• دوشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99042317007
  • خبرنگار : 71477

گلوبال تایمز توافق اف-35 ژاپن با آمریکا را تهدیدی بزرگ برای چین و روسیه دانست

گلوبال تایمز توافق اف-35 ژاپن با آمریکا را تهدیدی بزرگ برای چین و روسیه دانست

روزنامه گلوبال تایمز چین برای نخستین بار اذعان کرد که ژاپن جنگنده‌های اف-35 غیرعملیاتی آمریکا را می‌خرد چرا که باید جنگنده‌های قدیمی اف-2 و اف-15 خود را به‌روز رسانی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری "eurasiantimes"، روزنامه گلوبال تایمز همچنین تایید کرد که ژاپن ممکن است با فشارهایی از سوی چین و روسیه مواجه شود و "توکیو تصمیم گرفته تا برای مقابله با چالش‌ها از جانب پکن و مسکو، پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها در جهان یعنی جنگنده‌های اف-35 را خریداری کند."

آمریکا در حال حاضر فروش جنگنده‌های اف-35 به ژاپن به ارزش 23 میلیارد دلار را تایید کرده است. چین، یکی از دشمنان دیرینه و همسایه نزدیک ژاپن نسبت به حضور چنین جنگنده‌های پیشرفته‌ای در منطقه که می‌تواند برای امنیت چین و روسیه مضر باشد، ابراز نگرانی کرده است.

گفته می‌شود که ژاپن در برنامه به‌روزرسانی نظامی‌اش پیشرفت قابل توجهی داشته است. نخستین ناوشکن‌های هلی‌کوپتربر کلاس "ایزومو" نقطه عطفی در شکل گیری نخستین ناو هواپیمابر واقعی ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم بوده است. "کاگا"، دیگر ناوشکن کلاس ایزومو نیز تحت تغییر و به‌روز رسانی قرار دارد. هر دو ناوشکن به ناوهای هواپیمابر سبک تغییر پیدا خواهند کرد که می‌توان به طور تقریبی 20 فروند جنگنده اف-35 را بر روی آنها مستقر کرد.

اما این ناوهای هواپیمابر سبک قابلیت‌های جنگی محدودی دارند. این تغییرات به خاطر مسائل سیاسی باعث نگرانی برخی کشورها شده چرا که این برای نخستین بار است که ژاپن مدرن به ناو هواپیمابر دسترسی پیدا می‌کند.

چنین توسعه نظامی گسترده‌ای در ژاپن همسایگان این کشور از جمله روسیه و چین را نگران و ناراحت خواهد کرد. نگرانی‌هایی وجود دارد دال بر اینکه ژاپن قانون اساسی صلح‌آمیز خود را اصلاح خواهد کرد. این مساله می‌تواند ژاپن را به یک نیروی متخاصم و تهاجمی تبدیل می‌کند و کشورهایی که در جنگ جهانی دوم به خاطر سیاست توسعه‌طلبی ژاپن رنج کشیده‌اند با دقت این اوضاع را تحت نظر خواهند داشت. 

براساس گزارش روزنامه گلوبال تایمز، ژاپن یکی از شرکای دفاعی کلیدی آمریکا محسوب می‌شود. ژاپن همچنین بخشی از ائتلاف جهانی واشنگتن است که چین را هدف گرفته است. توکیو همچنین با توسعه یک سیستم ضد موشکی با آمریکا همکاری می‌کند؛ سیستمی که قابلیت‌های تهاجمی چین و روسیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و امنیت آنها را به خطر می‌اندازد.

به نوشته این روزنامه چینی، ژاپن بدون قابلیت‌های دفاعی شخصی قادر نخواهد بود زمام امور خود را در دست داشته باشد و نهایتا توسط آمریکا رهبری خواهد شد. اگرچه ژاپن استراتژی‌های خود را دارد و نمی‌خواهد به طور کامل توسط واشنگتن رهبری شود، آمریکا بدون شک سلطه خود بر توکیو را شدیدتر خواهد کرد و از آن علیه چین و روسیه استفاده خواهد کرد.

روزنامه گلوبال تایمز همچنین با اشاره به ائتلاف‌هایی که واشنگتن در سراسر جهان دارد، آمریکا را به شکار کردن به صورت گروهی همانند گرگ‌ها و نه شبیه ببر متهم کرد: ژاپن قابلیت‌های نظامی خود را محدود کرده و تنها قادر است به صورت متحد و با کمک آمریکا مبارزه کند."
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۳ ۱۲:۲۷

f35 های امریکایی همینجوری به خودی خود مشکل دارند حالا این بشه خطر برای روسیه و چین خنده دار!