• جمعه / ۱۲ مهر ۱۳۹۸ / ۰۴:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98071007711
  • خبرنگار : 71290

روحی صفت در گفت‌وگو با ایسنا:

پیروز انتخابات افغانستان مردم هستند/حضور مردم در انتخابات مشروعیت دولت را افزایش می‌دهد

پیروز انتخابات افغانستان مردم هستند/حضور مردم در انتخابات مشروعیت دولت را افزایش می‌دهد

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که پیروز انتخابات در افغانستان مردم هستند که علی‌رغم تهدیدات پای صندوق‌های رأی آمدند،‌ اظهار کرد: حضور مردم در انتخابات مشروعیت دولت را بیش‌تر می‌کند تا به نمایندگی از مردم افغانستان وارد مذاکره با طالبان شده و همچنین در تعامل با کشورهای همسایه بتواند به تفاهمی برای کمک به صلح دست یابد.

محسن روحی صفت در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در افغانستان اظهار داشت: پیروز واقعی این انتخابات مردم بودند که برخلاف تهدیدهای طالبان که اعلام کرده بودند اجازه نمی‌دهند مردم پای صندوق‌های رأی بیایند، وارد پروسه انتخابات شدند. بنابراین کسی که بازنده اصلی این اتفاقات شد طالبان بود که مردم علی‌رغم تهدیدها وکمپین آن‌ها در انتخابات شرکت کردند.

وی با بیان این‌که  در این دوره از انتخابات میزان مشارکت حدود دو میلیون بوده و نسبت به دفعه قبل که پنج میلیون نفر شرکت کردند، قابل تحلیل و بررسی است،‌ گفت: در انتخابات قبلی براساس ادعای مراجع رسمی انتخابات افغانستان آراء باطل و تقلبی وجود داشت، اکنون هم که حدود نصف انتخابات گذشته مردم مشارکت داشتند، البته در بسیاری از کشورها این میزان مشارکت عادی است و چندان ایرادی نمی‌توان به آن گرفت.

این دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان خاطرنشان کرد: مشارکت کم مردم در انتخابات متاثر از چند فاکتور است، اول این‌که کشور در حالت جنگ است و مدام با تهدیدات مواجه است، دیگر این‌که در بخشی از مناطق مردم نتوانستند به دلیل ناامنی‌ها در انتخابات شرکت کنند و همچنین در برخی مناطق پرسنل کافی وجود نداشتند.

روحی‌صفت همچنین بیان کرد: پیش از برگزاری انتخابات نیز موضوع صلح و گفت‌وگو با طالبان مطرح بود و همین مساله انتخابات را تحت الشعاع قرار داده بود، در مجموع با همه این شرایط اقدام بسیار خوبی صورت گرفت و قابل دفاع است و حکومتی که از این انتخابات برآید یک حکومت مشروع است و مسئول حاکمیت ملی در افغانستان خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که تا چند روز دیگر مسئول کمیسیون انتخابات نتایج را اعلام خواهد کرد، اظهار کرد: قبلا از اعلام نتایج هر کاندیدایی می‌تواند خودش را پیروز انتخابات اعلام کند،‌اما زمانی که نتیجه اعلام شود تمامی طرف‌ها هم  باید به آن تمکین کنند تا ثبات در جامعه برقرار شود.  در تمام کشورها این نوع مناقشات وجود دارد،‌ افغانستان هم از این موضوع مستثنی نیست، البته در افغانستان سابقه زیادی برای حضور مردم پای صندوق‌های رأی وجود ندارد باید تکرار شود تا این نوع حضور جا بیافتد.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه معتقد است: پیروز انتخابات مردم هستند، برای این‌که توانستند در انتخابات شرکت کرده و به کاندیدای خود رای دهد، طالبان و آن‌هایی که با اصل موضوع حکومت در افغانستان مخالف بودند، بیش‌ترین خسران و زیان را دیدند.

وی درباره این‌که آیا طالبان در صورت اعلام نتایج نهایی انتخابات باز هم به حملات و اقدامات خودش ادامه خواهد داد؟ گفت: هنوز مشکلات در افغانستان حل نشده و دور نمای خیلی روشنی برای صلح و ثبات در کشور نمی‌بینید. طالبان هم تشکل منسجمی نیستند، گروه‌ها و طیف‌های مختلفی هستند که خیلی هم ممکن است با هم ارتباط نداشته باشد، برخی یا با دولت مماشات می‌کنند یا با دولت می‌جنگند و یا خواسته‌های قومی و منطقه‌ای دارند. در واقع آن‌ها خواست ملی ندارند ولی عنوان یا برچسب طالبان بر روی آن‌ها است.

روحی صفت در ادامه بیان کرد:‌ بنابراین تشتت، پراکندگی و تفاوت دیدگاه‌هایی که در دولت و جناح‌های سیاسی فعال در کابل وجود دارد، به این معنی نیست که وقتی انتخابات انجام شد کل مشکل افغانستان حل شده اما معنی‌اش این است که از مرحله‌ای وارد مرحله دیگری شده است و اگر این اتفاق نمی‌افتاد دامنه بحران افغانستان بیش‌تر و یا بدترمی‌شد گرچه معلوم هم نیست اوضاع بر وفق مراد شده است زیرا معضلات زیادی پیش روی مردم افغانستان قرار دارد که باید به تدریج حل شود تا  به صلح و ثبات برسند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان خاطرنشان کرد: حضور مردم در انتخابات مشروعیت دولت را بیش‌تر می‌کند تا به نمایندگی از مردم افغانستان وارد مذاکره با طالبان شده، با کشورهای خارجی مراوده داشته باشد و همچنین در تعامل با کشورهای همسایه بتواند به تفاهمی برای کمک به صلح دست یابند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha