• دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98072921198
  • خبرنگار : 71616

دبیر انجمن خودروسازان مطرح کرد:

واردات ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلاری خودرو در صورت تعطیلی خودروسازی

واردات ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلاری خودرو در صورت تعطیلی خودروسازی

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، اگر صنعت خودروسازی کشور تعطیل شود باید ۱۲ تا ۱۵میلیارد دلار واردات خودرو داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، امروز (دوشنبه) اولین نشست مشترک انجمن خودروسازان ایران و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی کشور برگزار شد تا به گفته آنها، نسبت به اظهارات روز گذشته رییس بانک مرکزی، پاسخ داده شود.

در این نشست احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - به ارائه آمار تولید خودرو در شش ماهه اول سال جاری پرداخته و گفت: در شش ماهه اول امسال ٣۵ درصد کاهش تولید خودرو و ٣۶ درصد افت تولید سواری اتفاق افتاده است که به دلیل قیمت خودرو بوده است. چنانچه به آمارهای دو-سه سال گذشته رجوع کنیم، می‌بینیم که شورای رقابت طوری قیمت‌گذاری کرده که خودروسازی ایران زیان‌ده شده است. سال گذشته ستاد اقتصادی سران سه قوه مسولیت قیمت‌گذاری را به سازمان حمایت سپرد. همان اوایل سال که سازمان حمایت قیمت‌ها را برآورد کرده و در کمیته خودرو بررسی و اعلام کرد، اعداد و ارقام نشان داد که همه خودروهای فروخته شده با ضرر و زیان فراوان همراه بوده است.

وی افزود: سرکوب مالی خودروسازان باعث شد تا دو خودروساز بزرگ کشور حدود ٨٠٠٠ میلیارد تومان متحمل ضرر شوند و از آنجایی که هنوز هم سرکوب‌ مالی خودروسازان ادامه‌دار است، به ١٢ الی ١٣ هزار میلیارد تومان زیان مالی دو خودروساز تبدیل شده که این زیان ٢٠ هزار میلیارد تومانی همان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان نیز است. علاوه براین دولت به قانون نیز عمل نکرد؛ چراکه اگر به هر دلیل قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی آن اعلام کند، باید زیان تولیدکننده را پرداخت کند، اما در این مورد هیچ جبران ضرری از این جهت متحمل نشد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه روزانه قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کند، گفت: ایشان نمی‌دانند ما دچار سرکوب قسمت هستیم، قیمت‌ها ثابت مانده و خودروسازان زیان‌ده شده‌اند. اگر این صنعت متوقف شود، بایستی ١٢ تا ١۵ میلیارد دلار خودرو وارد کنیم. چرا ما زیان‌ده شده‌ایم؟ از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته است. به طور مثال ورق فولادی از ١٨٠٠ تومان رسیده به ۶٧٠٠ تومان، فولاد کیلویی ١٩ هزار تومانی اکنون ۶۵ هزار تومان است. فولاد آلومینیومی ٢٨٠٠ تومانی به ٩۵٠٠ تومان رسیده، حمل کالا نیز سه برابر شده، قیمت کاتالیزورهای ٣٠٠ هزار تومانی به دو میلیون تومان رسیده است ضمن نرخ اینکه ارز ٣٨٠٠ تومانی نیز در حال حاضر بیش از ٩٠٠٠ تومان است که آن نیز تعلق نگرفته و باید ارز با نرخ آزاد تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌های وارده بر قطعات خودرو و قیمت‌گذاری دستوری سبب شده تا علیرغم مشکلات تحریم‌ها، خودروسازان کشور زیان‌ده شوند؛ گفت: زمانی که ما نتوانیم بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنیم، قطعه‌ساز نیز دیگر توان تولید نداشته و نمی‌تواند برای خودروساز تامین قطعه کند؛ لذا تقاضای افزایش قیمت قطعات را می‌کند اما از آنجایی که ما افزایش قیمت خودرو نمی‌توانیم داشته باشیم، نمی‌توانیم درخواست افزایش قیمت قطعات را قبول کنیم، بنابراین اگر اینطور باشد، قطعه‌سازی‌ها نیز تعطیل خواهند شد که به دنبال آن تعطیلی خودروسازان است.

نعمت‌بخش اظهار کرد: دولت باید تقاضای افزایش قیمت خودرو را بپذیرد. حتی نمی‌خواهیم تعرفه را نیز کاهش دهد؛ تعرفه همان ٢۵ درصد بماند اما ما را از قیمت‌گذاری‌ها معاف کنند تا مشکلات ما حل شود.

به گزارش ایسنا، روز گذشته رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تا کی باید خودروسازی فشل ادامه یابد، اظهار کرد: خودروسازان در طول سال های گذشته بارها نقدیندگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بودند. با این وجود من سال گذشته اعلام کردم که چهار هزار میلیارد تومان نقدیندگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدیندگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد تنها با این شرط که پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس می‌دهند اما در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را قبول نکردند و سوال این جا است که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه پیدا کند.

‌انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۳:۳۲

به خدا هر ماه نصف درامدم رو خرج تعمیرات ماشینم می‌کنم به خدا نمیدونم کجا پناه ببرم خودشون بهترین ماشین ها رو سوار میشوند و حرف از حمایت از صنعت ملی می زنند.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۶:۳۳

اصلا صحبت از تعطیلی تولید خودرو در داخل کشور نیست! خواسته مردم اینست که مدیریت کارخانجات داخلی به کمپانی های مطرح داده شود تا با تکنولوژی روز تولید انجام شود و سو مدیریت از بین برود.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۳:۴۶

البته کاش می فرمودند در صورت تداوم خودرو سازی داخلی چند هزار میلیارد دلار خسارت از بعد جراحات و مرگ و میر تا الودگی رو در پی دارد؟

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۴:۰۵

شما خودرو تولید کنید و گران بفروشید و 33 هزار میلیارد بدهی خود را پرداخت کنید و اجازه دهید 12 تا 15 هزار میلیارد خودرو توسط بخش خصوصی بدون تشریفات گمرکی کمر شکن وارد شود . باز هم زیان ده خواهد بود.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۴:۳۴

بخدا اگر پولی رو که به خودرو بازها میدهند به شرکت های دانش بنیان بدهند. اونوقت می بینید چه خودروهایی با چه کیفیتی از جای جای ایران میزنه بیرون.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۶:۳۸

دانش بنیان هم یک اسم با کلاس است ... برای کلاه برداری به اسم دانش !! کمی صداقت داشته باشیم !

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۴:۵۱

جناب نعمت بخش شما خودت ماشین تولید داخل سوار میشی؟ لطفا حرف از ضرر خودرو ساز نزنید... ...

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۷:۰۳

این مبلغ در مقابل اینهمه خسارت ناشی از ناایمن بودن، مصرف سوخت بالا و آلودگی زیست محیطی خودروهای داخل بسیار پایین است. آدرس غلط ندهید

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۸:۱۸

پس در این چهل سال انحصار چه کار کردید؟؟؟؟ هر مدیر آمد ضرر کرد و به دیگری سپرد؟؟ بعد همچنان سرپا هستید؟؟؟ شما مفاهیم مدیریت رو جابجا کردید.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۹:۳۵

شما که توان تولید خودرو با کیفیت رو نداری حداقل بزار پولی که صرف تولید این خودروهای بدرد نخور میشه صرف خودروهای با کیفیت و عالی بشه. هدر رفتن سوخت.آلودگی هوا.مرگ و میر و ....که همه رو اگر حساب کنی خیلی بیشتر از مبلغی میشه که باید صرف واردات خودرو کنیم.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۲۰:۳۳

بی زحمت حقوق نجومی مدیران را کم تا هزینه ها پایین بیایند

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۲۱:۲۶

سالانه سی هزار کشته و نود هزار معلول تصادفات رانندگی، این همه مشکلات و هزینه های روانی بعد از تصادفات، به دلیل بی کیفیتی، این همه هزینه تعمیرات و نگهداری به مردم و مملکت وارد میشه، خساراتی که به بیمه ها وارد میشه، آلودگی هوا و بیماری های مرتبط با اون وووو ، به خدا اگر این دو به اصطلاح صنعت از ریشه کنده بشه ، به نفع مردم و مملکت هست، خدا ازتون نمی گذره، و باید در پیشگاه خداوند جوابگو باشید

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۲۱:۲۸

اینجا هم واحد اشتباهه درستش۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلاره نه ۱۲ هزار میلیارد دلار

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۳۰ ۰۰:۵۷

امیدوارم اینگونه خودروسازی هرچه زودتر تعطیل بشه

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۳۰ ۰۰:۵۷

تداوم این صنعت به شکل فعلی ضرر بیشتری هست درستش اینه نه تعطیل بشه نه انحصاری باشه

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۳۰ ۰۲:۱۸

بنده های خدا خیلی ضرر کردن.پراید قیمت تموم شدش پنج میلیون نمیشه...میدن پنجاه میلیون...بعدشم قیمت قطعه تو بازاروباقیمتی که خودشون از قطعه سازها میخرن مقایسه میکنن..از خدا هم نمی‌ترسن...مردم گول این توجیهات رو نخورن

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۳۰ ۰۷:۴۴

ببخشید زیان ده واقعی شما نیستید شما بجای سرمایه گذاری در حیطه کاری خودتون سرمایتان را در جاهای دیگه سرمایه گذاری میکنید و دایم میگوید زیان ده هستیم جلو واردات گرفتید خودتون هم نمیتوانید تولید کنید زیان ده واقعی مردم هستن که هم پولشون میره هم جونشون

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۳۰ ۰۹:۴۶

سلام به نظر من خودر و سازی درایران تعطیل شود بهتره با این قیمت روزانه یه پراید قیمتش۵ملیونه نه ۵۰ملیون

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۳۰ ۱۰:۳۸

آخه مسلمان، یک معلم چند ماه حقوق اش را بدهد تا یک سمند اتوماتیک بخرد؟

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۳۰ ۱۰:۴۲

حرف حساب اینه که خیلی خیلی بیشتر از این مبالغ داره خرج اینها میشه که بیشترین خسارت را به این ملت وارد می‌کنند.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۳۰ ۲۱:۲۱

هیچ چیزی به نام تکنولوژی ملی در هیچ نقطه دنیا وجود ندارد!!! دولت نباید در شرکتهای خصوصی و قیمت گذاری دخالت کند. شرکتی که توان رقابت ندارد طبیعتا حذف میشود، و همینطور هم باید باشد. تا کی میخواهید «چرخ کمکی» این شرکتها باشید؟ قیمت گذاری آزاد، رقابت داخلی و خارجی آزاد، واردات پس از تعرفه آزاد. دولت فقط باید بسترهای رقابت درست و پیشرفت را ایجاد کند و بس! ولی خب، تا پول مفت نفت هست (بود)، همین آش و همین کاسه.

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۰۷:۵۵

علی آقا درسته که بعضی ها به نام دانش بنیان کلاهبرداری می کنند . که این هم ضعف دولت در بازرسیه، ولی باید محضر دوست عزیزم عرض کنم که تمامی محصولاتی که حرفی برای گفتن دارند از همین شرکت های دانش بنیان است. برای مثال مگر خودروهای هیبریدی مهندس آریان که بالاترین امتیازها رو در تست های کنترل کیفیت از شرکت های برند خودروسازی مثل بنز و بی ام وی کسب کرد.چه مشکلی داشت که بهش اجازه تجاری سازی رو نداند.بنده خدا با چشم های گریان نامه‌ای را نشون میداد که درخواست ایشان را رد کرده بودند. شما میدونید .همین شرکت های اروپایی پلت فرم خودرو آرایانا5 رو به قیمتی از ایشون خریداری کرده بودند.خواهش می کنم مستند ثریا که با حضور مهندس آریان هست رو نگاه کن. و دوم اینکه میدونید این مخترع نابغه الان کجاست؟

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۱ ۰۸:۳۳

حتی اگه این رقمی هم که میگید واقعی باشه بازم خیلی کمتر از ضرر جانی،مالی، رانت و فسادی، زیست محیطی، تعمیرات و نگهداری در تولید خودرو های بی کیفیت تولیدی داخله قبلا مردم اطلاعاتشون کمتر بود میشد با عدد و رقم با ذهنشون بازی کرد الان دیگه نمیشه