• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97052312230
  • خبرنگار : 71592

/گزارش/

سرنوشت ادلب در دستان ترکیه و روسیه و توافقات برای اجتناب از جنگ بزرگ

سرنوشت ادلب در دستان ترکیه و روسیه و توافقات برای اجتناب از جنگ بزرگ

نشست وزرای خارجه ترکیه و روسیه در آنکارا ممکن است سرنوشت استان ادلب سوریه را مشخص کند. این در حالی است که تحلیلگران چشم‌پوشی رئیس‌جمهوری ترکیه از این استان را بعید می‌دانند.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت، سرنوشت استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه به نتایج دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای او بستگی دارد. لاوروف روز دوشنبه وارد آنکارا شد.

تحلیلگران معتقدند، بعید است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از ادلب دست بکشد. همان کاری که در حلب کرد زیرا چشم‌پوشی از این استان موجب می‌شود کردها بار دیگر به تهدیدی برای امنیت آنکارا تبدیل شوند.

تحلیل‌گران معتقدند، این دیدار ممکن است به چشم‌پوشی از بخش‌های معین در اطراف این استان برای راضی کردن دولت سوریه و تحت فشار گذاشتن آن برای پایان دادن به عملیات نظامی در این منطقه منجر شود.

لاوروف امروز (سه‌شنبه) با چاووش‌اوغلو دیدار و مساله حل و فصل سوریه و کمیته قانون اساسی در راس مذاکرات آنها قرار خواهد داشت.

وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو و آنکارا مقدمات نشست چهار جانبه درخصوص سوریه را اوایل ماه آتی میلادی (هفت سپتامبر) در آنکارا بنا به درخواست اردوغان فراهم خواهند کرد که در آن رهبران آلمان، فرانسه، ترکیه و روسیه حضور خواهند داشت.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، لاوروف در دیدار با چاووش‌اوغلو دستورکار نشست چهارجانبه و مکانیزم آن را بررسی خواهد کرد.

همچنین پرونده سوریه در دستورکار نشست آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در برلین در روز شنبه خواهد بود.

طبق گفته تحلیلگران، بارزترین درخواست و شروط ارائه شده به آنکارا طی نشست کاری سران، اتحاد گروه‌ها، ایجاد اداره مدنی برای این گروه‌ها و انحلال هیئت تحریرالشام (النصره سابق) است.

یک منبع نظامی مسؤول در شهر ادلب تاکید کرد: اجتناب از جنگ و حملات نظامی در این استان در ازای عقب‌نشینی گروه‌های مخالف به نفع نیروهای دولت سوریه خواهد بود که با حمایت روسیه به مناطق محدودی پیشروی خواهند کرد. این مناطق شامل اطراف شرقی مناطق تحت کنترل دولت در ساحل و حماة است به ویژه منطقه جسر الشغور به دلیل هم‌مرزی‌اش با منطقه ساحل که با تسلط بر آن ارتش سوریه مناطق حامیانش را امن می‌سازد.

پرونده جبهه النصره

همچنین درخصوص حل پرونده جبهه النصره یک منبع آگاه گفت: ترکیه به لحاظ امنیتی این قدرت را دارد که این گروه را متلاشی کند اما به خاطر حضور سوری‌هایی که با انگیزه‌های مالی به آن پیوسته‌اند، ترجیح می‌دهد صلح‌آمیز برخورد کند. موضوع النصره ایدئولوژیک نیست و آنکارا زمانی که به مرحله‌ای برسد برایش غیرقابل تحمل باشد آن را حل و فصل خواهد کرد و طبق نقشه و طرح امنیتی سرکردگان النصره را نابود کرده و به این ترتیب این گروه خود به خود منحل می‌شود.

یک سخنگو که ترجیح داد به دلایل امنیتی نامش فاش نشود، گفت: اردوغان همانند حلب از ادلب دست نخواهد کشید و دلایل آن را تمایل ترکیه برای حفاظت از مرزهای خود در مقابل شبه‌نظامیان کرد که آنها را "تروریست" می‌داند و منافع اقتصادی مورد توافق میان ترکیه و روسیه درخصوص افتتاح جاده بین‌المللی دانست.

معاون رئیس شورای امور بین‌الملل روسیه گفت: امکان ندارد دولت سوریه با حمایت ایران کنترل خود را در شمال گسترش دهد و این امر منجر به مقابله روسیه با ترکیه خواهد شد، امکان بازگشت به دولت مرکزی قدیم هم وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد که بازگشت به اوضاع پیش از ۲۰۱۱ با اصلاحات ظاهری یک سناریوی واقعی باشد.

منافع ترکیه

استان ادلب برای ترکیه که به دنبال قرار دادن آن به عنوان منطقه تحت نفوذ خود است، اهمیت بسیاری دارد. ادلب یک عمق امنیتی برای عملیات "سپر فرات" و "شاخه زیتون" ترکیه و تضمین امنیت مرزها با نظارت آنکاراست. علاوه بر آن اهداف ترکیه ادلب را منطقه جغرافیایی باثبات کرده است.

استان ادلب و اطراف آن به لحاظ امنیتی برای ترکیه اهمیت دارند و به نظر می‌رسد از بین بردن خطر حزب کارگران کردستان و شاخه سوری آن در درجه نخست به تحقق ثبات و امنیت در سراسر منطقه در کنار راه حل سیاسی بین‌المللی مربوط باشد. هدف ترکیه در ایجاد منطقه امن در سوریه تلاش برای موقعیت‌یابی ضمن استراتژی به "صفر رساندن مشکلات" با هدف تحقق امنیت و ثبات در محیطی امن است که فرصت توسعه اقتصادی و اجتماعی را برای ترکیه فراهم می‌کند.

از زمان آغاز درگیری مسلحانه در سوریه،‌ ترکیه به صورت رسمی تاکید دارد که مداخله نظامی مستقیم آن چه در حلب یا ادلب هرگز به معنای چشم‌پوشی از استراتژی به صفر رساندن مشکلات نیست بلکه بسترسازی برای تحقق آن بوده است. این بدین معنی است که آنکارا به دنبال ثبات امنیت در سوریه متناسب با منافع و اهداف اقتصادی، امنیتی و سیاسی خود است.

منطقه جغرافیایی باثبات برای ترکیه به منزله کنترل آوارگان و پناهجویان، برقراری مجدد امنیت اجتماعی در سوریه، کنترل سلاح و آشوب، تشکیل نیروی بازدارنده برای تامین اهداف و حفاظت از این منطقه است. چنین منطقه‌ای به منزله تضمینی بزرگتر برای پرونده‌های امنیت ملی مرتبط با مرزها، گذرگاه‌ها، تشکیلات تروریستی و احیای فعالیت اقتصادی است.

این در حالی است که دولت سوریه استحکامات نظامی به حماة، ادلب و لاذقیه ارسال کرده و صدها سرباز و ده‌ها خودروهای زره‌پوش در چارچوب مقدمات عملیات نظامی در مثلث غرب ادلب - شمال لاذقیه - شمال غرب حماة وارد این مناطق کرده است.

همزمان با تلاش‌های روسیه برای پایان دادن به پرونده ادلب در ترکیه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دو طرف مذکور به دنبال اجتناب از نبرد بزرگ در این استان هستند.

یک منبع روسی احتمال داد که دو طرف به توافق بر سر اجتناب از وقوع درگیری در ادلب برسند چراکه درگیری ممکن است تلاش‌های مسکو برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان و مشارکت اروپا در روند بازسازی را مختل کند.

این منبع روسی تصریح کرد: مسکو از تلاش‌های ترکیه برای اتحاد گروه‌های میانه‌رو در ادلب در ازای پایان دادن به پرونده هیئت تحریرالشام و دیگر گروه‌های تروریستی در این استان و حومه لاذقیه و ادلب، ممانعت از هدف گرفتن پایگاه حمیمیم روسیه، افتتاح جاده از حمص به حلب، امنیت جاده میان گذرگاه شمالی السلامه، گذرگاه جنوبی نصیب در حومه شمالی حماة تا مرزهای ترکیه حمایت می‌کند.

پیشتر پایگاه مخالف به نقل از منابع در مخالفان مسلح دولت اعلام کردند، ترکیه اداره جاده از باب السلامه در شمال حلب تا شهر مورک در حماة را برعهده خواهد گرفت و روسیه هم اداره جاده از روستای معردس در حماة تا گذرگاه نصیب در درعا را تحویل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: هدف نهایی روسیه کنترل کامل دولت دمشق بر خاک سوریه در مرحله‌ای است که ممکن است دو سال طول بکشد. اجتناب از درگیری در ادلب و افتتاح جاده بین‌المللی به معنای پیروزی معنوی دولت سوریه نیست بلکه به آن در پروژه بازسازی کمک می‌کند.

در این راستا وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: لاوروف با دبیرکل سازمان ملل پرونده سوریه را مورد بررسی قرار داد. در این گفت‌وگو چشم‌انداز افزایش اقدامات سازمان ملل برای اجتناب از درگیری‌ها، برقراری صلح در کنار حل بحران سوریه بررسی و بر سر حل بحران‌ها با تکیه بر آمادگی سازمان ملل برای انجام کاری گروهی توافق شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha