• شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99042115122
  • خبرنگار : 71477

ریابکوف: بازگشت به پیمان آی‌ان‌اف پس از خروج آمریکا غیرممکن است

ریابکوف: بازگشت به پیمان آی‌ان‌اف پس از خروج آمریکا غیرممکن است

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) یک "اشتباه غیرقابل جبران" است که بازگشت به این توافق را غیرممکن می‌سازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی دوما گفت: اشتباهات متعددی که آمریکا مرتکب شده، موجب پیامدهای جبران‌ناپذیری شده است. به طور مثال یکی از این اشتباهات بزرگ، خروج یک‌جانبه واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است. این ثابت می‌کند که هیچ بازگشتی به این توافق وجود ندارد؛ توافقی که برای چندین دهه به عنوان اساس محکم امنیت اروپا خدمت کرد.

وی درباره اشتباهات واشنگتن در رابطه با روسیه به امتناع آمریکا در رسیدگی به مسائل بشردوستانه به ویژه امتناعش از همکاری درخصوص بازگرداندن شهروندان روسی به وطن‌شان که در آمریکا به دلایل ساختگی محکوم شده‌اند، اشاره کرد.

ریابکوف تصریح کرد: من همچنین آماده‌ام تا به اشتباهات خودم اذعان کنم. ظاهرا من این مساله‌ را که همکاران آمریکایی ما در دنبال کردن عقاید تعصب‌آمیز، مبتذل و پیش پا افتاده چقدر می‌توانند مصر باشند، دست‌کم گرفتم که این برای ما نامناسب بوده است. ما باید در مراحل مختلف با انرژی بیشتری کار می‌کردیم. ما به این کار ادامه خواهیم داد.

وی افزود: با توجه به عمق این بحران در روابط آمریکا-روسیه، تاکتیک برداشتن گام‌های کوچک تنها راه برای غلبه بر آن خواهد بود.

به گفته ریابکوف، روسیه خواستار سازش با آمریکاست اما منافع ملی خود را قربانی نخواهد کرد و یا با شروط غیرممکنی که واشنگتن به صورت تعمدی به منظور جلوگیری از حل مشکلات واقعی آن‌ها را مطرح می‌کند، موافقت نخواهد کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در دوم اوت سال ۲۰۱۹ میلادی با خروج یک‌جانبه آمریکا فسخ شد. واشنگتن گفت که دلیل این اقدامش نقض این پیمان از سوی مسکو بوده است؛ اتهاماتی که مسکو آن‌ها را رد می‌کند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود. بر اساس این پیمان تولید موشک‌های هسته‌ای با برد بین ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر منع شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha