• یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98110603959
  • خبرنگار : 71605

در مراسم رونمایی از آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری تاکید شد

اختراع و مقاله در کنار هم هستند/دانشگاه‌ها از طریق محصولات تجاریشان اداره شوند

اختراع و مقاله در کنار هم هستند/دانشگاه‌ها از طریق محصولات تجاریشان اداره شوند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این‌که افراد با ادعاهای جدید باید از داوری تخصصی بهره‌مند شوند و بهای آن را پرداخت کنند، افزود: این‌که برای ثبت اختراع امتیازی معادل با مقاله یا بیشتر قائل شویم، اشکالی ندارد؛ چرا که این دو در کنار هم هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده امروز در مراسم رونمایی از "آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی" که در محل ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، با تاکید بر آن که باید به سمت ثبت اختراع و تجاری‌سازی محصولات برویم، گفت: دانشگاه‌ها باید از محل محصولات تجاریشان اداره شوند و اشکالی ندارد که برای ثبت اختراع امتیازی معادل با مقاله یا بیشتر از آن قائل شویم؛ چرا که اختراع و نگارش مقاله در کنار هم هستند.

وی ادامه داد: اگر زیرساخت پژوهشی قوی باشد، ثبت اختراع اتفاق می‌افتد و آن چه که مهم است، نظام داوری تخصصی یا  Peer review  است؛ چرا که افراد با ادعاهای جدید می‌آیند که باید از داوری تخصصی بهره‌مند شوند و برای آن بها پرداخت کنند؛ وقتی می‌گویند اختراع به معنای واقعی کلمه باید یک اختراع داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: این موضوع که اعضای هیات علمی کمتر در کارگاه‌های مربوط به مالکیت فکری شرکت می‌کنند؛ کم کم برطرف خواهد شد، همچون کارگاه‌هایی که در رابطه با پژوهش برگزار می‌شود و امروز با استقبال گسترده‌ای رو به رو شده است.

می‌خواهیم سهم دانشگاه از اختراع را در اختیار دانشگاه بگذاریم

وی خاطر نشان کرد: در مورد سهم دانشگاه از اختراع بایستی پروسه فرآیند اختراع و تولید داخلی را هماهنگ کنیم و می‌خواهیم موضوع تعیین سهم را در اختیار دانشگاه‌ها بگذاریم. باید برای فناوری و اختراع ارزش قائل شویم و آنها را توسعه دهیم؛ این در حالی است که اختصاص سهمی برای دانشگاه خود این موضوعات را تقویت می‌کند.

آیین‌نامه مالکیت فکری و نوآوری نقطه شروع است

ملک‌زاده افزود: آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی یک شروع است و ممکن است بعدا تغییراتی را در آن انجام دهیم. یکی از موفقیت‌های اصلی ما این است که گرانترین داروهای دنیا را با ارزان‌ترین قیمت در کشور تولید و مشکلات مردم را حل کردیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در پایان اظهار کرد: ظرفیت ما ظرفیت بزرگی است و احتیاج دارد که با مناعت طبع و دید مثبت به آن نگاه کنیم و محققان را تشویق کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha