• یکشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97103016241
  • خبرنگار : 71592

برگزاری نشست توسعه اقتصادی سران عرب در بیروت به ریاست میشل عون

برگزاری نشست توسعه اقتصادی سران عرب در بیروت به ریاست میشل عون

نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی سران عرب امروز (یکشنبه) در بیروت با سخنرانی میشل عون آغاز شد. وی پیشنهاد تاسیس بانک عربی برای بازسازی و توسعه را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، سایت النشره اعلام کرد، چهارمین دور از این نشست به ریاست میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در بیروت آغاز به کار کرد. عون در افتتاحیه این نشست طی سخنرانی تصریح کرد: ما برای مقابله با چالش‌های اقتصادی و توسعه در کشورهای خود این نشست را برگزار می‌کنیم، خاورمیانه اسیر جنگ‌های متعددی است اما ما امروز به دنبال بررسی دلایل و عاملان نیستیم بلکه به دنبال بررسی نتایج ویران‌بار آن بر اقتصاد و رشد و توسعه کشورهای خود هستیم.

عون با اشاره به پیشنهاد تاسیس بانک عربی گفت، ماموریت این بانک پیشنهادی کمک به تمامی کشورها و ملت‌های عربی برای عبور از بحران‌های‌شان و مشارکت در توسعه اقتصادی پایدار است.

وی تصریح کرد، جنگ‌های داخلی، گسترش پدیده تروریسم و افراط‌گری و ظهور موج آوارگان بر رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی تاثیر سوء نهاده است تا جایی که رشد و توسعه مسیر خود را در منطقه و به خصوص در برخی کشورهایی که دارای مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند به دشواری طی می‌کنند و جنگ‌های موجود این مشکلات را دو چندان کرده و همه تلاش‌ها در این راستا را با دشواری همراه کرده است.

رئیس جمهوری لبنان افزود، در کشورهای عربی اهداف جهانی توسعه پایدار از نابودی فقر گرفته تا مبارزه با نابرابری و ظلم محقق نشده، حقوق بشر از جمله آزادی و زندگی کریمانه نقض می‌شود و ویرانی گسترش می‌یابد و میلیون‌ها تن سرزمین خود را ترک می‌کنند.

وی ادامه داد: لبنان بهای سنگینی در ازای جنگ‌ها و وجود تروریسم پرداخته است و علاوه بر حضور فلسطینیان از ۷۰ سال گذشته در لبنان، این کشور به دلیل ورود آوارگان سوری بار سنگین منطقه‌ای و بین‌المللی را متحمل شده است تا جایی که تعداد فلسطینیان موجود در لبنان معادل نیمی از مردم این کشور است، این در حالی است که لبنان زیر ساخت کافی نداشته، منابع آن محدود است و از سوی دیگر نیز اشغال‌گران در کمین ما هستند و از ۷۰ سال پیش به تجاوزها و اشغال‌گری خود در فلسطین و کشورهای عربی ادامه داده، قطعنامه‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند و امروز اشغال‌گری‌هایش به حدی رسیده که به دنبال یهودی‌سازی قدس اشغالی و اعلام آن به عنوان پایتخت اسرائیل و تصویب قانون "کشور یهود" بدون توجه به قطعنامه‌های بین‌المللی ذی‌ربط است.

رئیس جمهوری لبنان افزود، رژیم صهیونیستی به دنبال نابود کردن هویت فلسطین است و تلاش می‌کند قطعنامه ۱۹۴ و حق بازگشت را از میان بردارد، علاوه بر آن به تهدیدهای خود علیه لبنان ادامه داده و این کشور را تحت فشار قرار می‌دهد و همواره قطعنامه ۱۷۰۱ و تمامیت ارضی، حاکمیت دریایی و زمینی لبنان را نقض می‌کند.

همچنین در ابتدای این نشست محمد الجدعان، وزیر دارایی و رئیس هیئت عربستان ضمن سخنرانی  در افتتاحیه این نشست از لبنان به خاطر حسن میزبانی و استقبال گرم قدردانی کرد.

وی تصریح کرد، عربستان در سال ۲۰۱۳ میزبان این نشست و میزبان بیست و نهمین دور از نشست قدس در سال ۲۰۱۷ با هدف تاکید بر فعالیت عربی مشترک بود و ابتکار عمل پادشاه عربستان حمایت از افزایش سرمایه شرکت‌ها بود و در نهایت این سرمایه به مبلغ هفت‌ونیم میلیارد دلار رسید. همچنین این نشست از آغاز برنامه حمایت تجارت بین‌المللی حمایت کرد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی سران عرب اعلام کرد، این نشست پس از شش سال غیبت برگزار می‌شود و کشورهای عربی با چالش‌های امنیتی، آشفتگی‌ها و بحران‌ها روبه‌رو هستند و این چالش‌ها بازتاب چالش‌ جدی‌تری در ارتباط با تحقق توسعه جامع و کامل است. وقایع موجود در کشورهای عربی اثبات کرده‌اند که رشد و توسعه و برقراری امنیت و ثبات به یکدیگر متصل هستند و برقراری ثبات بدون رشد و توسعه جامع ممکن نیست.

وی گفت: در منطقه پیشرفت و اصلاحات سازمانی و مالی صورت گرفته اما این منطقه همچنان نیازمند فعالیت اقتصادی است و هنوز برای ورود به اقتصاد دیجیتالی آماده نیست. شکاف اصلی که ما را از تحولات اقتصاد جهانی جدا می‌کند به سرمایه انسانی مربوط می‌شود و باید دانش و نوآوری در سایه شتاب انقلاب صنعتی چهارم و آمادگی برای مقابله با پیامدهای انقلاب بر آن در راس اولویت‌های ما قرار گیرند.

دبیرکل اتحادیه عرب افزود، نجات مردم از فقر سریع‌ترین راه برای خشکاندن ریشه تروریسم است. کشورهای عربی در کاهش میزان فقر دستاوردهای موفقیت‌آمیزی داشته‌اند اما هنوز جمعی از مردم در فقر به سر می‌برند و اتحادیه عرب پیرامون چارچوب استراتژیک عربی برای نابودی فقر همه‌جانبه گزارش کاملی ارائه کرده است.

وی ادامه داد، جهان عرب نیمی از پناهجویان و آوارگان را در خود جای داده است، چهار میلیون کودک سوری به دلیل جنگ ترک تحصیل کرده‌اند و بحران‌های انسانی خطرناکی گریبان‌گیر سومالی، یمن و فلسطین در پی اشغال‌گری رژیم صهیونیستی شده است، همه این موارد کفایت می‌کند تا بفهمیم نه تنها رشد وتوسعه در حالت و شرایط طبیعی خود به سر نمی‌برد بلکه در وضعیت بسیار دشوار قرار دارد که متاسفانه برخی آن را "بهار عربی" می‌نامند.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه خواستار همبستگی برای حمایت از جوامعی از جمله لبنان و اردن شد که تحت فشار بحران‌های انسانی قرار دارند.

وی نسبت به آغاز تجارت آزاد خدمات ابراز امیدواری و در عین حال درباره سطح پایین تکامل اقتصادی کشورهای عربی ابراز ناخرسندی کرد.

وی تصریح کرد، دستورکار این نشست شامل برخی طرح‌ها و پروژه‌هایی درباره تکامل اقتصادی است.

از سوی دیگر ابوالغیط نسبت به غیبت هیئت لیبی در این نشست و شرایطی که مسائل را به این نقطه رسانده ابراز تاسف کرد و گفت، لیبی و لبنان برای ملت عرب محترم هستند و امیدواریم این مساله حل شود.

همچنین رامی الحمدلله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست اعلام کرد، آمریکا به رژیم صهیونیستی در انجام نقض‌های بیشتر، مقابله با راهپیماهای صلح‌آمیز در غزه، اشغال ۸۵ درصد از آب‌های زیرزمینی، کرانه باختری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رشد و توسعه و اعمال تحریم‌های جمعی بر مردم غزه چراغ سبز نشان داده است.

وی در سخنرانی خود در افتتاحیه این نشست گفت، اسرائیل مانع از برپایی کشور فلسطین می‌شود. فلسطین با وجود محدویت‌های رژیم اشغال‌گر مشتاقانه در انتظار حمایت از ایستادگی و مقاومت مردم خود است و روی این نشست در تشویق برای سرمایه‌گذاری کشورهای عربی و اسلامی در فلسطین حساب باز می‌کند. فلسطین خواستار حمایت مالی و سیاسی از قدس اشغالی و دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی و تحکیم ایستادگی مردم این شهر است. الحمدلله در ادامه خواستار تامین بودجه لازم برای اجرای طرح توسعه در قدس شد.

نخست وزیر فلسطین تاکید کرد، عادی‌سازی روابط با اسرائیل نباید پیش از برپایی کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ صورت گیرد. همچنین باید تعاملات مستقیم و غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان یهودی متوقف شود؛ اقدامی که یکی از مهم‌ترین عوامل مقاومت مسالمت‌آمیز علیه این رژیم محسوب می‌شود.

انتهای پیام

مترجم: رویا معصومی

دبیر: زهرا موسوی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha