• یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98061004828
  • خبرنگار : 71129

خلیلزاد در کابل؛ توافق صلح در ابهام

خلیلزاد در کابل؛ توافق صلح در ابهام

آمریکا و طالبان نهمین روز از نهمین دور مذاکرات صلح را در قطر بدون توافق نهایی پایان دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ مسائل مورد بحث در جریان مذاکرات قطر شامل خروج نیروهای مسلح از افغانستان، یک آتش‌بس جامع، آزادی زندانیان و مذاکرات آتی درون افغانستانی بوده است.

به گفته خبرنگار اسپوتنیک، در حالی که برخی شرکت کنندگان چون وحیدالله قاضی خِل، سخنگوی جبهه جدید ملی امیدوار است که گروه‌های فنی کاری از دو طرف به زودی به توافق دست می‌یابند، رویکرد کلی درباره احتمال دستیابی به یک توافق مثبت نیست.

در صورتیکه توافق صلح امضا شود، مذاکرات بین افغانستانی بین طالبان و سایر جنبش‌های سیاسی آغاز می‌شود. طالبان تاکید دارد که مقام‌های افغان باید در مذاکرات نه به عنوان یک دولت بلکه به عنوان یک جنبش سیاسی شرکت داشته باشند.

مذاکرات صلح در سایه حملات بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستانی در قندوز پایان یافته است.

در حالیکه دولت افغانستان مدعی شده که این حمله به صورت موفقیت آمیزی شکست خورده، خبرنگار اسپوتنیک گزارش داد، نگرانی‌هایی از ادامه این حملات و درگیری‌ها وجود دارد و اینکه طالبان ممکن است فرصت تصرف این شهر را داشته باشد.

مذاکرات طالبان و آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ در افغانستان برگزار شد. طالبان تهدید کرده که در این انتخابات اختلال ایجاد می‌کند اما دولت کابل وعده داده تا از این روند انتخاباتی و دموکراتیک حفاظت می‌کند.

در همین حال زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته که امروز برای مشورت با دولت به کابل می‌رود.

خلیلزاد در رشته توییت‌هایی همچنین نوشته‌است: "ما در آستانه یک توافقی هستیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگر را تهدید نکند، با هم بنشینند."

هم‌زمان به گزارش بی.بی.سی به نظر می‌رسید دوطرف به توافق نزدیک هستند ولی در دو روز اخیر مشکلاتی میان نمایندگان آمریکا و طالبان به میان آمده ‌است.

طالبان گفته‌اند راضی نیستند، چون نمایندگان آمریکا می‌خواهند موارد و سوال‌های جدیدی را وارد گفت‌وگو ‌کنند.

قرار است خلیلزاد امروز در سفرش به کابل با رهبران دولت وحدت ملی گفت‌وگو کند و جزئیات مذاکراتش با طالبان را با آن‌ها در میان بگذارد.

دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان ۳۱ مرداد در دوحه آغاز شد و مدت ۱۰ روز ادامه داشت.

پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اظهار امیدواری کرده بود که دو طرف تا روز اول سپتامبر، یعنی همین امروز به توافقی دست یابند.

از سویی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت در صورت رسیدن به توافق صلح با طالبان، نیروهای نظامی آمریکا در یک منطقه افغانستان حضور خواهند داشت.

او به فاکس‌نیوز گفت پس از امضای توافق‌نامه با طالبان، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان با کاهش حدود سی درصدی، به ۸۶۰۰ نفر خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha