• شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99013017789
  • خبرنگار : 71516

رهبران غیرنظامی با البرهان به اختلاف خوردند

نیویورک تایمز: تماس رهبران سودان با مقامات غربی از ترس کودتا در جریان منع تردد

نیویورک تایمز: تماس رهبران سودان با مقامات غربی از ترس کودتا در جریان منع تردد

روزنامه نیویورک تایمز نوشت که رهبران سودانی با مسؤولان ارشد غربی به دلیل نگرانی‌شان نسبت به وقوع کودتا طی دوره منع تردد در سایه شیوع کرونا تماس گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دونالد بوت، فرستاده ویژه آمریکا به سودان گفت: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از دولت عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان حمایت می‌کند. ما می‌دانیم که این دولت راهکار میانه‌ای بین غیرنظامیان و نظامیان بود. هر دو نقش فعالی در پایان دادن به دیکتاتوری عمر البشیر داشتند.

وی افزود: دولت اکنون به حمایت مردم سودان در برابر خطر کرونا نیاز دارد.

این اظهارات در حالی است که پنج‌شنبه تظاهراتی مقابل مقر فرماندهی ارتش برگزار شد و معترضان خواهان سرنگونی دولت حمدوک شدند.

معترضان پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: نه به دولت گرسنگی، ارتش یکی است مردم یکی هستند، حمدوک باید سرنگون شود.

نیروهای مسلح سودان پنج‌شنبه از ادامه بستن اطراف منطقه فرماندهی کل خبر دادند.

در بیانیه ارتش آمده است: برخی عناصر ضد انقلابی از شرایط فوق‌العاده استفاده و در مقابل مقر فرماندهی کل تحصن کردند.

این روزنامه نوشت: مسؤولان غیرنظامی سودانی با مسؤولان ارشد غربی و خبرنگاران تماس گرفتند تا نگرانی‌شان را نسبت به سوءاستفاده ارتش از منع تردد به دلیل کرونا برای در اختیار گرفتن قدرت ابراز کنند.

تعدادی از مسؤولان غربی اعلام کردند که شرایط نشان دهنده کودتای قریب الوقوع نیست.

یک مسؤول عالیرتبه در آمریکا نیز اعلام کرد که رهبران غیرنظامی که اخیرا محبوبیتشان با کاهش سطح وضعیت اقتصادی پایین آمده بارها نسبت به کودتای احتمالی هشدار داده بودند.

یک مسؤول غربی اعلام کرد خارطوم غرق در شایعات کودتایی به خاطر کرونا است اما نشانه‌های این کودتا وجود ندارند.

از زمان امضای توافق میان شورای حاکمیتی سودان و گروه‌های آزادی و تغییر که رهبری انقلاب علیه نظام عمر البشیر را برعهده داشتند همواره خبرهایی درباره کودتا منتشر شده اما هر بار ارتش آن را تکذیب کرده است.

عامر محمد الحسن، سخنگوی نیروهای مسلح سودان گفت: هیچ گونه نشانه‌ای مبنی بر کودتا وجود ندارد. بازداشتی وجود ندارد و نیروهای مسلح به روال طبیعی فعالیت می‌کنند. تمام نیروها درحال حاضر به شکل فعال در مبارزه با کرونا شرکت می‌کنند.

بیش از یک منبع در دولت و ائتلاف آزادی و تغییر به این روزنامه گفتند: طرف‌های رسمی گزارش‌هایی مبنی بر تحرکات گسترده عناصر نظام البشیر با هدف کودتای نظامی در روز دوشنبه دریافت کردند.

این منابع اعلام کردند: شورای مرکزی ائتلاف آزادی و تغییر شنبه نشست فوری را برگزار کرده و کمیته‌ای را برای اتخاذ اقدامات پیش‌دستانه طی ساعات آتی برای ناکام گذاشتن کودتا تشکیل داده است.

آوریل ۲۰۱۹ ارتش سودان بعد از چند ماه اعتراضات گسترده مردم عمر البشیر را برکنار کرد. اوت گذشته نظامیان و ائتلاف آزادی و تغییر توافق سیاسی را امضا کرده و دولت انتقالی تشکیل دادند.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت که رهبران غیرنظامی در سودان با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش  اختلاف دارند.

این درحالی است که خارطوم از امروز به مدت سه هفته قرنطینه را شروع کرده است.

این روزنامه نوشت: اختلافات میان رهبران غیرنظامی و البرهان به خاطر تدابیر مربوط به مبارزه با کرونا در خارطوم است. این نشان می‌دهد رهبران نظامی و سیاسی در سودان با هم اختلاف نظر دارند.

عبدالله حمدوک پنج‌شنبه احمد عبدون حمد، استاندار خارطوم را برکنار کرد به این دلیل که دستور دولت درباره لغو نماز جمعه در پایتخت را به چالش کشیده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha