• چهارشنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 97111709652
  • خبرنگار : 71553

تفاهم نامه سازمان شهرداری‌ها و هلال احمر برای توانمندسازی روستاییان در برابر بحران

تفاهم نامه سازمان شهرداری‌ها و هلال احمر برای توانمندسازی روستاییان در برابر بحران

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: تفاهم نامه مشترک میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جمعیت هلال احمر در جهت توانمندسازی روستاییان به منظور مقابله با بجران منعقد شد.

به گزارش ایسنا، مهدی جمالی نژاد در جمع خبرنگاران و در حاشیه امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جمعیت هلال احمر اظهارکرد: بیش از ۲۰ میلیون جمعیت کشور روستایی هستند و یقیناً بایستی در بحث پیشگیری و موضوعاتی که به ایمنی روستاها باز می‌گردد دغدغه داشته باشیم و پیگیر موضوعات آنها باشیم.


وی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای که امروز امضاء شد کار ارزشمندی در قالب ادامه خانه‌های هلال احمر است که در روستاهای مختلف داشتیم که روستاییان را توانمند کنیم و مشارکت آنها را در جهت ایمن شدن روستاهایشان داشته باشیم.این تجربه را در شهرها داشتیم هر شهری به تبع وضعیتش یعنی کلانشهرها، شهرهای میانی و شهرهای کوچک دارای آتش نشانی‌ها هستند و ظرفیت ها و تجهیزات مختلف در آنها وجود دارد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: اما در روستاها ۹۲ درصد جمعیت روستاها تحت پوشش دهیارهای هستند و یقیناً نیاز است به صورت مویرگی و شبکه ای برای امنیت روستاها برنامه ریزی شود. تفاهم‌نامه‌ای که امروز فی مابین سازمان شهرداری ها و هلال احمر انجام شد تصمیم گیری سیاست گذاری در جهت توانمند کردن این روستاییان با آموزش دادن وآشنا کردن آنان با اقدامات قبل از بحران حین بحران و بعد از بحران است تا بتوانیم این افراد را درگیر کرده و با این اقدام نیز بسیاری از دغدغه‌های دولتمردان کم خواهد شد.

جمالی نژاد در پایان گفت: تجربه همکاری با هلال احمر و شبکه ای که در روستاها برای پیشگیری ایجاد کردیم در زلزله کرمانشاه نمود بسیار خوبی داشت و اگر همکاری دهیاران نبود مشکلات روستاییان به مراتب بیشتر بود به همین دلیل فکر می‌کنم این تفاهمنامه بتواند بسیار کمک کند تا روستاییان قبل از بحران در حین بحران به کمک هلال احمر و بعد از بحران نیز در بازسازی نوسازی کمک مؤثر باشند.

محمد نصیری رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین آسیب ها بعد از وقوع بحران ها چه سیل و چه زلزله در روستاها رخ می‌دهد که روستاهای زلزله زده استان کرمانشاه در سال گذشته شاهدی بر این مدعاست.
وی ادامه داد: هدف ما از امضای این تفاهم نامه همکاری های مشترک با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و آماده سازی جوامع روستائی است.


رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: ۲ سال پیش سازمان مدیریت بحران کشور ابلاغی داشت مبنی بر تشکیل خانه‌های هلال در روستاها با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور که ما بتوانیم روستائیان را در موضوع آموزش برای مقابله با زلزله و سایر حوادث طبیعی آماده کنیم.


نصیری توضیح داد: نخستین افرادی که پس از وقوع حوادث در جوامع روستائی حضور دارند سازمان ها و گروه های امدادرسان نیستند بلکه ساکنان محلی روستاها از جمله همسایه ها و اقوام افراد حادثه دیده هستند که گسترش این آمادگی‌ها باعث می شود که خسارت‌های بعدی کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، هدف این تفاهم نامه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جهت توسعه مهارت‌ها و توانمندی روستاییان به منظور افزایش مشارکت‌های محلی و بهبود فعالیت‌های اجتماعی در راستای حمایت از اقشار آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر جامعه روستایی در حوادث با بهره‌گیری از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی روستا در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه است.

اهداف عمده این تفاهم‌نامه نیز استفاده حداکثری از ظرفیت مدیریت‌های محلی در مواقع عادی و زمان وقوع حوادث و سوانح به منظور حمایت از آسیب‌دیدگان، تقویت مشارکت‌های مردمی در پروژه‌های داوطلبی سازمان داوطلبان و سازمان‌های تابعه جمعیت هلال احمر در راستای اجرای برنامه‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه به ویژه در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اشاعه و ترویج فرهنگ داوطلبی و مشارکت در امور عام‌المنفعه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، تلاش در جهت ایجاد فضای تعامل به منظور استفاده از امکانات و ظرفیت‌های طرفین در روستاها است.

گفتنی است برخی تعهدات سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر شامل جذب دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا به عنوان نیروی داوطلب در جمعیت هلال احمر، ارایه آموزش‌های عمومی‌، تخصصی و امداد و نجات از طریق تأمین و اعزام مربی برای آموزش دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها در جهت ارتقای سطح آمادگی جامعه روستایی برای آمادگی و مقابله با بلایا وحوادث، برگزاری دوره‌های کارآموزی و کارورزی برای افراد دارای استعداد در حوزه مأموریت‌های جمعیت هلال‌احمر، آموزش روستاییان از طریق برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر در خصوص مدیریت بحران در روستاها با استفاده از قابلیت‌های طرفین به منظورتاب آوری جامعه روستایی در زمان وقوع بحران، ایجاد تیم‌های امداد و نجات روستایی بوده و برخی تعهدات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز شامل همکاری در آموزش دهیاران و اعضایی شورای اسلامی روستاها جهت آمادگی برای مدیریت بحران، انجام هماهنگی‌های لازم جهت استفاده از امکانات و فضاهای در اختیار دهیاری‌ها به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی، جلسات و همایش‌ها در راستای اجرای برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مشترک، همکاری در اجرای برنامه‌های آموزش همگانی و تخصصی با قابلیت‌های موجود در طرفین تفاهم‌نامه، همکاری با سازمان داوطلبان جهت بهره‌گیری از توانایی‌های علمی و عملی حسب نیاز طرح‌های پژوهشی آنها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha