• یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 97092512399
  • خبرنگار : 71424

وزیر آموزش و پرورش: با هیچ ناشری دشمنی ندارم

وزیر آموزش و پرورش: با هیچ ناشری دشمنی ندارم

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه باید به یک سازمان پژوهنده تبدیل شود اظهار کرد: معلم نیز باید به پژوهشگر تبدیل شده و دانش‌آموز، پژوهنده شود.

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر آموزش و پرورش که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه  امید است روز به روز شاهد رشد و ارتقای پژوهش محوری و برنامه‌ریزی مبتنی بر پژوهش در آموزش و پرورش باشیم گفت: مدرسه محور و رکن اساسی در تحول است و به همین خاطر باید بیش از پیش مورد عنایت قرار بگیرد.

وی افزود: اگر دارای قوی‌ترین مراکز پژوهشی بوده و صدها پژوهش معتبر انجام دهیم ولی دامنه اثرش به مدرسه نرسد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه باید به یک سازمان پژوهنده تبدیل شود اظهار کرد: معلم نیز باید به پژوهشگر تبدیل شده و دانش‌آموز، پژوهنده شود.

بطحایی افزود: از بعد ساختاری فراز و نشیب‌های زیادی در سازمان پژوهش داشته‌ایم اما یک دلیل آنکه تا امروز نتوانستیم این جایگاه را محکم کنیم، توجه کمرنگ به مدرسه است. ارتباط مؤسسات پژوهشی، مراکز علمی و دانشگاه‌های ما تقریبا با مدارس قطع است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش برای افزایش تعاملات با اساتید و پژوهشگران گفت: البته مدارس اجازه ورود پژوهشگران و صاحبنظران را به مدارس نمی‌دهند که دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه معتقدند پژوهش‌ها وقت گیرند، اما در نهایت نتیجه این شده که دیوار بلندی دور مدارس کشیدیم و اجازه ورود صاحبنظران به مدارس داده نمی‌شود.

وی افزود: بخشی از پژوهش‌های انجام شده در موسسات و مراکز علمی کاملا با مقتضیات مدرسه غریب است و در نتیجه متاسفانه ۷۰ سال از روش‌های نوین تعلیم و تربیت عقب هستیم. کار اصلی‌ گروه‌های پژوهشی و آموزشی ایجاد پل ارتباطی با پژوهشگران و مراکز و موسسات پژوهشی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید پژوهشگران بسیاری با مدارس ارتباط برقرار کرده و اقدام پژوهی انجام دهند، بر ضرورت ترویج تفکر پژوهشی در مدارس تاکید کرد و گفت: در طرح تکالیف مهارت محور نیز دانش آموزان باید سوال کردن و تفکر خلاق را یاد بگیرند. دانش‌آموز باید مهارت‌های زندگی که بیرون از مدرسه به آن نیاز دارد را بیاموزد.

بطحایی افزود: در همایش خیرین مدرسه‌ساز به فضاهای آموزشی در معماری و اینکه بعض اوقات بچه‌ها را روی زمین می‌نشانند تا دیالوگ برایشان راحت باشد اشاره کردم اما برخی گفتند که ما می‌خواهیم میز و نیمکت‌ها را جمع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تا وقتی آموزش ها مهارت محور و پژوهش محور نشوند راهروهای دادگستری‌ها خلوت نمی شود و اقتصاد به سامان نمی‌رسد اظهار کرد: افتخار می‌کنیم  که دانش‌آموزان ما در المپیادها مدال‌های رنگارنگ کسب می‌کنند، اما برخی کشورها یک دهم مدال های ما را دارند اما آسیب‌های اجتماعی‌شان کمتر از ماست. در واقع توجه صرف به آموزش درست نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با هیچ ناشری دشمنی ندارم اما کتاب‌های کمک درسی را سمی برای رویکرد آموزشی می‌دانم و معتقدم که باید بتدریج از نظام آموزشی خارج شود گفت: ما بچه‌ها را پشت یک خط قرار می دهیم و می‌گوییم با صدای شلیک حرکت کنند در صورتی که همه آنها مثل هم نیستند و برخی عقب می‌مانند و مورد حقارت قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه روز گذشته مراسم تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر برگزیده برگزار و 28 طرح برگزیده دانش‌آموزی تجلیل شدند اظهار کرد: امروز از تندیس پژوهش رونمایی می‌شود. به جد معتقدیم که راه پژوهش از مدرسه می‌گذرد و به همین دلیل توجه به دانش‌آموزان پژوهشگر و معلمان پژوهنده مورد تأکید ماست.

کریمی با بیان اینکه در این مراسم از سه پژوهشگر برتر، 13معلم برتر کشوری، برگزیدگان مجری‌های طرح‌های برتر، شش دانشجومعلم برتر و سه تجربه مدیریت پژوهش تقدیر می‌شود.

وی افزود: 134 طرح معلم پژوهشگر به تهران ارسال شد که از این تعداد 13 طرح انتخاب شدند. در سال گذشته 53 هزار معلم در طرح معلم پژوهش شرکت کرده بودند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه معلم پژوهنده در آموزش و پرورش بسیار موردتوجه قرار گرفته به ارتقای نظام آموزش و پرورش کمک می‌کند گفت: برنامه‌های تحولی در این حوزه به رشد سند تحول در آموزش و پرورش کمک می‌کند. در برنامه‌های پژوهشی باید به حضور معلمان توجه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۵ ۱۳:۰۸

اگر این وزیر محترم سه مکان کاربردی برای هرمدرسه دایر بفرمایند با توجه به ظرفیت هرمدرسه هرچند مکان کوچک باشد شامل : 1. ازمایشگاه کوچک علمی 2. کارگاه فنی و حرفه ای کوچک 3. گلخانه ازمایش و تست وکاشت گیاهان دارویی و سایر گیاهان مفید میتوانند بزرگترین تحول آموزشی وخدمت را به شاگردان و مدارس بفرمایند و انقلابی سازنده در مدارس بوجود اورند. محیط پیشنهادی برای این سه پروژه کاربردی فضای پشت بام مدارس است که بی استفاده افتاده. برای ساختن گلخانه در روی پشت بام نیاز به ایرولاسیون دارد که هزینه ساختن ان بوسیله دریافت های خیریه های مردمی و کمک مالی والدین تحقق پذیر است. آزمایشگاه و کارگاه فراگیری فنون تکنیکی نیز در محیط پشت بام تحقق پذیر است. برداشتن این سه قدم به همت عالی این وزیر محترم بستگی دارد. از نیروی فنی و تخصصی افتخاری بدون دستمزد و افتخاری والدین در وقت آزاد در این رشته ها برای تاسیس این سه مکان کاربردی میتوانند کمک بگیرند. بطور حتم والدین کاردان با دل و جان در چنین پروژه ایی که به شکوفایی و رشد فرزندانشان کمک میکند همکاری خواهند کرد. بطور مثال ممکن است پدر یکی از شاگردان جوشکار ، یکی دیگه شیشه بر ، یکی دیگه مهندس کشاورزی و غیره باشد. فایده مشارکت والدین فنی کار دراین طرح مشکل نیاز مالی را برطرف می سازد. ساختن آشپزخانه کوچک هم برای آموزش هنر آشپزی در وقت فراغت به دسته ای از شاگردان درایجاد انگیزه وطرح های تشویقی تربیت و توسعه نیروی گردشگری و شغل رستوران داری و هتلداری برای دسته ای از شاگردان از سنین پائین نقش افرین است وبطور حتم در هر مدرسه پدرانی هستند که شغلشان آشپزی و رستوران داری است و بعنوان نیروی افتخاری وتقاضای همکاری حتی دو سه ساعت در هفته در دادن ایندسته آموزش های مفید در وقت آزادشان برای شاگردان و تقویت مهارت های کاربردی موثر واقع شوند.