• سه‌شنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98092619621
  • خبرنگار : 71605

در مراسم اختتامیه مسابقات مناظره دانشجویی؛

مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی افتتاح می‌شود

مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی افتتاح می‌شود

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به افتتاح مرکز ملی گفت و گو، مناظره و آزاد اندیشی در مراسم اختتامیه مسابقات مناظره دانشجویی اظهار کرد: مسابقات از روز شنبه ۳۰ آذر تا دوشنبه ۲ دی ماه برگزار می‌شود و در نهایت تیم منتخب نشان خواجه نصیرالدین طوسی را دریافت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران که صبح امروز (سه شنبه، ۲۶ آذر) در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، وجه تمایز رویدادهای جهاد دانشگاهی را نیاز محوری آن‌ها عنوان کرد و گفت: از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی، گفت و گو است و برداشتن گام در راه توسعه فرهنگی، در گروی ترویج فرهنگ گفتگو خواهد بود. این در حالی است که رشد مکان‌هایی همچون قهوه خانه ها و غیره نیز در کشور ما نشان از نیاز مردم به گفتگو در حوزه اجتماعی دارد.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ ما درست شنیدن و تحمل نظر مخالف آموزه داده نمی‌شود، گفت اصل گفتگو درست شنیدن است و مناظرات دانشجویی این خلأ را پر می کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه شعرای ما همچون پروین اعتصامی مناظره را به عنوان ابزار القای مفاهیم مورد استفاده قرار می‌دادند، گفت: سبک زندگی ما باعث شده موضوع گفت‌وگو مورد غفلت قرار گیرد؛ همچنین نیاز هست که مسائل دانشگاه در خود دانشگاه مطرح شود اما نه در قالب تریبون آزاد؛ چرا که در این صورت باز خورد نظرات شنیده نمی‌شود.

علیزاده با تاکید بر آن که توانستیم مناظرات بومی خودمان را با استانداردهای بین‌المللی تولید کنیم، گفت: این مناظرات فارغ از تحقیر و توهین و تمسخر است و نکته مقابل خشونت، جزم اندیشی و نظرات رادیکال به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه استقبال دانشجویان از مناظرات دانشجویی به دلیل جنبه مهارت آموزی و اجتماعی آنها است، خاطرنشان کرد: دلیل استقبال این است که فارغ از سلایق افراد، همه را لحاظ می‌کنیم و دانشجویان خودشان مخالف یا موافق بودن خود با گزاره را انتخاب می‌کنند. مناظره یک کار علمی و تیمی است و استفاده از نقطه نظرات اساتید که داوران حرفه‌ای و نیز خود دانشجویان هستند پشتوانه علمی مسابقات را تقویت می‌کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: مخالفت یا موافقت با گزاره برای ما مهم نیست بلکه شیوه مناظره مهم است و اینکه کدام گروه از این ابزار بهتر استفاده کند. شرایط اقتصادی و معیشتی باعث شده برخی حوزه‌های فرهنگی مورد غفلت واقع شود که نپرداختن به آن ها صدمات غیر قابل جبرانی را در بر دارد.

علیزاده اظهار کرد: تمرین کردن شیوه گفت‌وگو و مطالبه باید در آموزش و پرورش و سنین کودکی آموزش داده شود، همچنین نباید به برگزاری لیگ مناظرات اکتفا کنیم بلکه بر اساس مناظره باید محتوا تولید کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با برگزاری مناظرات به زبان انگلیسی، توضیح داد: تعداد کمی به این مناظرات راه پیدا کردند و به دلیل اینکه تعداد حداقلی گروه‌ها به حد نصاب نرسیده است، برگزاری مسابقات ادامه پیدا نکرد. این در حالی است که انتظار داریم فرد شرکت‌کننده با فرهنگ انگلیسی صحبت کند، ضمن آنکه چشم‌انداز برگزاری مناظرات به زبان عربی را هم داریم.

مهدی کاظمی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز در این نشست خبری با اشاره به نامه رهبری به آزاد اندیشان که در آن بیان شده "آزادی خواهی و مطالبه فرصتی برای بیان اندیشه است" گفت: ما به مناظره به عنوان مدلی برای آموزش گفت و گوی سالم نگاه می‌کنیم اما از ما انتقاد می شود چرا این گفت و گو به فضای جامعه راه پیدا نمی‌کند در حالی که انجام گفتگو نیاز به فضای آرام و عقلانی برای برگزاری دارد و در غیر اینصورت هیجانات کاذب بر آن مستولی می‌شود؛ به همین منظور نیازمند هستیم که مناظرات را در فضای علمی دانشگاه برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدل بومی مناظرات ملی دانشجویان ایران را تدوین کردیم، گفت: در پارامترهای داوری "اخلاق گفتگو" جایگاه ویژه‌ای دارد، همچنین دانشجویان از موضع حقیقی خود دفاع می کنند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه داوری از سوی اعضای هیات علمی باعث می‌شود مدل آموزشی مناظره در کلاس‌های درس نیز گسترش پیدا کند، گفت: در سه سال اول برگزاری مناظرات، بیشتر بر فضا سازی و مدلسازی تاکید داشتیم در حالی که در پنج سال بعد از آن گسترش مناظرات را هدف قرار دادیم در دور هشتم در 28 استان،  ۱۲ دانشگاه، در قالب ۶۲۵ تیم به رقابت می‌پردازند.

کاظمی با اشاره به افتتاح مرکز ملی گفت و گو، مناظره و آزاد اندیشی در مراسم اختتامیه مسابقات مناظره دانشجویی اظهار کرد: در مرحله منطقه‌ای ۵۴ تیم و از بین آنها ۱۲ تیم به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند. مسابقات از روز شنبه ۳۰ آذر تا دوشنبه ۲ دی ماه برگزار شده و در نهایت تیم منتخب نشان خواجه نصیرالدین طوسی را دریافت خواهد کرد.

در ادامه این نشست خبری، مهدی عباسی،دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران طی سخنانی به بیان چند نکته پرداخت و گفت تیم‌های فرهنگ از هرمزگان، خیام از استان مرکزی، سروش رازی از کرمانشاه، گردون از استان آذربایجان شرقی، مادر از خراسان شمالی، ئاشتی از کردستان، در سنگر آزادی از خراسان رضوی، تیم‌های برهان و هدف از یزد و تیم‌های تنقیح مناط از دانشگاه علم و فرهنگ، ثامن از دانشگاه علامه طباطبایی و آرمان از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به رقابت خواهند پرداخت.

وی افزود: داوران مرحله کشوری مسابقات از اعضای هیات علمی هستند که از جمله آنها می‌توان به دکتر نعمت الله فاضلی فرشاد مومنی اشرف بروجردی مهدی منتظر قائم حسین میرزایی و غیره اشاره کرد.

دبیر هشتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی ایران با اشاره به داوری ۹ داور دانشجویی که برگزیده مسابقات دوره‌های گذشته هستند، افزود: بیش از ۱۰۰ گزاره در اختیار تیم ها قرار گرفته آنها مواضع خودشان را در اختیار دبیرخانه قرار داده و جدول مناظرات نیز بر مبنای موصع آنها تنظیم شده است. این در حالی است که گزاره های مرحله کشوری و نهایی بر مبنای بندهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تدوین شده اند.

عباسی اظهار کرد: ذیل 35 آیتم که به صورت نرم افزاری داوری خواهند شد ۶ فصل اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی منطق و استدلال، فن بیان و دستور زبان،احاطه و اشراف، خلاقیت و سوال نکته‌یابی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخنگوی دولت، معاونان وزرای علوم و بهداشت به عنوان مهمانان ویژه مراسم اختتامیه مناظرات دانشجویی، خاطرنشان کرد: تیم قهرمان چهار میلیون تومان به صورت نقدی و دو میلیون تخفیف دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی دریافت خواهد کرد. همچنین برای مخاطبان نیز از سوی موسسه طاقچه ۶۰ جایزه ۵۰ هزار تومانی شارژ کتابخانه طاقچه و صد وام یک و نیم میلیون تومانی قرض الحسنه دانشجویی انتخاب شده است. مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویی در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران طی روزهای شنبه ۳۰ آذر تا دوشنبه ۲ دی ماه از ساعت ۸ الی ۱۶ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha