• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97033014324
  • خبرنگار : 71496

اختلاف‌نظر ترک‌ها و روس‌ها بر سر کمیته قانون اساسی سوریه و توافق برای مذاکرات جدید در ژنو

اختلاف‌نظر ترک‌ها و روس‌ها بر سر کمیته قانون اساسی سوریه و توافق برای مذاکرات جدید در ژنو

اختلاف‌نظر نمایندگان روسیه و ترکیه درباره سهمیه مخالفان و کردها در کمیته قانون اساسی سوریه، تشکیل این کمیته را به نشست‌های دیگری در هفته‌های آتی موکول کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، در نشست‌های نمایندگان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه (ایران،‌ ترکیه و روسیه) در مذاکرات ژنو با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه، سهمیه مخالفان و کردها در کمیته قانون اساسی اختلافاتی را میان نمایندگان ترکیه و روسیه ایجاد کرد که موجب شد تصمیم‌گیری در مورد تشکیل کمیته به دو نشست در هفته‌های آتی موکول شود، نشست اول دیداری دو جانبه میان دو طرف و نشست دوم دیداری با دی‌میستورا است.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه به سوریه بر لزوم حضور طیف گسترده‌ای از مخالفان سوری در کمیته قانون اساسی و اتخاذ تصمیمات با توافق طرف‌های ضامن تاکید و فاش کرد، دیدار بعدی سه طرف با دی‌میستورا اواسط ماه آتی در ژنو خواهد بود.

این مسؤول روس گفت: با توجه به بهبود اوضاع در غوطه شرقی و حمص،‌ تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه اکنون اهمیت یافته است.

 وی افزود: در غوطه شرقی و حمص شرایط تثبیت پیدا کرده و مردم به خانه‌هایشان بازگشته‌اند، از نظر ما اکنون زمان آن فرا رسیده که تلاش‌ها در زمینه روند سیاسی مذاکرات اجرایی شوند.

لاورنتیف با اشاره به اینکه احتمالا مخالفان سوری ظرف یک هفته آتی لیست خود را ارائه می‌کنند، گفت: پس از آن ما نیز لیست جامعه مدنی را تهیه می‌کنیم.

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: کردها در هر صورتی در هر دو هیئت دولت و مخالفان نمایندگانی خواهند داشت، من با تقسیم کردها به دو گروه وابسته به ترکیه یا دمشق یا نزدیکان به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه یا یگان‌های مدافع خلق کرد که آنکارا نظر منفی نسبت به آنها دارد، موافق نیستم اما در هر صورت نمایندگانی از کردها حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از شبه‌نظامیان از جمله تروریست‌های جبهه النصره و داعش همچنان در دو منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه و ادلب حضور دارند، افزود: مسکو دلایلی دارد که انتظار همکاری مخالفان میانه‌رو سوریه با دمشق در مبارزه با تروریست‌ها در جنوب سوریه را دارد.

این مسؤول روس در پایان این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: دولت سوریه همچنان از ساکنان مناطق تحت کنترل مخالفان و پروژه‌های زیرساختی در این مناطق حمایت مالی می‌کند.

وی افزود: دولت سوریه با وجود تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا همچنان از این مناطق و غیرنظامیان ساکن در آنها که تحت کنترل نیروهای مخالف هستند، حمایت می‌کند و نه فقط حقوق کارمندان شهرداری‌های مختلف بلکه حقوق معلمان را نیز پرداخت می‌کند.

لاورنتیف ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد جمعیت کل سوریه در مناطق تحت کنترل دولت سوریه زندگی می‌کنند.

برخی منابع نیز اعلام کردند، دو گروه مخالفان مورد حمایت مسکو و قاهره که رسما به هیئت مخالفان سوری در مذاکرات پیوسته‌اند، لیستی از کاندیداهای مورد نظر خود برای کمیته قانون اساسی را ارائه کردند.

خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از یک منبع دیپلمات که روند مذاکرات را دنبال می‌کند، گزارش داد، اختلافاتی در مورد لیست‌های کمیته قانون اساسی وجود دارد و روس‌ها بر لزوم عمل به نتایج کنفرانس سوچی پافشاری دارند و در مقابل مسؤولان ترکیه به دنبال دخالت در سهمیه مخالفان هستند.

در این راستا سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت، کشورهای ضامن بر انجام رایزنی‌های جدید در ژنو توافق کردند.

وی تنها به این مساله اشاره کرد که نمایندگان ایران، ترکیه و روسیه باز هم به ژنو می‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha