• شنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98102115955
  • خبرنگار : 71553

اجرای طرح "ذخیره سوخت گازوئیل در کارت بانکی کشاورزان"/پلاک‌گذاری ۲۵۰هزار کمباین و تراکتور

اجرای طرح "ذخیره سوخت گازوئیل در کارت بانکی کشاورزان"/پلاک‌گذاری ۲۵۰هزار کمباین و تراکتور

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از تسهیل توزیع سوخت گازوئیل برای ماشین‌داران در حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: درصددیم در کارت بانکی کشاورزانی که صاحب تراکتور و کمباین‌های پلاک‌گذاری شده هستند، سوخت گازوئیل ذخیره شود.

به گزارش ایسنا، کامبیز عباسی امروز در نشست خبری تشریح اولویت‌ها، عملکرد و اقدامات مکانیزاسیون کشاورزی، با بیان این‌که خوشبختانه با تغییر قیمت گازوئیل در بخش کشاورزی مواجه نشدیم، اظهار کرد: ۹۹درصد سوخت مصرفی ماشین‌های کشاورزی گازوئیل است و به دلیل این‌که در حوزه مکانیزاسیون و ماشین‌آلات کشاورزی تغییر  نرخ گازوئیل به وجود نیامد، افزایش قیمت در عملیات کشاورزی ناشی از تغییر قیمت این سوخت نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ۸ درصد گازوئیل کل کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. نیمی از این ۸ درصد در بخش ماشین‌های کشاورزی است. یعنی میانگین ۲ میلیارد تا ۲.۲ میلیارد لیتر گازوئیل در حوزه ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون صرف می‌شود و عدم تغییر قیمت این سوخت باعث شد تغییری در خدمات ناشی از ارائه ماشین نداشته باشیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دنبال تسهیل‌گری از طریق کارت سوخت هستیم و برای اولین بار در فضای کارت بانکی برای بخشی از کشاورزان که تراکتور و کمباین‌هایشان را پلاک‌گذاری کردند، مانند خودرو، سوخت گازوئیل ذخیره می‌شود و کشاورزان دیگر نیازی به ثبت سفارش یا مراجعه به کارتابل وزارت نفت یا وزارت جهاد کشاورزی را ندارند.

وی با بیان این‌که این طرح به صورت پایلوت در استان‌های سمنان، البرز، تهران، کهگلیویه و بویر احمد اجرا شد و سپس به استان‌های دیگر نیز تسری یافت، اظهار کرد: از حوزه سوخت کشور تقاضا داریم کارت سوخت‌های جامعه روستایی و جامعه ماشین‌داران کشاورزی مانند جامعه خودرویی کشور تسری و تکثیر یابد.

 عباسی در ادامه گفت: درحال حاضر ۲۵۰ هزار کمباین و تراکتور در کشور صاحب پلاک شدند و قطعا این ۲۵۰ هزار دستگاه می‌توانند صاحب کارت سوخت شوند. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ همه تراکتور و کمباین‌های کشور پلاک‌گذاری شوند و از وزارت نفت و حوزه سوخت کشور نیز تقاضا داریم زیرساخت‌های توزیع سوخت در بخش کشاورزی اصلاح کنند.

به گفته وی، کشاورزی کشور بدون ماشین و سوخت امکان تولید انبوه محصولات کشاورزی را ندارد و باید به این زیرساخت‌ها جدی‌تر از گذشته توجه شود.

وی اضافه کرد: مکانیزاسیون یکی از فاکتورهای اساسی در تولید اقتصادی محصولات کشاورزی است. بدون ابزار، ماشین آلات  تجهیزات نمی‌توان کشاورزی انبوه داشت. بنابراین در حوزه مکانیزاسیون نیازمند سرمایه، رونق، توسعه و به کارگیری تکنولوژی هستیم و کشاورزان ما نیازمند ابزار روز دنیا برای تکمیل زنجیره‌های تولید هستم.

سرمایه گذاری  ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون کشور

عباسی تصریح کرد: توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش از سال ۹۲ در کشور شروع شد. خوشبختانه در سال جاری هم علیرغم تمام نوسانات ناشی از تحریم تغییر سیاست‌های اقتصادی کشور و علیرغم تمام مشکلات نیز  سالی را داشتیم که سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون از مطلوبیت نسبی برخوردار بود. در سال ۹۸ حدود هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب شده در حوزه مکانیزاسیون داریم. یعنی اگر بخواهیم آورده‌های  شخصی و خریدهای نقدی را در این سرمایه‌گذاری دخالت دهیم، حدود  ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشور اتفاق افتاده است.

به گفته وی اگرچه در زمینه تأمین و تولید ماشین‌های کشاورزی خود اتکا هستیم و ۹۰ تا ۹۵ درصد نیازهای ماشینی را در کشور خودمان تولید می‌کنیم، اما تحریم‌ها فشار جدی را بر حوزه‌های ماشین‌هایی که در داخل تولید نمی‌شدند وارد کرد و به بخشی از تولیدات داخل کشور نیز این مشکلات وارد شد.

تحویل حدود ۱۳هزار تراکتور و ۳۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات به کشاورزان

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: درحال حاضر حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه تراکتور به کشاورزان تحویل داده شده و بیش از ۳۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات از ابتدای سال تاکنون در اختیار کشاورزان قرار داده شده است. در حقیقت با  تمام ناملایمات، صنعت ماشین آلات کشاورزی و سازندگان ماشین های کشاورزی به نیازهای بخش کشاورزی پاسخ و با سخت ترین شرایط نسبت به تولید خودشان ادامه دادند.

عباسی همچنین به تغییر قیمت ماشین آلات کشاورزی در سال های ۹۷ و ۹۸ اشاره کرد و گفت: در برخی از ماشین‌های کشاورزی که نیازمند تامین از منابع وارداتی بودند افزایش قیمت را داشتیم، اما در تولید داخل بین ۵۰ تا ۸۵ درصد افزایش قیمت را نسبت به سال ۹۷ داشتیم.

 به گفته این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی،  وزارت صنعت باید توجه جدی‌تری را به حوزه صنعت ماشین‌های کشاورزی داشته باشد. این حوزه نیازمند حمایت جدی‌تری است، تا کالای تولیدی از نوسان قیمتی کمتری برخوردار شود.

وی گفت: کارخانه تراکتورسازی از سال گذشته تا به امروز ۸۸ درصد قیمت تراکتورهای پرتیراژش را افزایش داده است. خواهشمان این است که به همان مقداری که  محصولات کشاورزی مورد اعمال سیاست‌های قیمتی قرار می گیرد، ابزار و نهاده‌های تولید هم مورد اعمال سیاست‌ها قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: سرپرست وزارتخانه مخالفت خود را از افزایش قیمت تراکتور از ماه گذشته اعلام کردند و ما نیز مانع از افزایش قیمت شدیم. امیدواریم که وزارت صنعت هم تمهیدات لازم را برای مدیریت هرچه بهتر قیمت در حوزه صنعت ماشین آلات کشاورزی به عمل بیاورد.

تولید لاستیک ماشین آلات کشاورزی در کشور کم بوده است

عباسی همچنین به قطعات ماشین آلات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: در برخی از اجزا و قطعات ماشین آلات کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم و امیدواریم که وزارت صنعت این مشکلات را رفع کند. اجزا و قطعات ماشین‌های کشاورزی اولویت کالایی ۲ دارد و بخشی از لاستیک و قطعات ماشین‌های کشاورزی تولید داخل ندارند. علیرغم این‌که صنعت بزرگ لاستیک سازی را در کشور داریم ولی حرکت به سمت تولید لاستیک‌های کشاورزی کم بوده است. بنابراین از صنف لاستیک سازان کشور و حوزه صنعت کشور تقاضا داریم که لاستیک خودروهای حمل و نقل اگر چه مهم است اما لاستیک کمباین و تراکتور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

۸۰ درصد برداشت برنج مکانیزه است

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مکانیزاسیون زراعت نیز اشاره کرد و گفت: کار کاشت تا برداشت برنج بسیار پرمشقت است. زنان و مردان شالیکار باید تا زانو در گل فرو برود، عملیات نشاکاری و برداشت را انجام دهند . به عبارت دیگر از سال ۹۲  حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد اراضی کشور مکانیزه بودند ولی در حال حاضر به طور میانگین این روند به ۶۰ تا ۷۵ درصد رسیده است و در حوزه برداشت برنج حدود ۸۰ درصد مزارع کشور مکانیزه است.

به گفته وی در حوزه برنج حدود ۸۰ درصد برداشت مکانیزه، حدود ۵۰ درصد کاشت مکانیزه در سال ۹۷ اتفاق افتاد. پیش بینی ما این است که در سال آتی یعنی سال ۹۹ در عملیات  کاشت برنج کشور جهش دیگری داشته باشیم و تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم در حدود ۸۰ درصد برنج کشور را به صورت مکانیزه کاشت و برداشت کنیم. در حقیقت این اتفاق بسیار بزرگی است و جامعه شالیکار از این کار پر مشقت و بیماری‌های مختلف رها می شوند.

کاهش وابستگی از طریق کشت کلزا در کشور

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به حوزه کشت دانه‌های روغنی نیز اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر جهش چشمگیری در کشت دانه‌های روغنی داشتیم. کشت دانه های روغنی برای ما بسیار اهمیت دارد و در حال کاهش وابستگی به روغن هستیم و این موضوع مدیون توسعه کشت کلزا در کشور است و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد کشت کلزا در کشور به صورت مکانیزه صورت گرفته است.

حدود ۷۰ درصد مزارع گندم وجو مکانیزه کشت می‌شوند

وی در ادامه گفت: در ابتدای دولت کمتر از ۴۵ درصد مزارع کشور در حوزه گندم و جو مکانیزه کشت و کار می‌شد. اما این عدد به طور میانگین به حدود ۷۰ درصد رسیده است. پیش بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۵ بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد کشت گندم و جو کشور به صورت مکانیزه انجام شود.

عباسی به مکانیزاسیون باغبانی کشور نیز اشاره کرد و گفت: حدود دو و نیم میلیون هکتار باغ در کشور داریم که حدود یک میلیون هکتار از این باغات سنتی هستند و ورود ماشین به آنها بسیار سخت است و حدود یک و نیم میلیون هکتار از این باغات امکان ورود ماشین را دارند. خوشبختانه در این ایام در حوزه مکانیزاسیون باغبانی کشور اتفاقات بسیار خوبی افتاده است و حدود ۲۰ درصد سرمایه گذاری‌های بخش مکانیزاسیون کشاورزی در حوزه باغات بوده است.

۱۰ تا ۱۲ درصد مزارع زعفران به صورت مکانیزه کاشت و برداشت می شوند

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی حدود ۱۰ تا ۱۲ مزارع زعفران به صورت مکانیزه کاشت و برداشت  می شوند. خوشبختانه تکنولوژی کاشت زعفران را از دو سال گذشته در کشور بومی کردیم. زعفران کشور به صورت مکانیزه کشت و کار می‌شود و در تلاشیم که این سطح را گسترش دهیم.

راه اندازی ۱۵۰ تا ۲۰۰ سامانه ضد تگرگ در کشور

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی همچنین به فناوری‌های نوین مقابله با سرمازدگی و تگرگ نیز اشاره کرد و گفت: یکی از پدیده‌هایی که در کشور با آن مواجه هستیم، سرمازدگی و تگرگ است که تاکنون حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سامانه ضد تگرگ در  برای اولین بار در باغات شمال غرب کشور طی دو سال اخیر راه اندازی شده است. این سامانه توپ‌های صوتی هستند که انفجار صوتی  ایجاد می‌کنند و برد آن ۱۰ کیلومتر است. این انفجار صوتی داخل ابرها شده و مانع از تشکیل کلونی تگرگ می شود.

به گفته وی بسیاری از خسارت‌های ناشی از سرمازدگی و تگرگ را با این تکنولوژی کنترل کردیم. این تکنولوژی بومی‌سازی شده است البته نمونه‌های وارداتی نیز وجود دارد. بیش از ۲۰ مدل در کشور عرضه می‌شود و این تکنولوژی برای اولین بار از طریق کشورهای اوراسیا به ایران معرفی شد.

عباسی اضافه کرد: از بیمه کشور، بیمه محصولات کشاورزی و ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور تقاضا داریم که به جای پرداخت خسارات، حمایت‌هایی در بخش قیمت این دستگاه داشته باشند تا کشاورزان با قدرت خرید بهتری بتوانند دستگاه‌ها را در مزارع و باغات خود به کار گیرند.

وی در ادامه گفت: توسعه سیستم‌های هوشمند گلخانه ای یکی از سیاست‌های اصلی ما بوده است، در حال حاضر بیش از ۲ هزار هکتار از گلخانه‌های کشور مجهز به سیستم های هوشمند گلخانه ای هستند. در سال ۹۲ کمتر از ۵۰۰ هکتار از گلخانه‌های کشور مکانیسم هوشمند داشتند ولی در حال حاضر این رقم افزایش یافته است.

به گفته وی در حوزه پسته، زیتون و نخیلات نیز مکانیزاسیون ورود کرده است و حدود ۸ تا ۱۰ درصد برداشت این باغات نیز به صورت مکانیزاسیون شده است. امیدواریم تا سال ۱۴۱۰ بتوانیم حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد باغات نخیلات، زیتون و پسته را به صورت  از طریق مکانیزاسیون برداشت کنیم.

۵۸ درصد مزارع آبزی پروری مجهز به سیستمهای فیلتراسیون مناسب

وی با اشاره به این‌که در حوزه مکانیزاسیون شیلات دو پروژه داریم گفت: هرچه بتوانیم هوادهی سیستم‌های آبزی‌پروری را افزایش دهیم، بهره‌وری نیز  افزایش می یابد. یکی از اقدامات ما این است که تکنولوژی‌های هوادهی را شناسایی کنیم و برای آن‌ها تسهیلات و امکانات کامل در نظر بگیریم. دومین پروژه ما نیز فیلتراسیون مزارع پرورش آبزیان است تا آبی که در حوزه آبزی پروری استفاده می‌شود، دارای معیار استاندارد و مورد قبول باشد.

وی اضافه کرد: حدود ۵۸ درصد مزارع پرورش ماهی کشور و مزارع  آبزی‌پروری مجهز به سیستم‌های فیلتراسیون مناسب هستند و به دنبال این هستیم که در بازه زمانی ۵ تا ۶ ساله این عدد را به محدوده ۸۰ درصد برسانیم.

عباسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مکانیزاسیون در حوزه دام و طیور نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین بخش  مکانیزاسیون دام و طیور توسعه سیستم‌های نوین شیردوشی است. ما نیازمند این هستیم که از تکنولوژی های نوین برای توسعه سیستم های شیردوشی کشور استفاده کنیم. این سیستم‌ها بار میکروبی شیر را به حداقل می رساند و با سرعت و دقت بالا با کمترین آسیب به دام انجام می‌شود.

به گفته وی در حوزه اتوماسیون صنعتی مرغداری، بیوگاز و کشتارگاه‌های مرغ در کشور نیز برنامه‌های مشخصی داریم و براوردها نشان می‌دهد که از سرمایه‌گذاری‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد باید در حوزه مکانیزاسیون دام و طیور و آبزی‌پروری در کشور باشد.

تدوین سند چشم انداز مکانیزاسیون

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از تدوین سند چشم انداز مکانیزاسیون خبر داد و گفت: ماه گذشته سندی را تحت عنوان چشم‌انداز مکانیزاسیون با تاکیدات سرپرست وزارتخانه تدوین کردیم که شامل برنامه‌های میان مدت و بلند مدت است و این برنامه‌ها تا افق ۱۴۱۰ ترسیم شده است.

وی اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی کشور فاکتوری است که در ابتدای دولت حدود ۱.۲ اسب‌بخار بر هکتار بود و در حال حاضر قرار است تا پایان سال ۹۸ به ۱.۸ اسب بخار برهکتار برسیم. کشورهایی مانند استرالیا و آمریکا حدوداً ۲.۵  اسب بخار هستند اما با توجه به شرایط اقلیمی می توانیم از این  کشورهای تبعیت کنیم. همچنین قرار است در افق ۱۴۰۰به حدود ۲ اسب بخار برسد و تا ۱۴۱۰ نیز به۳ اسب بخار برسد.

وی تصریح کرد: خواهش من از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این است که طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده اجرا شود. طرح آماده شده است، زیرساخت‌های آن مهیا بوده، شرکت های اسقاط کننده و عرضه کنندگان و کشاورزان آماده‌اند و فقط منابع اعتباری و مشوق نیاز است. این طرح به مراکز مربوطه فرستاده شده است و بیان کردیم که از محل بهینه سازی سوخت این جابجایی به ما کمک کنند زیرا تراکتور فرسوده اضافه مصرف سوخت دارد و ما می‌خواهیم با این اضافه مصرف  را صرفه‌جویی کنیم و آن‌ها به ما مشوق دهند تا کشاورزان را قانع کنیم به جای خودروهای فرسوده خود ماشین آلات جدید بگیرند.

عباسی همچنین به توسعه پهپاد در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در کشور در سال جاری توسعه پهپاد کشاورزی ( پرنده هدایت پذیر از دور) به صورت گسترده با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشور، معاونت هواوفضای وزارت ارتباطات و حوزه‌های خصوصی عرضه کنند. این تکنولوژی را در دستور کار قرار دادیم و ۵۴ مدل پهپاد  برای عملیات سمپاشی، گرده‌افشانی، محلول پاشی و... به کار بگیریم. بانک کشاورزی نیز تسهیلات لازم را می دهد. سازمان هواپیمایی کشور شرکت‌های عرضه کننده را مورد رصد قرار داده است. در حقیقت در یک روز یک پهپاد می‌توانند بیش از ۵۰ تا ۷۰ هکتار را سمپاشی کند.

وی اضافه کرد: در استان‌های گلستان و بوشهر از این تکنولوژی استفاده شده است و در سایر استانها نیز تسری یافته است.

عباسی در پایان همچنین از برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی خبر داد و گفت: چهارمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی ایران ۲۴ تا ۲۷ دی ماه برگزار می‌شود که در این نمایشگاه بیش از ۲۱۵ شرکت و بیش از ۱۵۰۰ کشاورزان پیشرو در این نمایشگاه حضور دارند.
انتهای پیام

ادامه دارد...
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha