• شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 98021407394
  • خبرنگار : 71498

/نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی/

برون‌سپاری پروژه‌های دریایی نفت فلات قاره

برون‌سپاری پروژه‌های دریایی نفت فلات قاره

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به برون سپاری ۶۰ درصد از فعالیت‌های اجرایی این شرکت گفت: از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا در حوزه تعمیراتی بخش دریایی ورود کرده و در این بازار گسترده به ایفای نقش بپردازند.

به گزارش ایسنا، حمید بورد امروز در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان این که شرکت نفت فلات قاره بزرگترین ناوگان لجستیک کشور را در اختیار دارد، افزود: این شرکت دارای ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت درجاست که ۲۰۰ سازه دریایی را مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به برون سپاری ۶۰ درصد عملیات اجرایی این شرکت اظهار کرد: هم اکنون حدود ۱۰۰ شناور پشتیبانی شرکت نفت فلات قاره در دریا فعالیت می‌کند و بازار بزرگی را در اختیاربخش خصوصی قرار داده است، ضمن این که در بخش‌های حفاری و نگهداشت تولید شاهد حضور جدی این بخش هستیم.

سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری

بورد با اشاره به این که چهار پروژه از ۳۳ بسته کاری طرح‌های نگهداشت و تولید و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران مربوط به این شرکت است، تصریح کرد: ارزش این بسته‌ها حدود ۸۰۰ میلیون دلار است که یک پروژه در دست اجراست، دو پروژه در مرحله انعقاد قرارداد است و پروژه میدان فروزان نیز به عنوان بسته آخر تا نیمه نخست امسال نهایی می‌شود.

به گفته وی، حداقل ۵۰۰ میلیون دلار از فعالیت‌های اجرایی این قراردادها اجرایی می‌شود، ۳۰۰ میلیون دلار باقیمانده نیز مربوط به پروژه میدان فروزان است.

بورد با بیان این که پنج بسته کاری تعریف شده ما نیز در انتظار مجوزهای لازم است که امیدوارم بتوانیم اسناد مناقصه آن را در سال ۹۸ منتشر کنیم، تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف در دست اجرا داریم.

از نظر تولید تجمعی در میادین مشترک از همسایگان عقب نیستیم

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره گفت: در حال حاضر تولید تجمعی ایران در مخازن مشترک نفتی عدد مناسبی است و از حیث تولید تجمعی در میادین مشترک از همسایگان عقب نیستیم.

او با تاکید به این مسئله که بهترین الگوی مدیریت مخازن مدیریت یکپارچه است اظهار کرد: این امر به معنای وجود کار علمی، مطالعاتی و اجرای مشترک از طریق راه اندازی یک شرکت مشترک است که باید مورد توجه باشد.

به گفته وی همکاری مطلوب با کشور همسایه شریک در میدان هنگام موجب شده که هم اکنون تبادل اطلاعات خوبی با آن‌ها در این زمینه داشته باشیم. به گونه‌ای که باید گفت در برداشت نفت از میدان‌های مشترک در مجموع تولید تجمعی نسبت به رقبای خود عقب نیستیم و توانسته‌ایم اقدامات خوبی را در این حوزه انجام دهیم.

وی با بیان این‌که جمع‌آوری ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه میدان فروزان و مقادیری نیز در میدان سیری در دستور کار قرار دارد و هم اکنون نیز دو شرکت داخلی پیشنهادهای فنی خود را در این ارتباط ارائه کرده‌اند که در حال حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.

او افزود: هدف ما به حداقل رساندن سوختن گازهای همراه نفت است و چنانچه مذاکرات با شرکت‌های داخلی به نتیجه برسد و پروژه‌ها اجرایی شود گاز فلر این میدان‌ها صفر می‌شود.

وی درباره لایه نفتی پارس جنوبی و برداشت نفت از آن تاکید کرد: تا کنون ۲۰ محموله از نفت تولیدی را در دستور کار قرار دادیم که هزینه بهره برداری و تولید ایران در لایه نفتی پارس جنوبی نسبت به طرف مقابل حدود یک چهارم است.

او درباره ۳۳ بسته کاری طرح‌های نگهدار، تولید و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران گفت: از این تعداد چهار پروژه مربوط به شرکت نفت فلات قاره است که ارزش این بسته‌ها ۸۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده که یک پروژه در دست اجراست. دو پروژه نیز در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارد و پروژه میدان فروزان نیز به عنوان بسته آخر تا نیمه نخست امسال نهایی می‌شود.

وی با بیان این‌که حداقل ۵۰۰ میلیون دلار از فعالیت‌های اجرایی این قرارداد اجرایی خواهد شد، ابراز کرد ۳۰۰ میلیون دلار باقیمانده نیز مربوط به پروژه میدان فروزان است و به طور کلی باید گفت که پنج بسته کاری تعریف شده و ما نیز در انتظار اخذ مجوزهای لازم هستیم و انتظار می‌رود که مناقصه آن را در سال ۹۸ منتشر کنیم.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری

او با تاکید به این مسئله که علی رغم وجود مشکلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در دست انجام است گفت: طبق برنامه مصوب برای سال جاری علاوه بر اجرای تعهدات تولید به دنبال داخلی‌سازی تجهیزات هستیم و در راستای اجرای طرح NGL خارک اولین برج پروپان، زودا از اهواز در حال حمل است که پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده این طرح به نتیجه برسد.

وی با بیان این‌که ۶۰ درصد عملیات اجرایی این شرکت برون سپاری خواهد شد اظهار کرد: هم اکنون حدود ۱۰۰ شناور پشتیبان شرکت نفت فلات قاره در دریا فعالیت می‌کند و یک بازار بزرگ را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است.

به گفته وی عمده ناوگان شناور این شرکت ایرانی است و حداکثر ۱۰ درصد آن در مالکیت بخش خارجی قرار دارد و بنده نیز اکنون از بخش خصوصی ایرانی دعوت می‌کنم برای فعالیت در حوزه تعمیرات دریایی وارد شود و در این حوزه نقش فعالی را ایفا کند.

همچنین در این نشست گودرزی - مدیر فنی شرکت نفت فلات قاره - از امضای قرارداد مطالعات چهار مخزن خبر داد و افزود: قرارداد مطالعات مخزن ۳ میدان فروزان، درود و ابوذر سال گذشته به امضا رسید و طی ماه‌های آینده نیز قراردادهای مطالعات مخازن میدان‌های بهر گانسر، هندی جان، نوروز و هنگام نیز امضا خواهد شد.

به گفته وی با در نظر گرفتن ضریب بازیافت حدود ۳۷ درصدی میدان‌های مشترک نفتی، شرکت نفت فلات قاره تا کنون حدود ۸۳ درصد ذخایر قابل برداشت نفت از این میدان‌ها برداشت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha