• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97070301684
  • خبرنگار : 71234

دهمرده: وزیر ورزش را به نام وزیر فوتبال می‌شناسند

دهمرده: وزیر ورزش را به نام وزیر فوتبال می‌شناسند

نماینده زابل و زهک با انتقاد از میزان سرانه ورزشی در کشور گفت: سرانه ورزشی در کشور ما از یک سوم جهانی هم کمتر است.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله دهمرده در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس سوالی از وزیر ورزش و جوانان درباره‌ی برنامه وزارت ورزش برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی را مطرح کرد.

وی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و محکوم کردن جنایت خوزستان از مسئولان ذی ربط خواستار برخورد ویژه و اساسی با این موضوع شد تا اقتدار جمهوری اسلامی ایران به رخ جهانیان کشیده شود.

وی در توضیح سوال خود با تاکید بر اینکه ورزش بخش جدایی ناپذیر فعالیت‌های روزمره در جوامع جهانی است، گفت: ورزش باعث نشاط عمومی و حتی کمک به کارآمدی اقتصادی می‌شود. وجود زیرساخت‌ها و فضای مناسب ورزشی و دسترسی آسان به آن الفبای ورزش و سنگ بنای آن است. در حال حاضر ۵۶ درصد جمعیت کشورمان اضافه وزن دارند که ۲۵ درصد آن مبتلا به چاقی هستند. در این شرایط پرداختن به ورزش راهکار منطقی و موثر است.

این نماینده مجلس در عین حال گفت: سرانه تقریبی فضای ورزشی در جهان دو تا هشت متر مربع است که این میزان در ایران تنها ۶۵ سانتی متر مربع است. سهم وزارت ورزش و جوانان ۴۲ سانتی متر مربع بوده که از آن هفت سانتی متر مربع فضای روباز و ۳۵ سانتی متر فضای سرپوشیده است یعنی سرانه ورزشی در کشور ما از یک سوم جمعیت جهانی کمتر است.

به گفته وی ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که برخی از آنها ۵۰ و برخی دیگر ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. اگر این پروژه‌ها تمام می‌شد سرانه فضای ورزشی ما از یک سوم جهانی خیلی بهتر بود.

دهمرده با اشاره به وضعیت استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان و ایلام با میزان آلایندگی زیاد گفت: در استان سیستان و بلوچستان سرانه ورزشی ۵۵ صدم مترمربع است که وضعیت سرانه روستایی بسیار بدتر است در واقع سهم فضای ورزشی روستاییان زمین خاکی است که سهم استان سیستان و بلوچستان از لحاظ سرانه ورزشی ۲۸ و از نظر روستایی در رتبه آخر است و فقط سه سالن سرپوشیده داریم که این مصداق بی عدالتی و تبعیض در توزیع امکانات است.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این استان‌ به ازای هر ۱۸ هزار روستایی یک سالن ورزشی و به ازای هر ۳۰۰ هزار نفر در شهرها یک سالن ورزشی وجود دارد. این استان خاستگاه ورزش کبدی است اما تنها یک خانه کبدی آن هم با پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد در کشتی هم فقط یک سالن ورزشی داریم اکثر ادارات تربیت بدنی در این استان حتی قادر به پرداخت پول آب و برق خود نیستند و نمی‌توانند تجهیزات اولیه در زمینه تعمیرات و نگهداری را داشته باشند. در این شرایط چگونه از مردم توقع دارید ماهیانه ۸۰ هزار تومان برای ورزش خود اختصاص دهند.

دهمرده با طرح این سوال که چرا بیشتر اعتبارات صرف فوتبال می‌شود؟ گفت: متاسفانه از شما به نام وزیر فوتبال نام می‌برند. شما در شرایطی تمامی توان خود را برای فوتبال گذاشته‌اید که ورودتان به جزئیات باعث نارضایتی مردم شده به طوری که در استادیوم‌ها علیه شما شعار می‌دهند.

وی افزود: شما که این همه برای فوتبال هزینه کرده‌اید چرا نتوانستید حتی میزبانی ما در بازی‌های فوتبال را حفظ کنید. مسابقات ما در کشورهای ثالث برگزار می‌شود آن هم در وضعیتی که امنیت کامل در کشورمان برقرار است آیا باید این موضوع را چیزی غیر از سوءمدیریت نامید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هیچ کسی مخالف ورزش بانوان نیست، گفت: ورزش بانوان فقط به آن معنا نیست که آنها در استادیوم‌ها حضور پیدا کنند باید زمینه‌ای فراهم شود تا دختران ما رو به ورزش آورند. باید ورزش بانوان در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: چرا در این وضعیت اقتصادی کاروان ۸۰۰ نفره به مسابقات آسیایی اعزام شد. به ازای هر ۱.۳ ورزشکار یک همراه غیرورزشکار فرستادید. در این بازار آشفته یکی از خانم‌ها به دلیل بی برنامگی به زمان مسابقه نرسید. در انتخاب ۴۳ خبرنگار اعزامی به جاکارتا چه روشی اتخاذ کردید که درنهایت باعث اعتراض شد چرا در شرایطی که ۳۰۰ درصد بودجه ورزش افزایش داشت معدل ما در بازی‌های آسیایی کمتر شد و رتبه مان تنزل پیدا کرد.

وی تاکید کرد که در شرایط فعلی باید از اعزام شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و باشگاه‌های ورزشی کنترل‌های لازم صورت گیرد و اردوهای ورزشی سامان پیدا کند. همچنین دقت لازم در خرید بازیکنان خارجی انجام شود.

دهمرده همچنین برلزوم واگذاری زمین‌های ورزشی از طریق بورس و اولویت در واگذاری اماکن سرپوشیده ورزشی تاکید کرد و گفت: باید امکان دسترسی آحاد مردم به اماکن ورزشی فراهم شود. نه اینکه فقط تمامی تمرکز بر فوتبال باشد شما وزیر ورزش روستاییان،‌ حاشیه نشینان،‌ عشایر و بانوان و نه فقط وزیر فوتبال هستید.

وی گفت که متوسط زمان ورزش برای هر نفر حدود ۱۵ دقیقه است این یعنی وزارت ورزش اقدام موثری انجام نداده است.

نماینده زابل در پایان از استفاده نشدن جوانان در این وزارتخانه انتقاد کرد و گفت: جوانان بیکار در رشته تربیت بدنی وجود دارد که از آنها استفاده نمی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha