• یکشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99021410023
  • خبرنگار : 71415

پر رنگ شدن حضور نظامی چین در اقیانوس هند در زمان تداوم بحران شیوع کرونا

پر رنگ شدن حضور نظامی چین در اقیانوس هند در زمان تداوم بحران شیوع کرونا
تصویر آرشیوی است

بر اساس گزارش‌ها در زمانی که به دلیل شیوع کروناویروس سطح کشتیرانی در جهان از جمله کشتیرانی تجاری چین رکورد جدیدی را در کاهش ثبت کرده است، پکن شروع به استقرار ناوهای جنگی خود در اقیانوس هند کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این در حالی است که نیروی دریایی هند نیز بر آمادگی عملیاتی خود تاکید کرده هر چند که تشکیل هرگونه آرایش دریایی علیه چین می‌تواند با هزینه‌های شدیدی همراه شود. وزارت دفاع ملی چین اعلام کرده که نیروی ضربت ۳۵ وابسته به نیروی دریایی ارتش خلق چین روز چهارشنبه در خلیج عدن استقرار یافته تا در حوزه اقیانوس هند دست به گشت‌زنی علیه دزدان دریایی بزند.

 این در حالی است که این اقیانوس حوزه ژئوپلیتیکی نفوذ هند به حساب می‌آید. قرار است ناوشکن تایان که  مجهز به موشک‌های هدایت شونده است و همچنین ناوچه جینگژو، هر دو متعلق به نیروی دریایی ارتش خلق چین، برای نخستین بار از کشتی‌ها و قایق‌هایی که از این منطقه عبور می‌کنند، محافظت کنند.

 این نیروی ضربت متشکل از دست کم ۲۴ فروند هلیکوپتر دریایی  و همچنین ناو سوخت‌رسان چائوهو بوده و در عین حال قرار است از کشتی‌ها در حوالی سواحل سومالی حمایت کند. این حوزه جایی است که نیروی دریایی ارتش چین از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون در آنجا به اجرای عملیات‌های اسکورت دریایی پرداخته است.

 این خبر در حالی اعلام شده که اخیراً نهاد موسوم به دفتر دریایی بین‌المللی در گزارشی جدید درباره وضعیت دزدی دریایی در جهان عنوان کرده که هیچ موردی از دزدیدن کشتی‌ها در ۶ ماه گذشته رخ نداده و در این مدت هیچ حادثه‌ای نیز در ارتباط با این مشکل پیرامون سومالی به وقوع نپیوسته است.

از سوی دیگر داده‌های مربوط به کشتیرانی جهانی حاکی از یک تنزل چشمگیر در تعداد کشتی‌هایی است که خواستار توقف اضطراری در بنادر از جمله در اروپا و چین شده‌اند.

کاپیتان دی کی شارما، یک مقام ارشد بازنشسته سابق نیروی دریایی هند که قبلاً برای مدت ۱۰ سال سخنگوی این نیرو نیز بوده در توضیح این عملیات استقرار از سوی نیروی دریایی چین به اسپوتنیک گفت: جای پایی که نیروی دریایی خلق چین در سال ۲۰۰۸ در منطقه اقیانوس هند برای خود به شکل ماموریت‌های مبارزه با دزدان دریایی ایجاد کرد، به هیچ قیمتی قرار نیست تضعیف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha