• یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99042216006
  • خبرنگار : 30054

مدیریت زبان بدن برای بهبود فن بیان هنگام سخنرانی

مدیریت زبان بدن برای بهبود فن بیان هنگام سخنرانی

زبان بدن یکی از موضوعات کلیدی است که شما باید در هنگام داشتن یک سخنرانی عمومی به آن توجه داشته باشید.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام موفق شو، در واقع در صورت داشتن اعتماد به نفس کافی و همچنین زبان بدن مناسب می‌توانید به‌عنوان یک سخنران با فن بیان قوی شناخته شوید. یکی از اولین و اصلی‌ترین مواردی که مخاطبین شما را با توجه به آن مورد قضاوت قرار می‌دهند، زبان بدن است.

همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که صدای شما به‌صورت فیزیکی تولید می‌شود. در نتیجه شما باید به‌ ظاهر، صدا و سایر عوامل بصری دقت لازم را داشته باشید. با زبان بدن بهتر می‌توانید فن بیان‌تان را بهبود بخشید.

تنها کافی است بتوانید با مخاطبین خود ارتباط مناسبی را برقرار کنید. این عوامل روی ناخودآگاه آنها تاثیر گذاشته و دید بهتری نسبت به عملکردتان پیدا خواهند کرد.

در این متن ۵ تکنیک برای برخورداری از فن بیان بهتر را بیان می‌کنیم.

۱. داشتن حرکت مناسب در هنگام سخنرانی عمومی

در خصوص ظاهر و نوع حرکت روی صحنه یک فرمول بسیار ساده وجود دارد:

با افزایش اعتماد به نفس سعی کنید محکم و قوی ایستاده و با داشتن حرکات طبیعی و به‌جا احساس راحتی و صمیمیت را در مخاطبین ایجاد کنید.

شما باید کار خود را با یک حالت خنثی آغاز کنید. در این حالت دستان شما در دو طرف بدنتان قرار می‌گیرد. شاید در ابتدا با این حالت ایستادن احساس راحتی نکنید، اما از دید مخاطبین ظاهر مناسبی دارد. این کار شما را در برابر مخاطبین آزاد می‌گذارد. در ادامه نیز می‌توانید به‌مرور حرکات تعریف‌شده و آهسته دستان را اضافه کنید.

۲. از فضا مثل یک بازیگر استفاده کنید و کنترل اتاق را در دست بگیرید

زمانی که در یک جمع سخنرانی می‌کنید، لازم است در نظر داشته باشید که یک فضای مشخص از صحنه‌ای که روی آن در حال سخنرانی هستید به شما تعلق دارد. معمولا همه رهبران می‌دانند که چگونه روی این صحنه‌ ایستاده و حرکت کنند. شما نیز روی صحنه به‌عنوان یک رهبر قرار گرفته و مثل آنها عمل کنید.

شما باید به شکلی روی صحنه حرکت داشته باشید که برای مخاطبین آزار دهنده نباشد. در واقع هیچ چیزی برای یک مخاطب جذاب‌تر از این نیست که رهبری را ببیند که در قالب یک مجری روی صحنه حرکت کرده و بدون نگرانی و استرس برای آنها صحبت می‌کند.

شما باید بتوانید از فضایی که در اختیارتان قرار گرفته است به‌خوبی استفاده کنید و سعی کنید یک سخنرانی روان و حرفه‌ای را ارائه دهید.

حضار از اینکه ببینند شما در یک نقطه ثابت ایستاده‌اید اصلا احساس خوبی پیدا نمی‌کنند. چرا که مشاهده شما در یک نقطه کاری خسته‌کننده است. شما باید روی صحنه حرکت داشته باشید و از فضا به‌خوبی استفاده کنید؛ اما در این زمینه به‌هیچ‌عنوان زیاده‌روی نکنید.

۳. نحوه استفاده از تجهیزات در هنگام سخنرانی عمومی

یکی از مواردی که به بهبود فن بیان شما در یک سخنرانی عمومی کمک می‌کند، استفاده مناسب از تجهیزات موجود است. هر چیزی که روی صحنه برای شما و در کنار شما قرار گرفته است، به‌منظور کمک به عملکرد شماست.

پس باید از آنها به بهترین نحوه ممکن بهره ببرید. به این فکر کنید که از بلندگو، میز، صندلی، میکروفن و هر چیز دیگری که روی صحنه وجود دارد به چه شکلی می‌توانید استفاده کنید. هر چیزی که روی صحنه وجود دارد با هدف کمک به انتقال بهتر پیام صحبت‌های شما با حضار در نظر گرفته‌ شده است.

۴. حرکات صورت بخش مهمی از زبان بدن بشمار می‌روند

صورت را می‌توان بخشی از بدن دانست که کمترین توجه به آن می‌شود. این در حالی است که صورت انسان یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که باید در بحث برقراری ارتباط با مخاطبین به آن توجه داشت. حرکات چهره شما روی مخاطبین اثر زیادی را می‌گذارد و شما باید روی این بخش توجه ویژه داشته باشید.

اگر تاکنون روی حرکات صورت خودکار نکرده‌اید جلوی آینه قرارگرفته و روی این موضوع کارکنید. سعی کنید بدون حرف زدن آنچه را که می‌خواهید انتقال دهید را با صورت خود نشان دهید. سپس سعی کنید این حرکات را با گفتار خود هماهنگ کرده و به شکل بهتری در برابر مخاطبین خود ظاهر شوید.

۵. نقش حیاتی صدا در داشتن فن بیان مناسب

همانطور که در ابتدا نیز اشاره‌ کرده‌ایم، صدا به‌ صورت فیزیکی تولید می‌شود. به همین دلیل نیز به‌عنوان بخشی از زبان بدن بشمار می‌رود.

در حقیقت صدای شما انعطاف‌پذیرترین وسیله ارتباطی است که می‌توانید از آن استفاده کنید؛ بنابراین لازم است یاد بگیرید که چگونه از این ابزار برای داشتن فن بیان قوی‌تر و تاثیرگذاری روی حضار استفاده کنید.

برای درک بهتر نقش صدا در سخنرانی بهتر است به صدای سخنران‌های خوب و بد گوش‌ داده و آنها را تحلیل کنید. حتی می‌توانید در دوره‌های فن بیان شرکت کرده و یاد بگیرید که چگونه با بالا و پایین کردن صدای خود به‌عنوان یک سخنران حرفه‌ای با فن بیان قوی شناخته شوید.

در نظر داشته باشید که مطالعات نشان داده‌اند که شما می‌توانید از زبان بدن خود به‌عنوان یک بلندگو برای داشتن فن بیان مناسب و انتقال بهتر پیام خود استفاده کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha