمیت خود متهم کرد.

قطر تاکید کرد، واکنش آرام دوحه به محاصره باعث شده که این کشور به شریکی نظامی و دیپلماتیک برای غرب تبدیل شود.

اکنون آمریکا می‌خواهد بحران پایان یابد تا قطر بیش از این به ایران نزدیک نشود.

واشنگتن به دنبال یک جبهه یکپارچه در منطقه خلیج‌فارس برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران و نفوذ دیپلماتیک این کشور است.

قطر نیز میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه بوده و به همین علت رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا برای تغییر موضع‌گیری کاخ سفید نسبت به مساله تحریم قطر تلاش کرد.

در دیدار آتی بن سلمان با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ترامپ تلاش خواهد کرد از شدت موضع‌گیری ریاض را نسبت به دوحه بکاهد.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در راستای تفهیم این مطلب که دوحه رویکردهایی برای ایجاد خاورمیانه باثبات متفاوت از ماجراجویی‌های ولیعهد عربستان دارد، طرح‌هایی را برای یک قرارداد امنیتی در خاورمیانه و نه فقط میان کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس ارائه کرد که هدف از آنها مقابله با ماجراجویی‌های فردی عربستان است.

گاردین به نقل از سیف احمد آل ثانی، نماینده دائم قطر در سازمان ملل نوشت، این طرح‌ها راهی برای اطمینان از عدم تکرار چنین مساله‌ای با قطر و یا هر کشور دیگری است و به منزله اصلی برای همزیستی و شامل راهکاری برای حل مشکلات است که توسط یک هیات کل در منطقه اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha