• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97052714036
  • خبرنگار : 71592

دیدار افسران ترکیه‌ای با چهره‌های ادلب و دادن اطمینان به آنها

دیدار افسران ترکیه‌ای با چهره‌های ادلب و دادن اطمینان به آنها

دولت ترکیه برای "برقراری ثبات" در استان ادلب سوریه از روسیه مهلت خواست و تاکید کرد، به ارتش سوریه اجازه نمی‌دهد در این استان "درگیری به راه بیندازد."

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یاسین اوکتای، مشاور رئیس جمهور ترکیه در یک موضع‌گیری جدید گفته است، کشورش هرگز به ارتش سوریه اجازه نخواهد داد به ادلب واقع در شمال غرب سوریه حمله کند. او گفت: میلیون‌ها غیرنظامی در ادلب هستند که تنها محل گریزشان ترکیه است و تصور هجوم حجم سنگینی از کسانی که در صورت درگیری در ادلب به ترکیه سرازیر خواهند شد، غیر ممکن است. آنکارا برای دور نگداشتن این استان از جنگ همه تلاش خود را به کار می‌گیرد.

ترکیه قبلا اعلام کرده بود، با عملیات نظامی سوریه در ادلب مخالف است. استان ادلب و برخی مناطق اطراف آن تنها بخش قابل توجه از خاک سوریه است که در دست شورشیان باقی مانده است.

اوکتای گفت: ارتش سوریه نباید به بهانه حضور گروه تروریستی "هیئت تحریر الشام" (جبهة النصره سابق) غیرنظامیان را هدف قرار دهد و ترکیه هم نمی‌تواند در مقابل این عمل سکوت کند.

دمشق هنوز به تهدیدهای مکرر و ادامه ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به اطراف ادلب واکنش نشان نداده است.

همچنین افسران ترکیه با بزرگان روستاها و شهرک‌های حومه جنوبی ادلب و حومه شمالی حماه با هدف شرح دیدگاه دولت ترکیه درباره منطقه کاهش تنش در ادلب نشستی داشته و گفتند، نقاط مراقبتی ارتش ترکیه در این منطقه برای مقابله با هرگونه حملات هوایی غیر منتظره به ضد هوایی مجهز خواهند شد. این کشور  حدود ۱۲ مرکز مراقبتی و ۱۳۰۰ سرباز در ادلب دارد.

از سوی دیگر آنکارا از مسکو خواسته به جای حمله نظامی به ترکیه برای سروسامان دادن به اوضاع ادلب مهلت دهد اما به نظر می‌رسد، روسیه در انتظار نشست سه جانبه با ترکیه و ایران در تهران در اوایل ماه میلادی آتی است و تاکنون با این درخواست موافقت نکرده است.

اتاق "عملیات در حومه جنوبی حلب" متشکل از گروه‌های شورشی در شمال سوریه هم اعلام کرد، تعدادی از روستاهای حومه جنوبی حلب "مناطق نظامی" هستند و خواستار تخلیه آنها توسط ساکنان و اتخاذ تدابیر لازم طی ۴۸ ساعت آینده شده است.

فرمانده هیئت تحریر الشام هم روسیه را به شکست در ادلب تهدید کرد و ابوالفتح فرغلی، از رهبران این هیئت در پیامی به همه کسانی که تلاش دارند وارد ادلب شوند، گفت: پای هر نظامی که تلاش کند وارد شمال آزاد شده شود، قطع خواهد شد.

یک منبع آگاه از آمادگی کامل این ائتلاف از شورشیان تندرو سوری در ادلب و حومه آن برای جنگ خبر داد و گفت، منشا تجهیزات جدیدی که در اختیار این گروه قرار گرفته مشخص نیست اما احتمال می‌رود از طریق مرزهای ترکیه وارد شده باشد.

از سوی دیگر، روزنامه فرانسوی "لاکروا" نوشت: شورشیان و مخالفان دولت سوریه موجود در  ادلب در مقابل حمله نیروهای دولت سوریه تحت حمایت روسیه و ایران آماده می‌شوند.

لاکروا نوشت: حدود ۲.۵ تا ۳.۳ میلیون تن در استان ادلب زندگی می‌کنند که بیش از یک میلیون تن از آنها آوارگانی هستند که با نگرانی تمام نشانه‌های بالا گرفتن درگیری‌ها را رصد می‌کنند چراکه اخیرا حملات به ادلب شدید شده است مانند حمله هوایی ۱۰ اوت که منجر به کشته شدن ۵۳ تن شد.

به نوشته این روزنامه ۲۶۰۰ تن از نیروهای ویژه دولت سوریه از درعا به ورودی‌های ادلب منتقل شده‌اند، جایی که ۷۰ هزار تن وابسته به گروه‌های مخالف از جمله ارتش آزاد سوریه و تندروهای اسلام‌گرای جبهه‌النصره مستقر هستند.

جنگنده‌های دولت سوریه اخیرا اطلاعیه‌هایی را بر فراز ادلب انداخته و از مردم آن خواسته‌اند به ارتش بپیوندند و وعده داده همکاری آنها موجب آزادی‌شان از سیطره تروریست‌ها و حفظ جانشان خواهد شد.

از طرفی ترکیه با هدف به حاشیه راندن ائتلاف "هیئت تحریر الشام" و نیروهای داعشی موجود در ادلب "جبهه آزادی سوریه" را تشکیل داده که شامل ۱۱ گروه میانه‌رو مخالف دولت است.

روزنامه فرانسوی لاکروا در ادامه نوشت: این تلاش‌های ترکیه به صورت رسمی با حمایت روسیه هم‌پیمان دمشق صورت می‌گیرد.

در نشست سوچی در ۳۱ ژوئیه الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه روسیه به سوریه گفت: در حال حاضر حمله به ادلب صحیح نیست. ما امیدواریم که گروه‌ میانه‌روی مخالف دولت و شریک ترکیه‌ای ما در ایجاد ثبات در این منطقه موفق شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha