• سه‌شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99041007470
  • خبرنگار : 71588

بازداشت وزیر خارجه نظام سابق سودان در آستانه تظاهرات میلیونی امروز/ وعده نخست وزیر برای اصلاحات

بازداشت وزیر خارجه نظام سابق سودان در آستانه تظاهرات میلیونی امروز/ وعده نخست وزیر برای اصلاحات

در آستانه تظاهرات میلیونی امروز سه شنبه در سودان، رسانه‌های این کشور از بازداشت وزیر خارجه نظام عمر البشیر خبر دادند. همزمان نخست وزیر دولت انتقالی سودان به منظور مهار خشم معترضان وعده اصلاحات جدی در هفته‌های آتی را داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه‌های سودانی اعلام کردند، ابراهیم الغندور، وزیر خارجه نظام سابق سودان و رئیس "حزب کنگره ملی" به اتهام "برنامه‌ریزی برای عملیات خرابکارانه" بازداشت شد.

دولت انتقالی سودان پیشتر تعدادی از رهبران وابسته به حزب کنگره ملی سابق و جنبش اسلامی را که متهم به تلاش برای انجام اقدامات خصمانه شده بودند، بازداشت کرد.

در همین راستا، محمد ضیاء الدین، از رهبران گروه‌های آزادی و تغییر خاطرنشان کرد، فرماندهان نظامی وابسته به نظام سابق سودان برای انجام کودتایی نظامی در کشور برنامه‌ریزی کرده بودند و تعدادی از آنها بازداشت شدند.

وی در ادامه افزود: ما پیش‌بینی کرده بودیم که برخی از طرف‌های وابسته به نظام سابق اقدام به ایجاد آشوب و تخریب کنند و حتی وجود طرح‌هایی برای ترور و ایجاد فتنه را بعید ندانستیم و به همین خاطر خودمان را با برخی اقدامات از جمله استقرار نیروهای امنیتی و نظامی برای ممانعت از این توطئه‌ها آماده کردیم.

فرماندهی ارتش سودان ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ با فشار اعتراضات مردمی که اواخر ۲۰۱۸ در محکومیت وخامت شرایط اقتصادی آغاز شدند، عمر البشیر را از ریاست جمهوری برکنار کردند.

در ۲۱ اوت گذشته دوره انتقالی به مدت ۳۹ ماه در سودان آغاز شد که قرار است این دوره با برگزاری انتخابات پایان یابد.

وعده اصلاحات

از سوی دیگر، عبدالله حمدوک، نخست وزیر دولت انتقالی سودان ساعاتی قبل از آغاز تظاهرات میلیونی ۳۰ ژوئن که قرار است امروز سه شنبه برگزار شود، از تصمیم خود برای اتخاذ تصمیمات جدی و قاطعانه طی روزها و هفته‌های آتی خبر داد.

حمدوک طی سخنرانی خود خطاب به مردم تصریح کرد: ما به منظور تضمین عدم تکرار جنایت‌هایی که در سه دهه گذشته صورت گرفت، به برقراری عدالت و نیز قصاص پایبند هستیم.

 وی بدون اشاره به جزئیات تاکید کرد: تصمیمات اتخاذ شده در روزهای آتی تاثیر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. وی هشدار داد که برخی طرف‌ها به دنبال سوء استفاده از این تصمیمات هستند.

حمدوک از شرکت‌کنندگان در تظاهرات امروز (سه‌شنبه) خواست تا رای و عقیده و نیز درخواست‌های خود را به طور مسالمت‌آمیز بیان و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پس از فراخوان‌ گروه‌های اپوزیسیون سودان برای برگزاری تظاهرات میلیونی طی امروز ۳۰ ژوئن در خارطوم، مسؤولان سودانی تدابیر امنیتی شدید و بی‌سابقه‌ای را در این شهر اتخاذ کردند.

ارتش و پلیس سودان ضمن اتخاذ این تدابیر، طرح بازرسی پیشگیرانه را آغاز و سطح آمادگی نیروهای امنیتی را افزایش داده و آنها در بالاترین سطح آماده‌باش قرار داد.

به گفته یک منبع عالی رتبه، دستگاه‌های امنیتی کار تخلیه هتل‌ها و بازرسی اتاق‌های هتل‌ها با تجهیزات و سگ‌های پلیس را آغاز کردند.

علاوه بر این، مسؤولان سودانی تمامی پل‌ها و خیابان‌های منتهی به فرماندهی کل نیروهای مسلح در خارطوم را برای روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئن جاری مسدود کرده و مانع از عبور و مرور شهروندان شدند و تنها به کادر پزشکی و بیماران اجازه دادند به بیمارستان‌ها بروند.

 همچنین آنها مرکز شهر خارطوم را از فروشندگان تخلیه کرده و مراکز تجاری را تعطیل کردند.

دستگاه‌های امنیتی سودان گزارش‌هایی از وجود طرح‌هایی برای ترور، ایجاد آشوب و ویرانی در جریان تظاهرات میلیونی آتی دریافت کردند که هدف از آنها تسریع در برکناری دولت انتقالی به ریاست عبدالله حمدوک است.

این تدابیر امنیتی همزمان با فراخوان برخی طرف‌های سیاسی مخالف در سودان برای برگزاری تظاهراتی میلیونی انجام شد و این دستگاه‌ها تصحیح دوباره مسیر انقلاب و نیز اصلاح دستگاه‌های امنیتی را برای تحقق کامل خواسته‌های انقلابی که به برکناری عمر البشیر ختم شد، خواستار شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha