• چهارشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 99052216870
  • خبرنگار : 71368

ایجاد کتابخانه عمومی در هر ایستگاه مترو

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اعلام کرد که می‌توان در هر ایستگاه مترو یک کتابخانه عمومی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، محمدجواد حق شناس امشب در مراسم افتتاح اولین کتابخانه عمومی مترو تهران در ایوان انتظار ایستگاه میدان ولیعصر با بیان این که امروز سرآغاز حرکتی مثبت است که نباید در این نقطه متوقف  شود گفت: کتاب و کتابخوانی برای پیوند شهر و شهروندان با کتاب و کتابخوانی لازم است.

وی با بیان این که یکی از نیازهای شهروندان در حوزه فرهنگی، استفاده و بهره گیری از کتاب است افزود: در مورد  سرانه مطالعه در کشور باید بگویم که آمار قابل اتکایی که بتوان در این زمینه محکم و قطعی سخن گفت وجود ندارد اما آن چه از پژوهش ها و مطالعات مربوط به حوزه کتاب برمی آید گویای این نکته است که حال کتاب در کشورمان خوب نیست به گونه‌ای که بر اساس مطالعات قابل استنادی که در دهه ۵۰ انجام شده در حالی که جمعیت کشور آن زمان حدود یک سوم جمعیت فعلی است، تیراژ کتاب ۳ هزار جلد بوده است اما در دهه ۹۰ که جمعیت کشور به حدود ۸۰ میلیون نفر رسیده است، با کمال تلخی  باید اعتراف کنیم که تیراژ کتاب به کمتر از ۵۰۰ جلد رسیده است.

وی  با اشاره به آماری مبنی بر این که شهروندان حدود ۷ دقیقه در روز مطالعه می کنند، تاکید کرد: این اصلا خبر خوبی نیست و این در حالی است که  مترو ظرفیت های بالایی برای ترویج کتابخوانی دارد؛ به گونه‌ای که تا پیش از شیوع ویروس کرونا مترو روزانه یک میلیون مسافر داشت که البته این رقم در حال حاضر کاهش یافته است اما با توجه سرفاصله حرکت قطارها و زمان انتظار مسافران برای رسیدن قطار، می توان برای میلیون ها ساعت در سال که وقت آزاد مسافران محسوب می شود تصمیم گیری و اقدام کرد که سال گذشته صحبت از این بود که در مترو برای زمانی که از مسافران برای انتظار آمدن قطار و طول مسیر، تلف می شود فکری کنیم.

وی گفت: این کتابخانه می تواند به تعداد ایستگاه های مترو افزایش یابد و ماهی یک کتابخانه در ایستگاه های مترو افتتاح شود. ما نیز به سهم خودمان در شورای شهر به تحقق این امر کمک می کنیم و حتی می توانیم این فرصت را در اختیار فعالان حوزه کتاب های مجازی نیز قرار دهیم و امکانی فراهم کنیم که آنها نیز کتاب های صوتی و اپلیکیشن‌های خود را در مترو عرضه کنند و با یکدیگر رقابت داشته باشند. اگر این مجموعه ها در کنار هم قرار گیرند، با همفکری می توانیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha