• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98051608128
  • خبرنگار : 71477

میانمار درخواست سازمان ملل برای اعمال تحریم علیه ارتش این کشور را رد کرد

میانمار درخواست سازمان ملل برای اعمال تحریم علیه ارتش این کشور را رد کرد

وزارت امور خارجه میانمار ضمن محکوم کردن گزارش اخیر سازمان ملل که در آن از رهبران جهان خواسته بود به خاطر بحران مسلمانان روهینجا روابط با کمپانی‌های مرتبط با ارتش میانمار را قطع و تحریم‌های تسلیحاتی را علیه آنها اعمال کنند، تاکید کرد، این اقدام با هدف لطمه زدن به کشور میانمار صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هیئتی از کارشناسان سازمان ملل روز دوشنبه از رهبران جهان خواست تا تحریم‌های مالی هدفمندی را علیه کمپانی‌های مرتبط با ارتش میانمار اعمال کنند و تاکید داشت که همکاری شرکت‌های خارجی با این کمپانی‌ها بسان همدستی در جرایم بین‌المللی است.

در بحبوحه سرکوب نظامی اوت سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۷۳۰ هزار تن از مسلمانان روهینجا از استان راخین در میانمار به بنگلادش فرار کردند؛ سرکوبی که به گفته سازمان ملل و کشورهای غربی شامل کشتارهای دسته جمعی و تجاوزات گروهی بوده است.

محققان دست کم ۵۹ شرکت خارجی دارای روابط تجاری با ارتش میانمار و ۱۴ کمپانی که از سال ۲۰۱۶ میلادی به نیروهای امنیتی میانمار، سلاح و تجهیزات مربوطه را فروخته‌اند، شناسایی کردند که شامل شرکت‌های دولتی در اسرائیل، هند، کره شمالی و چین هستند.

در این گزارش سازمان ملل آمده است: هر گونه فعالیت تجاری خارجی با ارتش میانمار و شرکت‌های وابسته‌اش خطر بالای همکاری یا دست داشتن در نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه را به همراه دارد.

وزارت خارجه میانمار روز سه‌شنبه گفت: سازمان ملل حکم ماموریت خود در تاسیس هیئت حقیقت‌یاب در میانمار را تمدید کرد؛ هیئتی که این گزارش را تهیه کرده است. همین هیئت در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد که سرکوب مسلمانان روهینجا با انگیزه نسل‌کشی صورت گرفته است.

وزارت امور خارجه  میانمار در بیانیه‌ای گفت: دولت میانمار این گزارش جدید سازمان ملل و نتایج آن را رد می‌کند و به نظر دولت این گزارش با هدف لطمه زدن به منافع میانمار و مردمانش تهیه شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: موضع جدی ما بدین صورت است که همکاری‌ها باید بر مبنای حل مسائل بین‌المللی از جمله مسائل حقوق بشری انجام گیرند و معتقدیم که تحریم‌های اقتصادی چالش‌هایی را که باید بر آنها غلبه شود، حل نخواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۰:۳۷

خداوند به مسلمانان میانمار بر علیه دشمنانشان کمک کند