• شنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97120401562
  • خبرنگار : 71129

فرماندهان "مورو" به مقام‌های دولتی فیلیپین تبدیل شدند

فرماندهان "مورو" به مقام‌های دولتی فیلیپین تبدیل شدند

برخی از فرماندهان "جبهه آزادی بخش اسلامی مورو" در جنوب فیلیپین به عنوان فرمانداران منطقه خودمختار جدید مسلمانان در جنوب این کشور سوگند یاد کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تبدیل وضعیت یک نقطه عطف برای سازش میان مورو و دولت مانیل به حساب می‌آید.

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین در مراسمی، مراد ابراهیم، رهبر جبهه آزادی بخش اسلامی مورو و برخی از فرماندهان ارشد وی را به همراه ۸۰ مقام دیگر در دولت انتقالی منطقه‌ای متشکل از پنج استان در منطقه خودمختار بانگسامورو در جنوب این کشور تعیین کرده است.

حدود ۱۲ هزار شبه نظامی مورو با هزاران سلاح از آغاز سال جاری میلادی و براساس توافق صلح با دولت در حال متوقف کردن اقدامات نظامی خود هستند. اگر هم براساس توافقات به دست آمده شرایط برای بازگشت شبه نظامیان مورو به زندگی عادی تأمین شود، هزاران تن دیگر از آنها سلاح بر زمین می‌گذارند.

دوترته گفت: ما تمایل داریم تا شاهد پایان خشونت باشیم.

حدود ۱۵۰ هزار تن در طول هفت دهه درگیری کشته شده و توسعه در این منطقه جنوبی فیلیپین متوقف شده است.

دولت‌های غربی و مانیل و چریک‌های مورو این خودمختاری مؤثر را یک پادزهر برای خشونت‌هایی می‌دانند که نیم قرن از آن می‌گذرد و این روندی است که داعش احتمالاً می‌تواند از آن برای پیشبرد اهدافش و درست کردن جای پا در منطقه سوءاستفاده کند.

یکی از سخنگوهای مورو گفت: آرزویی که ما برایش می‌جنگیدیم اکنون اتفاق افتاده و دیگر دلیلی برای حمل سلاح و ادامه جنگ نداریم.

به چندین تن از فرماندهان مورو که مدت‌ها بود به خاطر حملات مرگبار تحت پیگرد بودند، اجازه عبور امن داده شد تا بتوانند به مانیل سفر کرده و در مراسم حضور داشته باشند.

دوترته احتمالاً نمایندگانش را برای پر کردن مابقی پست‌ها در اداره انتقال بانگسامورو انتخاب می‌کند که به عنوان پارلمان منطقه‌ای در کنار مراد ابراهیم، سر وزیر تا زمان انتخاب مقام‌های معین در سال ۲۰۲۲ فعالیت می‌کنند.

به اعضای گروه دیگری از شبه نظامیان به نام "جبهه آزادی بخش ملی مورو" نیز احتمالاً کرسی‌هایی در دولت خودمختار داده می‌شود.

براساس توافق صلح با میانجی‌گری مالزی، شبه نظامیان در ازای خودمختاری بیشتر هدفشان در ایجاد کشوری مستقل و جدا را رها کرده‌اند.

بانگسامورو با قدرت بیشتر و منابع مالی بهتر، جایگزین منطقه خودمختار فقیری می‌شود که اکنون در اختیار این شبه نظامیان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha