• یکشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98011103216
  • خبرنگار : 71145

جولان، قدس و طرح صلح عربی در راس دستورکار نشست امروز رهبران عرب در تونس

جولان، قدس و طرح صلح عربی در راس دستورکار نشست امروز رهبران عرب در تونس

امروز (یکشنبه) سی‌امین دور نشست عادی رهبران اتحادیه عرب در پایتخت تونس با حضور شمار زیادی از رهبران عرب برگزار می‌شود که در قالب دستور کاری ۱۹ بندی به بررسی مساله فلسطین، موضوع به رسمیت شناخته شدن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی از سوی آمریکا، بحران‌ سوریه، لیبی و یمن و نیز طرح‌های ارائه شده از سوی شورای اجتماعی و اقتصادی این اتحادیه پرداخته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در پیش‌نویس بیانیه‌ای که وزیران خارجه عرب تهیه کردند، تصمیم آمریکا در ۲۵ مارس درباره به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه محکوم و نقض خطرناک منشور سازمان ملل دانسته شده است.

در این پیش‌نویس آمده است، تصمیم آمریکا وضعیت قانونی جولان را به عنوان بخشی از خاک سوریه که اسرائیل آن را در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده، تغییر نمی‌دهد.

در این پیش‌نویس به موضوع فلسطین و درگیری اعراب و اسرائیل و به جریان انداختن طرح صلح عربی نیز پرداخته شده است.

شرکت کنندگان در تهیه این پیش‌نویس بر لزوم پایبندی به صلح به عنوان راهکاری استراتژیک در حل درگیری‌ اعراب و اسرائیل طبق قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه و قانون بین‌الملل و طرح صلح عربی مصوب ۲۰۰۲ تاکید کردند که می‌گوید قبل از تحقق صلح فراگیر با اسرائیل و عادی سازی روابط با آن باید اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی و عربی پایان یافته و کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی تشکیل شده و حق تعیین سرنوشت از سوی فلسطینی‌ها و پراخت غرامت به آوارگان فلسطینی انجام گیرد.

رهبران عرب در تصمیمات خود تاکید می‌کنند که هرگونه توافق و طرح صلحی که با اصول بین‌المللی روند صلح خاورمیانه همسو نباشد مردود است و موفق نخواهد بود.

آنها مخالفت خود را با هرگونه اعمال فشار سیاسی و مالی بر ملت فلسطین و رهبران آن با هدف تحمیل راه‌حل‌هایی غیرعادلانه برای پرونده فلسطین که مغایر با اصول بین‌المللی است، اعلام می‌کنند.

رهبران عرب خواهان تلاش با طرف‌های بین‌المللی کارآمد برای ایجاد سازوکاری بین‌المللی و چند جانبه تحت نظارت سازمان ملل برای نظارت بر روند صلح خواهند شد من جماه درخواست برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی جهت احیای روند صلحی معتبر و در چارچوب زمانی مشخص.

در این پیش‌نویس بار دیگر از طرح محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که ۲۰۱۸ به شورای امنیت ارائه کرد، حمایت شده و بر تصمیم کشورهای عضو جهت اتخاذ تدابیری عملی برای مقابله با هرگونه تصمیم به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت هر کشوری از تل‌آویو به قدس تاکید شده است.

آنها مخالفت و محکومیت خود را با تصمیم هر کشوری در جهت نقض جایگاه قانونی قدس شریف از جمله تصمیم آمریکا درباره قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت اسرائیل ابراز داشته و تصمیم آمریکا را باطل اعلام می‌کنند. آنها از برزیل می‌خواهند مواضعی اتخاذ نکند که به جایگاه قانونی قدس خدشه وارد کند تا به این ترتیب روابطش با اعراب حفظ شود.

در این پیش‌نویس قطعنامه تصمیم آمریکا درباره انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز ادغام کنسولگری آمریکا با سفارت این کشور در تل‌آویو محکوم و برای لغو این تصمیمات درخواست شده است.

همچنین این کشورها اقدام گوآتمالا در انتقال سفارتش به قدس را محکوم می‌کنند و بر تصمیم کشورهای عضو برای اتخاذ گام‌های عملی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی در مقابله با این گام غیرقانونی و نظایر آن تاکید می‌کنند.

آنها همچنین با گشودن هر دفتر و نمایندگی رسمی هر کشوری در قدس مخالفت می‌کنند از جمله تمصیم مجارستان برای گشودن دفتر تجاری در قدس که شاخه دیپلماتیک سفارتش در تل‌آویو محسوب می‌شود و آن را نقض وضعیت قانونی قدس می‌دانند.

این شرکت کنندگان همچنین تصمیم استرالیا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم می‌کنند و از آن می‌خواهند از تصمیمش صرف نظر کند. آنها از اندونزی نیز به دلیل تلاش‌هایش تقدیر می‌کنند.

رهبران عرب حمایت خود را از تصمیمات و اقدامات دولت فلسطین در تقابل با رویکرد آمریکا و هر کشور دیگری علیه قدس از جمله اقامه دعوی به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه نقض توافقات بین‌المللی و همکاری با دولت فلسطین در این زمینه اعلام می‌کنند.

در این پیش‌نویس حملات مکرر شهرک‌نشین‌های افراطی به مسجد الاقصی و هتک حرمت آن تحت حمایت نیروهای اسرائیلی محکوم شده و نسبت به طرح‌های اسرائیلی برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی هشدار داده شده است.

این رهبران هرگونه سیاست و طرح غیرقانونی اسرائیل با هدف الحاق قدس به اراضی اشغالی و خدشه وارد کردن به ماهیت عربی این شهر و تغییر جمعیتی در آن را محکوم می‌کنند.

وزیران خارجه بندی را هم به اجلاس سران ارجاع داده‌اند که مربوط به حمایت از بودجه دولت فلسطین و پایداری ملت فسطین است. آنها خواستار به جریان انداختن شبکه امنیتی مالی در اسرع وقت و ارائه ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار به دولت فلسطین شدند. آنها در عین حال خواستار افزایش بودجه صندوق قدس و الاقصی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار شده‌اند.

در این پیش‌نویس همچنین به وضعیت سوریه و موضع ثابت این کشورها درباره راهکار سیاسی برای بحران این کشور با مشارکت تمام طرف‌های سوری تاکید شده و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و نشست‌های ژنو اعلام شده است.

در این نشست تحولات لیبی و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و عدم مداخله خارجی در این کشور بررسی می‌شود. آنها حمایت خود را از مصوبات نشست الصخیرات اعلام می‌کنند.

در این راستا کمیته چهارجانبه شامل اتحادیه عرب، سازمان ملل،‌ اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا روز گذشته درباره لیبی تشکیل جلسه داد.

در این نشست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و نیز رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا و غسان سلامه فرستاده سازمان ملل به لیبی حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha