• شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97091004311
  • خبرنگار : 71516

/تحلیل - المیادین/

چرا فقط پوتین با بن‌سلمان در آرژانتین گرم گرفت؟

چرا فقط پوتین با بن‌سلمان در آرژانتین گرم گرفت؟

در حاشیه قرار گرفتن و انزوای بین‌المللی محمد بن سلمان در جریان نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین به دلیل جنگ یمن و پیامدهای قتل جمال خاشقجی به وضوح دیده شد و بن سلمان در این نشست به شدت مورد بی‌توجهی و بی‌محلی رهبران قرار گرفت و جز پوتین و ماکرون رهبر برجسته دیگری را نیافت که با آنها دیدار کند.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در تحلیلی نوشت: دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین سؤالات زیادی را به وجود می‌آورد به ویژه درباره اینکه پوتین چه برنامه‌ای برای آینده روابط روسیه با عربستان دارد. بن سلمان به خاطر پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و پرونده حقوق بشر و بازداشت فعالان، جنگ یمن و سایر پرونده‌ها در بدترین انزوای بین‌المللی و مردمی به سر می‌برد.

به گفته یوری اوشاکوف، مشاور کرملین هدف اصلی این دیدار تقویت روابط میان روسیه و عربستان است. پوتین از نقش عربستان در دستیابی به نتایج مثبت در سازمان اوپک قدردانی کرده است.

اما شاید پوتین برای مهار بن سلمان تلاش و در این راه از تجربه ترکیه استفاده می‌کند. زمانی که نشانه‌های اختلافات میان آنکارا و واشنگتن مشخص شد پوتین دستش را به سمت ترکیه دراز کرد. در نهایت هم پوتین در افزایش شکاف اختلافات میان دو طرف موفق شد تا حدی که ترکیه را از پیمان ناتو دور کرد. این مساله از بعد استراتژی درازمدت برای روسیه اهمیت زیادی دارد.

در میان انتقادات شدید جامعه جهانی از عربستان به خاطر پرونده خاشقجی اما پوتین از انتقاد آشکار از بن سلمان یا عربستان خودداری کرد و حتی برعکس از آمریکا به خاطر این مساله انتقاد کرد. وی آمریکا را مسؤول بخشی از این پرونده دانست. او گفت: ما نمی‌دانیم واقعیت چیست برای همین نباید اقداماتی اتخاذ کنیم که روابطمان را با عربستان به هم بزند.

برخی این اظهارنظر را به خاطر منافع متقابل در زمینه نفت و اوپک می‌دانند.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشته که مسکو و ریاض در سال ۲۰۱۶ توافق‌نامه همکاری در زمینه استخراج نفت امضا کردند که موجب کاهش اشباع بازار از نفت خام و افزایش قیمت نفت شد. عربستان اکنون از روسیه می‌خواهد بعد از کاهش قیمت نفت استخراج آن را کاهش دهد.

به نوشته این روزنامه، پوتین امیدوار است بتواند از نفوذ خود و تأثیرش بر ولیعهد عربستان برای ابقای روند استخراج نفت در وضعیت کنونی و بدون کاهش آن استفاده کند. تولید بالا بسیار بااهمیت‌تر از قیمت‌های بالا برای تولیدکنندگان روسی است. اما این مساله احتمالا برای پوتین دور از دسترس باشد چراکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که از بن سلمان حمایت می‌کند از عربستان خواسته تولید نفت را افزایش بدهد و بازارهای بین‌المللی را در معرض کاهش تولید قرار ندهد چراکه این مساله به افزایش قیمت‌ها می‌انجامد. افزایش تولید به ترامپ برای مقابله با ایران و روسیه کمک می‌کند.

شاید پوتین برای مرحله‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که در آن ترامپ نتواند حمایت کافی از بن سلمان به خاطر فشارهای آمریکایی‌ها به عمل آورد. در این وضعیت احتمالا پوتین از عربستان دلجویی می‌کند تا به سمت مسکو برگردد و در کنار آن به خرید سلاح از روسیه و گسترش برخی منافع بپردازد. صرف‌نظر از این حساب باز کردن‌های پوتین در منطقه خلیج فارس، پوتین در دیدارش با بن سلمان درباره پرونده‌های دیگری از جمله پرونده سوریه صحبت کرده است آن هم در شرایطی که ترامپ درحال اعمال فشار بر بن سلمان برای کشاندن عربستان به جنگ شمال سوریه و شرق فرات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۱:۵۹

چون روسیه به فکر چاپیدن ایرانه

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۳:۲۱

به فکرباشه ولی ایران هم مثل بعضی ایرانیها انقدراحمق نیست که اجازه چاپیدن بده...که اگر اجازه داده بود در ۸ سال جنگ و ۴۰ سال انقلاب و ... چیزی از ایران و ایرانی باقی نمانده بود..پس لطفا حس حماقت بخود نگیریم...

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۲:۳۳

با این روش توانست چندین موقعیت رو در عالم سیاست و اقتصاد کسب کند. البته ادم کش ادم کش را درک می کند.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۳:۳۴

جای تاسف داره خبرگزاری‌های ایران فقط به مطالب زرد و قیافه‌ی x و تیک‌های عصبی y و لباس z می‌پردازند اما اصلا توجه ندارند که چطور حق ایران را در G20 خوردند. اگر براساس درآمد ناخالص ملی نگاه کنیم ایران رتبه‌ی ۱۷ دنیاست، پس باید عضو گروه G20 باشه نه عربستان که ۵ رتبه پایینتر از ماست. اگر صنعتی بودن کشورها ملاک باشه ما صد برابر صنعتی‌تر از عربستانیم. اگر هم براساس درامد سرانه GDPوPPP باشه که ما رتبه‌ی ۷۲ هستیم پس چرا قطر که رتبه‌ی اول دنیاست در گروه G20 نیست؟ کاملا مشخصه بازم عربستان باج سبیل داده است تا جای ما را بگیرد و هیچکس هم توی باغ نیست...

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۴:۳۱

عالی گفتی

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۴:۴۷

بر اساس آمار صندوق بین المللی پول رتبه ایران در تولید ناخالص ملی 27، بر اساس آمار بانک جهانی 26 و بر پایه برآورد سازمان ملل 29 است و بر اساس آمار هر سه نهاد جایگاه عربستان رتبه 20 است. مستند حرف بزنیم

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۶:۱۰

به نظر من پوتین میخواهد از آب گل‌آلود تا میتواند نفع ببره، همان طور که از تنش بین ایران و آمریکا تا توانست از ایران سود برد. روسها همین هستند! فعلا می‌خواهد از سعودی‌ها سود ببره

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۶:۴۲

ترامپ خیلی شریف‌تر از پوتین است. روسیه خیانت و خنجر از پشت زدن در ذاتش است! و ما از غرب به شرق هجرت کردیم

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۶:۵۱

ذاتش همینه، صد رنگ و ریاکار. برای ما قران میاره و برای عربستان شمشیر. بلده چطور با ریاکاری اهداف شومش رو جلو ببره. با این کار چند قرارداد و بحث میزان تولید نفت رو تموم کرد.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۸:۰۹

در عرصه سیاست خارجی، این نوع از موضع گیری توسط دولت روسیه در مورد روابط بین المللی امری طبیعی میباشد. کشورها براساس منافع داخلی خود روابط خارجی را برنامه ریزی و راهبری می کنند.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۹:۵۹

چون ادم دو رو و کذابی هست

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۲۰:۰۷

در هر صورت پوتین نباید از رفتار کثیف محمد بن سلمان سوء استفاده سیاسی بکند . اخلاق و سیاست هم مرز مشخصی دارد؟

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۲۰:۰۸

زیر میز پول بزرگی رد و بدل شده، دنیا را می‌چاپند، بعد، give me five می‌دهند! در مسابقه تاراج و جنگ پیروز شده‌اند...