• یکشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97020905455
  • خبرنگار : 71282

نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار:

امنیت شغلی مهم‌تر از معیشت کارگر است

نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور می‌گوید اگر امنیت شغلی کارگران به طور کامل برقرار نشود، معیشت کارگران تامین نشده و خواسته‌های صنفی کارگران محقق نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل پوروفایی در همایش شوراهای اسلامی کار که در وزارت کار برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد کارگران از امنیت شغلی برخوردار نیستند و روز به روز با انعقاد قراردادهای موقت کار رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: امروز عده‌ای بحث معیشت کارگر را مطرح می‌کنند ولی تا وقتی امنیت شغلی برقرار نشود، هیچ کدام از مطالبات کارگران از جمله معیشت هم تامین نخواهد شد.

نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه با بیان این‌که مصرف کالای ایرانی شرایط و پیش نیازهایی دارد، گفت‌: کارگر ایرانی باید از نظر شغلی و معیشتی تامین باشد و تولیدکننده از نظر روانی و امنیتی در شرایطی قرار گیرد که کالای با کیفیت تولید کند تا بتوان از کالای داخلی استفاده کرد.

احمد مشیریان – معاون روابط کار وزیر کار- در این همایش از تنظیم آیین‌نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار خبر داد و گفت: تدوین این آیین‌نامه از یک ماه قبل شروع شده که امیدواریم در هیات دولت به تصویب برسد و تکلیف کارهای مستمر و غیرمستمر روشن شود.

وی از راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار خبر داد و گفت: این سامانه که در معاونت روابط کار وزارتخانه در دست عملیاتی شدن است، چند بخش دارد؛ بخش اول مربوط به قراردادهای کار است و بخش دیگر دو نرم‌افزار ثبت قراردادهای کار و ارائه‌ی درخواست را شامل می‌شود.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار، قراردادهای سفید امضای مفهوم دیگری پیدا کند.

علی خدایی – رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران –هم از رشد ۵۵ درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دولت یازدهم و دوازدهم خبر داد و گفت: با وجود چنین آماری نمی‌توانیم اعتراف کنیم که ۱۰ درصد کارگران در کشور تشکل دارند یا نه؟

وی گفت: محور توسعه، رشد و کرامت، آموزش و تخصص نیروی انسانی است و هدف توسعه رسیدن به رفاه و مدارج بالای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی نیست. در حال حاضر ۴۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را کارگران تشکیل می‌دهند و محور توسعه به شمار می‌روند، ولی برخی به اشتباه برداشت‌شان این است که کارگران ابزار توسعه هستند، در صورتی که ما کالا و ابزار نیستیم که زیر چرخ‌های توسعه له شویم تا نرخ رشد اقتصادی به دست آید.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان این‌که امنیت شغلی، معیشت و تشکل‌یابی سه مولفه و سه ضلعی است که باید با همدیگر رشد یابد، افزود: کارگران چون امنیت شغلی ندارند، نمی‌توانند تشکل ایجاد کنند و چون تشکل ندارند نمی‌توانند چانه‌زنی قوی برای دستمزد داشته باشند.

خدایی اظهار کرد: ماه‌ها تلاش کردیم تا دستمزد کارگران بالا برود، ولی بلافاصله با یک تکانه ارز تمام زحمات ما از بین می‌رود و کام کارگران را تلخ می‌کند ولی اگر روزی برسد که با هم متحد و متشکل شویم بر نرخ ارز و تغییر شرایط اقتصاد و سیاست‌گزاری‌های آن تاثیر خواهیم گذاشت.

در ادامه حسین حبیبی – دبیر کل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران – امنیت شغلی را پاشنه آشیل جامعه کارگری دانست و گفت: امروز با کارگران قراردادهای موقت یک ماهه و سه ماهه و شش ماهه می‌بندند و مسئولان برای بستن آن دلایلی دارند، ولی دلایل آن‌ها هرچه باشد برای ما کارگران قبول نیست و ما در سایه امنیت شغلی است که می‌توانیم کار و تولید کنیم.

وی با انتقاد از مصوبه واریز منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه کشور اظهار کرد: ما نسبت به عملکرد سازمان تامین اجتماعی انتقاد داریم، ولی وزارت بهداشت نباید قیم ما شود و بگوید چون درمان شما مشکل دارد و تامین اجتماعی بدهکار است، پول حق بیمه‌هایتان را به من بدهید.

حسن صادقی – رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری – هم استرداد منابع درمان تامین اجتماعی را به دلیل حق‌الناس بودن حق بیمه‌ها خواستار شد و گفت: امنیت شغلی کارگران و نمایندگان شوراهای کار باید تامین شود و به دلیل پیگیری مطالبات صنفی کارگران با خطر تهدید و اخراج مواجه نشود.

وی ادامه داد: امروز شاهد اقتدار شوارهای اسلامی کار هستیم و تداوم این اقتدار مستلزم اصلاح و جراحی عمیق فصل ششم قانون کار است.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: اگر امروز منابع تامین اجتماعی حاصل عرق جبین کارگران در قالب بند «ز» تبصره ۷ بودجه ۱۳۹۷ تحت سیطره دولت به خزانه‌داری کل می‌رود نشأت گرفته از نگاهی است که نتوانسته‌ایم حق خود را بگیریم و آن را به مسئولان و دولتمردان انتقال داده‌ایم.

محمد باقری – عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمان – نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور گفت: متاسفانه کارگران ساختمانی به دلیل شرایط پیش آمده در اقتصاد یک روز سرکارند و ۱۰ روز بیکارند و زندگیشان در حال از هم پاشیدن است.

وی با انتقاد از به کارگیری اتباع بیگانه به جای نیروی کار ایرانی اظهار کرد: پنج سال قبل لایحه‌ای به مجلس داده و خواستار تصویب آن شدیم تا جلوی ورود اتباع بیگانه به کشور گرفته شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمان، ساماندهی اتباع بیگانه در کشور را خواستار شد و اظهار کرد: امروز اتباع خارجی مثل آب خوردن از لب مرزها وارد کشور می‌شوند.

باقری از عدم ابلاغ سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در استان تهران خبر داد و افزود: هفته کارگر سال قبل اعلام کردند که ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی تا پایان سال بیمه می‌شوند، ولی هنوز سهمیه امسال استان تهران اختصاص داده نشده است که لازم است مسئولان در این زمینه پاسخ بدهند و در اختصاص سهمیه‌ها تبعیض قائل نشوند.

به گزارش ایسنا، همایش شوراهای اسلامی کار با حضور معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیرکل خانه کارگر، نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار، تنی چند از مقامات ارشد کارگری کشور و جمعی از کارگران کارخانه‌های کشور در مجموعه تلاش وزارت کار برگزار شد و در پایان همایش از برخی کارگران واحدهای صنعتی تقدیر به عمل آمد.

پنجم لغایت یازدهم شهریورماه هر سال با نام هفته کارگر شناخته می‌شود. نهمین روز اردیبهشت در هفته کارگر امسال با عنوان «کارگران، شوراها و تشکل‌های کارگری» نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha