• جمعه / ۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98070503638
  • خبرنگار : 71639

هزینه‌ غیر مترقبه برای پدافند موشکی ژاپن همزمان با گسترش فعالیت موشکی کره شمالی

هزینه‌ غیر مترقبه برای پدافند موشکی ژاپن همزمان با گسترش فعالیت موشکی کره شمالی

به گفته منابع مطلع، تست چند موشک توسط دو سامانه ضد بالستیک ساخت آمریکا، دست کم ۵۰۰ میلیون دلار بر هزینه‌های دولت ژاپن در خرید سامانه‌های مذکور می‌افزاید؛ این کشور خواستار تقویت قوای دفاعی خود جهت مقابله با موشک‌های کره شمالی شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته شرکت لاکهید مارتین ،سازنده سامانه‌های زمین‌پایه آگیس، این آزمایشات جهت اطمینان از کارکرد سامانه صورت می‌پذیرد. هر آزمایش موشکی توسط این سامانه، ۱۰۰ میلیون دلار هزینه برای ژاپن در پی دارد.

یکی از منابع دولتی این کشور می‌گوید: "ژاپن در انتظار پاسخ آژانس پدافند موشکی آمریکا است تا ملزومات آزمایشات تعیین شود؛ تاکنون هیچ بودجه‌ای برای انجام این آزمایشات تخصیص نیافته است".

این کشور در سال ۲۰۱۸ و در راستای ارتقای توان دفاعی خود، با خرید سامانه آگیس از واشنگتن موافقت کرده بود. طبق گفته منبع دولتی ژاپن، ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع وقت این کشور، در آن زمان اطلاعی از اینکه بعدتر نیاز خواهد شد تا رادار لاکهید توسط آزمایش موشکی بررسی شود، نداشت. منبع دیگری می‌گوید دولت ژاپن تصور می‌کرد آزمایش از طریق شبیه‌سازی کامپیوتری کافی بوده است.

مونا نویهاس، سخنگوی لاکهید مارتین می‌گوید: "این موضوع در گفتگوی بینِ دولتی به بحث گذاشته شده است؛ انجام یک آزمایش واقعی از الزامات این سامانه‌ها به شمار می‌رود".

حال دولت ژاپن که طی سه سال گذشته جزو سه خریدار بزرگ ادوات نظامی از آمریکا بوده، باید درخصوص هزینه‌های اضافی این پروژه چند میلیارد دلاری توضیح ارائه دهد؛ قرارداد سامانه‌های آگیس هنوز بین طرفین به امضا نرسیده است و این سامانه‌ها در سال ۲۰۲۴ عملیاتی خواهند شد.

یک منبع مطلع دیگر که با برنامه‌های ارتش ژاپن آشنایی دارد، می‌گوید: "این می‌تواند فرصتی برای ژاپن باشد که درخصوص سامانه آگیس تجدید نظر کرده و به ارتقای سامانه یکپارچه پدافند هوایی بپردازد".

سامانه یکپارچه پدافند هوایی (به اختصار آی اِی ام دی)، شبکه‌ای گسترده از تمهیدات دفاعی است که قابلیت مقابله با تهدیدات مختلف از جمله کلاهک‌های جنگی از سوی فضا یا موشک‌هایی کروز که از زمین شلیک می‌شوند را داراست.

این هزینه غیر مترقبه برای ژاپن در حالی پیش آمد که امسال، کره شمالی دست به آزمایش موشک‌هایی زد که کلاهک جنگی آن‌ها مسیری غیر متداول طی می‌کرد که رهگیری را مشکل می‌ساخت.

لاکهید مارتین، پاسخ‌گویی درخصوص موشک‌های جدید کره شمالی را به وزارت دفاع ژاپن و آژانس پدافند موشکی آمریکا ارجاع داده است.

بودجه‌ای که ژاپن تاکنون برای سامانه آگیس تخصیص داده، ۱.۲ میلیارد دلار است اما انتظار دیگر هزینه‌ها نیز می‌رود؛ هزینه ساخت، نگهداری و عملیاتی کردن این سامانه‌ها، کل مبالغ را در دو محل استقرار سامانه به ۴.۳۱ میلیارد دلار می‌رساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha