• شنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99042820719
  • خبرنگار : 71415

ارزیابی مک‌کنزی درباره مرحله پساآمریکا در خاورمیانه

ارزیابی مک‌کنزی درباره مرحله پساآمریکا در خاورمیانه

تحلیلگران مکررا در خصوص دوران پسا آمریکا در خاورمیانه صحبت می‌کنند اما نیروهای آمریکایی با تعدادی کمتر از قبل همچنان در افغانستان، عراق و سوریه باقی مانده‌اند و نشانی از آنکه این نیروهای قرار باشد تا زمان برگزاری انتخابات امسال به خانه بازگردند دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، پایداری حضور آمریکا در منطقه برای این کشور به لحاظ کاستن از بی‌ثباتی و مهار دشمنانش یک امتیاز است اما برای ترامپی که در سال ۲۰۱۶ روی وعده انتخاباتی خارج ساختن نظامیان آمریکایی مانور داد این امر بی‌تردید ناراحت کننده است. همانطور که ترامپ کشف کرده، ارتش آمریکا چنان وزنه و نیرویی دارد که حتی همه گیری کروناویروس جدید نیز نمی‌تواند آن را به استقرار مجدد نیروهایش وادار کند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای تلفنی روز پنج‌شنبه از محل پایگاه هوایی العدید قطر اظهار کرد: حتی در همین زمان نیز ما همچنان یک شریک ثابت قدم باقی می‌مانیم. مک‌کنزی اخیرا تور سفر به ۱۰ کشوری در منطقه که در حوزه فرماندهی او هستند را به پایان رساند.

مک‌کنزی خاطرنشان کرد: پنتاگون برنامه ریزی می‌کند تا تعداد نظامیان آمریکایی را در افغانستان، عراق و سوریه کاهش دهد اما همچنان پشتیبانی آمریکا را از نیروهای محلی در آنجا حفظ خواهد کرد.

او تاکید کرد: به رغم فشارها از جانب روسیه و ایران که به دنبال افزایش قدرت منطقه‌ای خود هستند، "ما شریک ارجح باقی می‌مانیم." او ادعا کرد، دولت‌هایی ممکن است به دنبال طفره رفتن از ما از طریق گذراندن وقتشان با مسکو و پکن باشند اما سلاح‌ها و آموزش‌های آمریکا به حدی برتر هستند که "اگر بخواهید چیزهای خوب بگیرید از ما می‌گیرید".

فرمانده واحد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز سه شنبه به افغانستان سفر کرد تا درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در آنجا بحث و بررسی داشته باشد.

او خاطرنشان کرد کاهش نیروها فراتر از سطح فعلی ۸۶۰۰ تن "بر مبانی شرایط" انجام گرفته و وابسته به این است که طالبان به وعده‌هایش در زمینه کاستن از خشونت، مهار القاعده و داعش و انجام مذاکرات صلح با دولت افغانستان پایبند می‌ماند یا خیر.

یک مقام دیگر نیز گفت، پنتاگون مشغول بررسی بیرون کشیدن تعداد ۴۰۰۰ سرباز دیگر از افغانستان و باقی نگه داشتن دست کم ۴۵۰۰ سرباز در آنجا در روز انتخابات است اما مک‌کنزی بحثی درباره اعداد و ارقام نکرد.

مک‌کنزی خاطرنشان کرد، به تحقیق در خصوص گزارش‌های اطلاعاتی درباره طرح جوایز پیشنهادی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان تحقیق می‌کند.

وی ادامه داد: من در مورد آن نگرانی دارم. مک‌کنزی خاطرنشان کرد، از زمان بروز نخستین گزارش‌ها درباره این موضوع پیشنهاد جوایز در ماه ژانویه توصیه او به همکاران اطلاعاتی‌اش این بوده که "به کنکاش ادامه دهند" و "این کار ادامه یابد".

ترامپ در اظهاراتی ادعا کرد گزارش مذکور یک حقه است اما مک‌کنزی با صحبت‌هایش نشان داد که از نظر پنتاگون این مساله همچنان یک سوال پاسخ داده نشده است.

عراق و سوریه هم جزو کشورهایی هستند که ترامپ مصرانه به دنبال خارج ساختن نظامیان آمریکایی از آنها است اما در هر دو مورد ماموریت حمایت و ایجاد ثبات آمریکا در آنها به رغم کاستن از تعداد نیروها ادامه می‌یابد.

مک‌کنزی عنوان کرد، بعد از سفر چند روز پیشش به بغداد به این اطمینان رسید که "ما خواهیم توانست یک زمینه نظامی را در عراق حفظ کنیم" اگر چه تعداد نیروها در آنجا قرار است کمتر از سطح فعلی حدود ۵۰۰۰ نیرو شوند. مک‌کنزی از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر فعلی عراق به خاطر اجازه دادن به حملاتی علیه کتائب حزب الله تحسین کرد.

او ابراز عقیده کرد: ما باید به او فضا و صبر بدهیم. او متذکر شد که به رغم امید ایران به اینکه نظامیان آمریکایی از عراق بیرون بروند اما به لطف کارهای الکاظمی "این دریچه بسته شده است".

او ادامه داد: وضعیت آینده نظامیان آمریکایی در عراق طی یک "گفت‌وگوی راهبردی" با بغداد در چند هفته آینده مورد تایید قرار خواهد گرفت.

به گفته مک‌کنزی، حضور نظامی آمریکا در سوریه نیز ادامه خواهد یافت.

وی عنوان کرد، دستوری در خصوص تغییر تعداد نیروها در آنجا از سطح فعلی حدود ۵۰۰ تن دریافت نکرده است. فرمانده واحد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با ژنرال مظلوم عبدی، رهبر نیروهای دموکراتیک سوریه با هدف بحث در مورد حمایت آمریکا از این نیروها در کمپین‌شان علیه باقی مانده‌های داعش و بازداشت اسرای آن ملاقات داشته است.

مک‌کنزی همچنین از پایگاه التنف در طول اتوبان بغداد-دمشق در جنوب سوریه بازدید کرد و گفت: این بخش از نیروها هم باقی خواهند ماند.

یک منطق حفظ نیروهای آمریکایی در منطقه مهار ایران است؛ به گفته مک‌کنزی، ایران همچنان آشکارا نقش بیرون راننده آمریکا را دارد. به گفته مک‌کنزی، حملات در عراق، سوریه و عربستان و حملات به تانکرهای نفتی در خلیج فارس هم اکنون در حال "محاسبات مجدد" است. او توازن ناپایدار فعلی را "بازدارندگی به چالش کشیده شده" توصیف کرد.

او همچنین در خصوص ایران گفت: تجربه من درباره ایران به من می‌گوید که آنها (به حملات علیه خود) پاسخ خواهند داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha