• سه‌شنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98032109170
  • خبرنگار : 71415

انتقاد نماینده آزادی مذهبی آمریکا از انفعال کشورهای اسلامی در برابر سرکوب مسلمانان چین

انتقاد نماینده آزادی مذهبی آمریکا از انفعال کشورهای اسلامی در برابر سرکوب مسلمانان چین

مقام ارشد دولت آمریکا در حوزه آزادی مذهب که از واکنش جهان اسلام به سیاست اخیر چین در بازداشت دسته جمعی مسلمانان اویغور ابراز تاسف و یاس کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، سم براوندک، سفیر دولت آمریکا در امور آزادی مذهبی در جهان، کشورهای مسلمان را به دلیل عدم واکنش مناسب به سرکوبگری‌های چین علیه مسلمانان داخل این کشور به ترس از تهدیدات پکن متهم کرد.

او گفت: برخی از کشورهای مسلمان نخواستند که سوابق حقوق بشری خودشان مورد توجه قرار گیرد.

او امیدوار است مسلمانان جهان با آگاهی از تبعات بازداشت بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در چین، دولتهایشان را برای واکنش به این وضعیت تحت فشار قرار دهند.

گزارشهای جدید نشان دادند که چین از سال ۲۰۱۶ تاکنون تعداد زیادی از مساجد و اماکن مقدس مسلمانان را تخریب کرده است.

با این حال واشنگتن که در یک جنگ تجاری بزرگ با چین به سر می‌برد هنوز به دلیل این مساله تحریمی علیه چین اعمال نکرده و براوندک می‌گوید نمی‌تواند فعلاً با قطعیت بگوید که چنین تحریمی‌های در راه هستند.

نزدیک‌ترین هم پیمانان آمریکا در جهان اسلام یعنی عربستان، امارات و مصر تاکنون در قبال بازداشت دسته جمعی مسلمانان چین در استان سینکیانگ سکوت اختیار کرده‌اند.

در ابتدای ماه مارس سازمان همکاری اسلامی قطعنامه‌ای را تصویب کرد و در آن به طرز عجیبی از چین به خاطر اهمیتی که به شهروندان مسلمانانش می‌دهد، تقدیر کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز  از آن چه که آن را "حق چین برای اقدامات ضد تروریستی و مقابله با افراط‌گری در حمایت از امنیت ملی" نامید دفاع کرد.

براوندک در مصاحبه با گاردین گفت: آمریکا با ریاض درباره پاسخش به چین مشغول مذاکره و بحث است.

اما او نیز در انتقاداتش عربستان را برجسته نکرد و این گونه استدلال کرد که این مسئله به کل جهان اسلام مربوط است.

او در عین حال از ترکیه به خاطر رویکرد صریحش و همچنین تعدادی از کشورهای غربی به خاطر برخورد تند با این رویکرد تحسین کرد.

براوندک که سابقا فرماندار کانزاس بوده گفت: من مأیوس شدم از این که بیشتر کشورهای جهان اسلام به چین اعتراض نکردند من می‌دانم که چینی‌ها تهدید می‌کنند اما نباید در برابر کسی که تهدید می‌کند عقب نشینی کرد و این تنها باعث تشویق اقدامات بیشتر آن طرف می‌شود. اگر جلوی این اقدامات چین گرفته نشود آنها در ادامه این سیستم را به دیگر مناطق کشور خودشان و حتی دیگر حکومت‌های سرکوب گر صادر خواهند کرد.

اخیراً بعد از آن که وزارت امور خارجه ترکیه بازداشت دسته جمعی مسلمانان اویغور چین را یک شرمساری بزرگ برای بشریت خواند چین روابط دیپلماتیکش با ترکیه را کاهش داد و نسبت به آسیب وارد شدن به روابط اقتصادی دو کشور هشدار داد.

براوندک مشخص نکرد که چین چه نوع تهدیداتی را علیه کشورهای مسلمانان در صورت اعتراض آنها مطرح کرده است اما در عین حال گفت: یکی دیگر از دلایل اکراه برخی کشورهای جهان اسلام در اعتراض به این اقدامات ضد حقوق بشری چین این بوده که آنها احساس آسیب پذیری از بابت سوابق حقوق بشری و مذهبی خودشان دارند. من فکر می‌کنم تعدادی از این کشورها از بابت سوابق حقوق بشری خودشان نگران هستند و پیش خودشان می‌گویند ما نمی‌خواهیم کسی از ما انتقاد کند بنابراین ما هم از کس دیگری انتقاد نمی‌کنیم.

براوندک در ادامه اظهار امیدواری کرد که هرچه بیشتر مردم کشورها نسبت به سوءاستفاده‌های حقوق بشری در چین موضع بگیرند دولتهای آنها بیشتر برای واکنش نشان دادن تحت فشار قرار بگیرند.

او گفت: من فکر می‌کنم هرچه بیشتر اطلاعات منتشر شود و به ویژه هر چه بیشتر این اطلاعات به دست مردم این کشورها برسد شما شاهد خواهید بودید که دولتهایشان اقدام کرده و واکنش نشان خواهند داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۱ ۱۱:۱۶

حالا شما بیت المقدس رو گروگان گرفتی مهم نیس