• شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97082612374
  • خبرنگار : 71415

پلیس ترکیه 13 تن را در ارتباط با اعتراضات سال 2013 بازداشت کرد

پلیس ترکیه 13 تن را در ارتباط با اعتراضات سال 2013 بازداشت کرد

پلیس ترکیه در ادامه تحقیقات درباره یک فعال حقوق بشری زندانی به نام عثمان کابالا، 13 تن را شامل دو استاد دانشگاه سرشناس به اتهام پیروی از او در "تلاش برای سرنگون کردن دولت از طریق اعتراضات گسترده سال 2013" بازداشت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، عثمان کاوالا، یک رهبر شناخته شده جامعه مدنی ترکیه یکسال پیش دستگیر شده و در انتظار محاکمه به اتهام تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه قرار دارد.

به گفته مقام‌های ترکیه این تلاش برای سرنگونی ابتدا با تظاهرات در سال 2013 آغاز شده و در کودتای نافرجام ژوئیه 2016 به اوج خود رسیده است.

پلیس ترکیه اعلام کرد: افرادی که روز جمعه دستگیر شدند به همکاری با کاوالا به منظور تحریک ناآرامی‌های 2013 متهم هستند، اعتراضاتی که در ابتدا علیه یکسری طرح‌های توسعه شهری در پارک گزی شهر استانبول شروع شده و بعدا تبدیل به تظاهرات گسترده ضد دولتی شد.

کاوالا به تلاش برای استفاده از زور به منظور سرنگون کردن دولت یا جلوگیری از عمل دولت به وظایفش متهم شده است. پلیس ترکیه اعلام کرده که دادستان‌ها دستور به بازداشت مجموعا 20 نفر به اتهام همکاری با او داده‌اند.

این اتهام می‌تواند مجازات حبس ابد برای او در پی داشته باشد.

پلیس استانبول در بیانیه‌ای گفت: این فرد هدفش کشاندن حوادث پارک گزی به سراسر ترکیه و برقرار کردن جو اغتشاش و بی نظمی در کلیات کشور بوده است.

گروه‌های حقوق بشری و نمایندگان پارلمان اروپا بارها از ترکیه که عضو ناتو است، خواسته‌اند که کاوالا را آزاد کنند.

این در حالی است که هنوز کیفرخواستی برای او صادر نشده‌ است.

روز جمعه اتحادیه اروپا خواهان آزادی فوری تمامی کسانی شد که "بدون طی فرآیند مناسب" بازداشت شده‌اند.

بخش سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بازداشت‌های مکرر منتقدان و ادامه فشار گسترده بر نمایندگان جامعه مدنی برخلاف تعهد اعلام شده دولت ترکیه به حقوق بشر است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: بسیار نسبت به این بازداشت‌ها نگران بوده و از ترکیه می‌خواهد به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی احترام گذاشته و کسانی را که خودسرانه بازداشت شدند، آزاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha