• یکشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98081911602
  • خبرنگار : 71605

مشاور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو:

"علوم باز" را باید در سطح منطقه آغاز کنیم/تحریم‌ها ظلم و بی عدالتی به جامعه علمی ماست

"علوم باز" را باید در سطح منطقه آغاز کنیم/تحریم‌ها ظلم و بی عدالتی به جامعه علمی ماست

مشاور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر آن که به پارادایم علمی خودمان نیاز داریم، توصیه کرد: در سطح منطقه و با کشورهای همجوار به موضوع علوم باز بپردازیم.

به گزارش ایسنا بهمن نامور مطلق در مراسم بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت توسعه که امروز در وزارت علوم برگزار شد، با تاکید بر آن که جایگاه دانش در کشور ما بلاتکلیف است و مرجعیت دانشگاه نیز در خطر است، گفت: شاهد هستیم که علم نه به درد زندگی مردم خورده است و نه باعث اشتغال‌زایی شده و با توجه به شعار "علم باز برای همه" باید دید کدام علم است که همه بخواهند و کدام همه است که علم را بخواهند.

وی تحریم‌ها را ظلم و بی عدالتی به جامعه علمی ما دانست و گفت: با وجود این که دارای دانشگاه‌های بسیاری هستیم، باید دید مشکلات آلودگی هوا، ترافیک  و غیره چطور قرار است حل شوند و این که هر دقیقه یک موضوع علمی بحث‌های قبلی را نقض می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد.

نامور مطلق  در همین زمینه محیط زیست را یک علم عمومی دانست و گفت: باید همین علمی را که داریم به خوبی توضیح داده و کاربردی کنیم.

مشاور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد:‌ رشد کمی دانشگاه‌ها مرجعیت علمی را به خطر انداخته است و ما فراتر از علم نیاز به پارادایم علمی بومی داریم و باید این واحد معرفتی را احیا کنیم.

وی افزود: تبدیل علم به علم و علم به فرهنگ خوب است و در این عرصه فضای مجازی هم آفت و هم محبت است، چرا که افراد در این فضا بی پناه هستند و کسی که سوالی دارد، نمی‌داند جواب خود را از کجا دریافت کند.

وی در پایان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی باید از دانشگاه‌ها شروع شود گفت: به اکولوژی فضای مجازی، بهداشت، تغذیه و غیره نیاز داریم و بهتر است علوم باز را ابتدا در سطح منطقه و با کشورهای همجوار تمرین کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha