• دوشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98050703456
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۷ مرداد ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۷ مرداد ماه

بررسی نحوه توزیع ۱۴ میلیارد دلاری برای تامین کالاهای اساسی/اصلاح لایحه مدیریت بحران کشور/ آخرین خبر از قیمت کود شیمیایی/ اعلام وصول سوال از وزیر راه‌ درباره‌ علت عدم کاهش تصادفات/ بررسی شکایت از «حضرتی» در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (دو شنبه) هفتم مرداد ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه مدیریت بحران کشور و بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح الحاق یک تبصره به ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ... در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

همچنین مجلس در جلسه غیر علنی با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بررسی نحوه توزیع ۱۴ میلیارد دلاری که برای تامین کالاهای اساسی تخصیص داده شده، پرداخت.

علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی گفت: وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد تا برنامه مدونی را برای رسیدن به خودکفایی در زمینه کالاهای اساسی و آمایش سرزمینی در بعد کشاورزی ظرف دو ماه آینده تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.

اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه هم با اشاره به جلسه غیر علنی گفت: وی تاکید کرد: قرار است دولت سیاست‌گذاری کند و قیمت کود شیمیایی را تنظیم کند. اما کشاورزان نگران نباشند افزایش قیمتی صورت نمی‌گیرد.

ناطقین امروز مجلس

بیگلری: یارانه دهک‌های برخوردار قطع شود

نماینده بندرعباس: اولویت واگذاری سایت‌های پرورش میگو با مردم روستاهای ساحلی است

خاتمی: بودجه ۱۲۰۰ میلیاردی شرکت‌های دولتی فارغ از بررسی و کنترل است

محجوب: راه حل مشکل مسکن مالیات بر خانه‌های خالی است

محمدی: شرایط اقتصادی امروز ثمره بی اعتمادی به جوانان است

***

همچنین در جریان بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس اصلاحی را برای تامین نظر شورای نگهبان انجام و مقرر شد شرکت‌های تابعه وزارت نفت همانند تمامی شرکت‌های دولتی گزارش عملکرد بودجه سال گذشته و صورت‌های مالی حسابرسی شده را از طریق دولت به مجلس ارائه کنند.

در ادامه جلسه علنی نمایندگان مجلس برخی از مواد لایحه مدیریت بحران کشور را به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان اصلاح کردند.

علی اصغر یوسف نژاد  سه طرح طرح اصلاح بند ۴ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، طرح حمایت از حقوق مکتسبه در موقوفات و طرح اصلاح برخی قوانین راجع به تامین اجتماعی اعلام وصول کرد.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

سالک: برنامه وزارت ارشاد برای مقابله با جنگ نرم آمریکا چیست؟

موسوی لارگانی:اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با مفسدهای اقتصادی به مردم امید بخشید

تذکر نماینده اراک به رئیس‌جمهور درباره کارخانه هپکو و آذرآب

فرشادان: عدم اجرای سند توسعه کردستان بی توجهی به شعار سال است

ربیعی: از پتانسیل بانوان در آموزش و پرورش استفاده شود

شریعت نژاد: با وجود سیر نزولی قیمت ارز آثاری از کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود

نماینده فریدن: قیمت پایین سیب‌زمینی موجب ضرر کشاورزان است

لاهوتی: واردات برنج در فصل زراعت جای تاسف دارد

کبیری: وزارت آموزش و پرورش برای جذب حق‌التدریسی‌ها فوراً اقدام کند

نادری: پنجم مرداد روز ملی کرمانشاه نامگذاری شود

دامادی: معنای واردات برنج در فصل برداشت برنج چیست ؟

احمدی: وضعیت نیروهای حق التدریسی هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

***

امروز همچنین سوال شکور پورحسین شقلان نماینده پارس آباد از وزیر راه و شهرسازی درباره‌ علت عدم اقدام مناسب در کاهش تصادفات و بهبود وضعیت جاده‌ها اعلام وصول شد.

الیاس حضرتی هم خبرداد که قرار است فردا (سه شنبه) برای بررسی شکایت یکی از دستگاه‌ها علیه خود در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حضور یابد.

محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه نیز تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

در جلسه علنی نوبت عصر، محمد حسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در سوال از ظریف کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را دارای حفره‌های حقوقی دانست و گفت که این کنوانسیون تامین کننده امنیت ملی نیست و لازم است اصلاحاتی در آن صورت گیرد.

همچنین عبدالکریم حسین زاده، نایب رئیس فراکسیون امید  با طرح سوال خود از وزیر خارجه گفت که طبق اصول متعدد قانون اساسی کمترین تغییرات در خطوط مرزی ایران غیر ممکن است و باید به رای مجلس گذاشته شود.

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در توضیح سوالش با تاکید بر اینکه باید منافع ملی ایران در قرارداد رژیم حقوقی دریای خزر لحاظ شود، گفت: ما قراردادهای دو جانبه بین کشورها را برای رژیم حقوقی دریای خزر به رسمیت نمی‌شناسیم و به هیچ وجه سهم کمتر از ۲۰ درصد را برای ایران نمی‌پذیریم.

محمد جواد ظریف هم با حضور در جلسه علنی نوبت عصر امروز در پاسخ به سوال مصطفی کواکبیان، محمد حسین قربانی و عبدالکریم حسین زاده در خصوص سهم ایران از بستر و زیر بستر دریای خزرو رژیم حقوقی ایران در دریای خزر پاسخ داد. وزیر امور خارجه با تاکید بر این که پس از انجام مراحل لازم در خصوص کنوانسیون حقوقی دریای خزر این کنوانسیون به مجلس برای تصویب خواهد آمد گفت: تصمیم گیری در مورد کنوانسیون دریای خزر وابسته به تصمیم مجلس است.

در ادامه نمایندگان تهران، آستانه اشرفیه و نقده از پاسخ‌های ظریف درباره موضوع رژیم حقوقی دریای خزر قانع شدند.

در ادامه این جلسه نماینده مردم میاندوآب خواستار شفاف سازی در خصوص اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مفاسد شد و با طرح این سوال که بابک زنجانی چه سرنوشتی پیدا کرده، گفت که سرنوشت او به قصه هزار و یک شب تبدیل شده است.

علیرضا آوایی، وزیر دادگستری در جریان پاسخ به سوال جهانبخش محبی نیا گفت: در سال‌های اخیر پرونده‌های مهم اقتصادی در قوه قضائیه مطرح شده که از جمله می‌توان به پرونده بابک زنجانی، آریا و موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد. وی افزود: امیدواریم نحوه برخوردها با قوه قضائیه در این شرایط تشویقی و تعاملی باشد. زیرا در شرایطی که قوه قضائیه تمام هم خود را در برخورد با فساد در درون و بیرون خود گذاشته نقد تند می‌تواند مسیر را با مشکل مواجه کند.

نماینده مردم میاندوآب از توضیحات وزیر دادگستری درباره مبارزه با فساد در قوه قضائیه قانع شد.

حسن کامران، نماینده اصفهان ضمن توضیح سوالش از وزیر دادگستری گفت که با انحصار آگهی‌ها در روزنامه حمایت و حرکت به سمت الکترونیکی شدن انتشار آگهی‌های مربوط به قوه قضائیه و دادگاه مشکلاتی به قشری از جامعه وارد شده و با این کار تنها نان مردم بریده شده است.

آوایی در پاسخ با بیان اینکه قوه قضائیه به سرعت به سمت الکترونیکی کردن خدمات در حال حرکت است، گفت: طبیعتا در این مسیر افرادی از کار بیکار می‌شوند ولی این مصوبه قانونی مجلس است که ما طبق این تکلیف عمل می‌کنیم.

علی رغم توضیحات وزیر دادگستری و تاکیدش بر اجرای قانون در این باره، کامران گفت که از پاسخ قانع نشده و درخواست به رای گذاشتن سوال را کرد و نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر دادگستری به سوال کامران قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha