• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 97022413473
  • خبرنگار : 71541

پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت افتتاح شد

افزایش گذرگاه‌های بین‌المللی کشور از یک به 7 نقطه

افزایش گذرگاه‌های بین‌المللی کشور از یک به 7 نقطه

پروژه‌های توسعه شبکه انتقال (تدبیر) و توسعه شبکه دیتای بین‌الملل (IGW) شرکت ارتباطات زیرساخت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، صادق عباسی شاهکوه - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت - عصر امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های این شرکت اظهار کرد: پروژه تدبیر از ۳۰ تیر ۹۴ آغاز شده و پایان قرارداد اول خرداد ۹۷ بوده با میزان ۳۸۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۱۸.۲ ترابیت بر ثانیه ظرفیت، پروژه IGW نیز از ۸ خرداد ۹۶ تا ۸ تیر ۹۷  با ۵۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بوده است که امروز افتتاح می‌شوند.

وی با اشاره به تحولات انجام‌شده در زیرساخت گفت: پروژه IP با افزایش حدود سه برابری ظرفیت IP کشور با سرمایه‌گذاری حدود ۳۳ میلیون یورو و ۱۰ میلیارد تومان از سال گذشته آغاز شده و همچنین پروژه نور ۲ با حدود ۱۳ هزار کیلومتر فیبر نوری با ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود، مهر امسال پایان می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت قرار است از شرکتی دارای انحصار محدودکننده برای اپراتورها به شرکتی تبدیل شود که به سرمایه‌گذاری اپراتورها کمک می‌کند. تا پایان سال 1395، هشت درصد درآمد اپراتورها صرف زیرساخت می‌شد، قرار است در پایان برنامه ششم توسعه درآمد اپراتورها ۱۹.۴ درصد رشد داشته باشد. با رشد هفت درصدی درآمد زیرساخت، تنها پنج درصد درآمد اپراتورها صرف زیرساخت می‌شود.

او در ادامه با اشاره به آغاز پروژه‌های OSS/BSS بیان کرد: اقدامات جدیدی در شرکت زیرساخت در حال انجام است که در اپراتورها تحول ایجاد می‌کند، ارائه فیبر تاریک و آزادسازی ترافیک Voice بین‌الملل بخشی از آزادسازی زیرساخت هستند؛ توسعه سرویس هم‌مکانی و امکان کراس کانکون نیز برای این است که اپراتورها نیازی به سرمایه‌گذاری جدیدی نداشته باشند و کار آنها را راحت‌تر خواهد کرد.

افزایش گذرگاه‌های بین‌المللی کشور از یک به 7 نقطه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این مراسم با بیان اینکه دسترسی به بازار جهانی امروز یک امر مهم برای فعالان کسب و کارهاست، گفت: نیازمندی کسب و کارها به ارتباطات موثر است. ما از حدود دو سال پیش تمرکززدایی از گذرگاه‌های کشور را آغاز کردیم. در حالی که پیش از این تمام ترافیک کشور از تهران راهیابی می‌شد که هم به لحاظ پدافندی صحیح نبود و هم پهنای باند زیادی اشغال می‌کرد و علاوه بر هزینه زیاد، کیفیت زیادی نداشت، در حال حاضر گذرگاه‌های بین‌المللی در تبریز، مشهد، شیراز، اهواز، اصفهان و تهران داریم که موجب پایداری ارتباطات شده است.

وی تصریح کرد: با تلاشی که در شرکت ارتباطات زیرساخت صورت گرفت تعداد گذرگاه های بین المللی به هفت نقطه افزایش پیدا کرد که هسته شبکه ملی اطلاعات نیز در این هفت نقطه مستقر شد تا درصورتیکه یکی از این نقاط از مدار خارج شود اختلالی در کار مردم احساس نشود و بقیه نقاط کمبود آن را جبران کنند.

آذری جهرمی ادامه داد: به همین دلیل اگرچه امروز قطعی‌های بین‌المللی زیاد شده اما ما در زندگی مردم اختلالی نمی‌بینیم زیرا شبکه توزیع شده است. در پروژه IGW زیرساخت، زنجیره‌های مستقل هفت گانه به هم متصل می‌شوند و ۴.۲ ترابیت ظرفیت دارند و اگر یک گذرگاه از مدار خارج شود، کشورهای دیگر می‌توانند به آن کمک کنند.

او با بیان اینکه امروز اگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق یا افغانستان بخواهند از محتوا یا خدمات داخل کشور استفاده کنند بهبود بسزایی را شاهد هستیم که این مهم به صادرات کمک می کند، اظهار کرد: بنابر توپولوژی شبکه سابق ارتباط با کشورهای شمالی از طریق چند نقطه محدود در اروپا انجام می شد درحالیکه امروز براحتی می توانیم با همسایگان مان ارتباط متقابل داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: هزینه اینترنت بین‌الملل برای کسب و کارها باید طوری باشد که بتوانند با قیمت بین‌المللی به بازار جهانی دسترسی داشته باشند. پایداری ارتباطات، دسترسی به مناسب به بازارهای جهانی و بهبود اصل پدافندی از نتایج IGW است.

آذری جهرمی با بیان اینکه پروژه تدبیر زیرساخت بازطراحی شده افزود: با این پروژه دو ترابیت به ترانزیت اختصاص می‌یابد و ۲۰۰ گیگ ظرفیت خواهیم داشت. امروز ۱۵۰۰ مگابیت در ثانیه بازار اشتغال داریم. ظرفیت شبکه زیرساخت نیز به بیش از ۷۰ درصد شبکه دایری رسیده است همچنین آزادسازی پهنای باند در برنامه ششم توسعه بود و صوتی که از زیرساخت آزاد شود، در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: کاهش تعرفه فروش اینترنت زیرساخت به اپراتورها باید تداوم یابد؛ عدد بازار ما در حال ۲.۵ برابر شدن است اما درآمد زیرساخت‌ از اپراتورها باید بیشتر کاهش یابد. کاهش قیمت پهنای باند بر خلاف تصور باعث کاهش درآمد زیرساخت نمی‌شود البته زیرساخت، شرکت حاکمیتی است و دولت تامین درآمدهایش را بر عهده دارد.

در این مراسم همچنین اسماعیل رادکانی - معاون شرکت ارتباطات زیرساخت - با اشاره به اهداف پروژه تدبیر این شرکت گفت: افزایش ظرفیت و قابلیت توزیع ترافیک محتوای داخل، تامین زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز دولت الکترونیک و توسعه خدمات حوزه فناوری اطلاعات و سایر خدمات صوتی و تصویری، تامین ظرفیت‌های مورد نیاز توسعه شبکه و خدمات اپراتورهای ثابت سیار، ارتقای سطح کیفیت، پایداری و دسترس‌پذیری و همچنین افزایش سهم بازار از ترانزیت دلتای منطقه از اهداف این پروژه است.

رادکانی درباره اهداف پروژه IGW نیز گفت: ایجاد قابلیت تعامل مدیریت شده با شبکه اینترنت، تحقق هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه، ایجاد شبکه مستقل یکپارچه برای ارائه سرویس مشتریان داخلی و منطقه‌ای، امکان پاسخگویی سریع به نیاز مشتریان به اینترنت، ایجاد امکان مدیریت هوشمند مسیریابی و انتخاب بهینه تامین‌کنندگان، تمرکززدایی و توزیع ترافیک در سطح کشور، تسهیل در تصمیم شبکه ملی اطلاعات با تخصیص ترافیک داخل از بین‌الملل، ارتقای جایگاه شرکت در سطح‌بندی سرویس‌دهندگان بین‌المللی و امکان حضور در نقاط متمرکز اپراتورهای بین‌المللی و تامین‌کنندگان محتوا از اهداف این پروژه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha