• دوشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۲:۰۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 98023015596
  • خبرنگار : 71523

احتمال تغییر ساعت کاری ادارات

احتمال تغییر ساعت کاری ادارات

افزایش مصرف برق در ایران به تبع نزدیک شدن به فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی، دغدغه گذر از فصل تابستان بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده را باز هم پررنگ کرده و مسوولان وزارت نیرو به دنبال راهکارهایی هستند که از این اتفاق جلوگیری کنند. در این راستا تغییر ساعت کاری ادارات یکی از سناریوهای روی میز است.

به گزارش ایسنا، با این‌که فصل گرما هنوز آغاز نشده اما شاهد جهش ناگهانی اوج مصرف برق بویژه طی هفته گذشته بودیم؛ به‌طوری که روز دوشنبه در ساعت ۲۱:۳۴ دقیقه اوج مصرف برق به ۴۲ هزار و ۱۴۴ مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲۴۳ مگاوات افزایش پیدا کرده است.

هم‌چنین اوج مصرف برق ۲۲ اردیبهشت‌ماه نیز به ۴۱ هزار و ۹۹۹ مگاوات رسیده بود که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۴۵۰ مگاوات افزایش یافته است. پیک مصرف تابستان سال گذشته هم از مرز ۵۷ هزار مگاوات نیز فراتر رفته بود که پیش‌بینی می‌شود این رقم در تابستان سال جاری به حدود ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات برسد.

روند رو به رشد مصرف برق در حالی ادامه دارد که موضوع خاموشی در تابستان سال گذشته اتفاق افتاد و به‌دلیل وجود بحران آب، خاموشی‌های برنامه‌ریزی انجام شد؛ این چالش با این‌که امسال به دلیل بارندگی‌های اخیر که در سراسر ایران رخ داد، به پررنگی سال گذشته نیست، اما هنوز هم به گفته مسؤولان، پرونده خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده به صورت قطعی بسته نشده و راهکارهای مختلفی برای مقابله با آن مورد بررسی قرار دارد.

هدف، مدیریت مصرف است نه خاموشی

در این راستا، هادی مدقق - مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر - در گفت‌گو با ایسنا، با تاکید بر این‌که همه تلاش و برنامه‌ریزی‌ها بر این مبناست که با مدیریت مصرف بتوانیم تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم، اظهار کرد: بنابراین در حال حاضر به خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده فکر نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم برنامه‌های مدیریت مصرف را اجرا کنیم.

وی از آغاز برنامه‌های مدیریت مصرف از نیمه خردادماه خبر داد و افزود: از نیمه خردادماه با افزایش دما و روی مدار آمدن بارهای سرمایشی، بحث اوج مصرف را خواهیم داشت. بر این اساس، برنامه‌های مدیریت مصرف شامل برنامه‌های تشویقی برای مشترکین صنعتی، کشاورزی، ادارات و تجاری است که با کاهش مصرف خود در ساعات اوج می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند. این برنامه‌ها روتین بوده و سال‌های گذشته نیز اجرا می‌شد.

موافقت اکثر استانداران با تغییر ساعت کاری ادارات

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های مذکور یک سری برنامه هم برای سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده است که علاوه بر توسعه در پاسخگویی بار بتوانیم برنامه‌های جدید را اجرا کنیم و میزان مدیریت مصرف را افزایش دهیم. در اجرای این برنامه‌ها، بحث الزام مطرح است و یکی از برنامه‌ها، تغیر ساعت کار اداری است و در حال مذاکره برای اخذ موفقیت از مجموعه‌ها هستیم که در ساعت اوج، مصرف را کاهش دهند یا از مدار خارج شوند.

مدقق ادامه داد: برای اجرای برنامه مذکور در حال اخذ مصوبه از استانداری‌ها هستیم و تقریباً همه استانداران موافقت کرده‌اند و امیدواریم با اجرای این برنامه برق هیچ مشترکی در فصل گرما قطع نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۰ ۰۸:۲۱

امسال هم بارندگی ها خوب بود.. سد ها هم پر شدند..پس چرا دوباره خاموشی...

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۰ ۰۸:۴۵

نمی دانم چرا با شروع فصل گرما، همه مسئولین محترم به فکر کنترل مصرف برق از گُرده و خواب و استراحت کارمندهای بی نوا می افتند. منظورم همان تغییر یا جابجایی ساعت کاری کارمندان است. که مثلا یک ساعت زودتر کار خود را شروع و یک ساعت زودتر هم خروج داشته باشند. اگر شرایط عادی را در نظر بگیریم؛ در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان، بر اساس مصوبه دولت، ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده شده است. یعنی اگر ساعت شروع کار 7:30 و پایان کار 14:30 می باشد، در این دو فصل با توجه به جلو بودن ساعات رسمی در واقع کارمند صبح ها ساعت 7:30 نیست که سرکار خود حاضر می شود بلکه همان ساعت 6:30 واقعی می باشد. که با توجه به مقدمات آن یعنی برخواستن از خواب ، آماده شدن و درنظرگرفتن مسافت هر کارمند حداقل یک ساعت زودتر باید از خواب بیدار شود، به عبارتی ساعت 5:30 واقعی. حال در نظر بگیریم اگر استانداری ها مطابق یکی دو سال گذشته، همانطور که زمزمه اش دوباره بلند شده، بخواهند ساعت کاری کارمندان را یک ساعت جابجا کنند: با توضیحات بالا مشخص است که همه امور فوق می بایست یک ساعت زودتر انجام شود و کارمند بینوا لازم است ساعت 5:30 ( بخوانید 4:30 واقعی) بیدار شده و برای حضور در سرکار خود در ساعت 6:30 ( بخوانید 5:30 واقعی) اقدام کند. این شرایط را به وضعیت روزهای طولانی و شبهای کوتاه تابستان اضافه کنید تا عمق فاجعه برای زندگی کارمندان را دریابیم. برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب از توضیح سایر مشکلات آن خودداری می کنیم. آخر این کارمند بنده خدا هم مثل بقیه مردم حق استفاده از اوقات خود را ندارد؟ شبهای تابستان که وقتی برای استراحت، تفریح و دید و بازدید خانوادگی اوست ( با توجه به تعطیلی مدارس و گرم بودن روزها ) را در استرس بیدار شدن زودهنگام و حضور در محل کاری که اصلا مراجعه کننده ای در آن ساعت اولیه صبح ندارد، طی می کند. در آخر به مسئولین پیشنهاد می کنیم کمی به ارائه راهکارهای مفیدتر در خصوص کنترل مصرف برق فکر کنند و یک کار غیر کارشناسی و اشتباه را همه ساله تکرار نکنند.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۰ ۱۱:۴۶

مگه کارمندا اصلا کار میکنن که نگران تغییر ساعت اداری هم هستن

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۰ ۱۵:۱۸

نه شما کار می کنی

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۰ ۱۲:۳۷

به نظر من بجای 6:30 همان 7:30 خوبه. چون اگه کارمند ساعت 6:30 در محل کار حاضر باشد باز هم کولر روشن است و در مصرف برق تاثیری ندارد. و بهترین راهکار کم کردن ساعت کاری میباشد نه یکساعت زودتر آمدن که هیچ ارباب رجوعی هم در آن ساعت به اداره نمی آید.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۱ ۰۸:۴۸

با سلام راه های زیادی برای جبران این مشکل بجز زود شروع کردن ساعت اداری هست که ظاهرش بار مالی است ولی در باطن به نفع دولت است طرح های رها شده مثل دور کاری باید مشکلاتش رفع شودو دوباره اجرایی شود یا اینکه وقتی ساعت مفید را کمتر از دوساعت اعلام میکنند چه ترسی از کاهش ظاهری ساعت کار دارند خیلی از کشور ها ساعت کاری کمتری از ما دارند حتی میتوان در یک ادره بخش های مختلف در ساعت های متفاوت ارائه خدمت دهند فقط کار کارشناسی میطلبد.در یک اداره عریض و طویل گاها یکی دو تا کارمند نیاز حضور 24 ساعته برای ارباب رجوع دارند و بقیه نیازی به وجودشان حد اقل بطور فیزیکی نیست.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۴ ۱۶:۴۵

بجای اینکه زودتر کارمند بیچاره رو بکشن سر کار آگه راست میگن ظهر یه ساعت زودتر تعطیل کنن،چون هر ساعتی هم که برن سر کار ،کولر و کامپیوتر و همه چی روشنه

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۳ ۱۲:۴۶

اگر به فکر مصرف منطقی برق هستید دلواپسان بایستی ساعت کاری همون ساعت 8 و از آخر هم ساعت 12 کار تعطیل بشه چون کار مفید همان دو ساعت کار بشه خیلی بهتر از 8 ساعت کار ولی چای و شیرینی و تخمه و پفک و ..... خوردن و جدول پر کردنه به فکر زجر کارمند نباشند که ساعت 5ونیم از خواب بیدار بشه برای اداره ای بره که ارباب رجوعش ساعت 10 میاد کمی به فکر کارمندی که مزایایش کفایت 15 روز کاری نمیشود باشید تا خدا شاید ازتون راضی نباشه!!!!درست تصمیم بگیرید تا ازتون راضی بشن