• پنجشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99052317276
  • خبرنگار : 71641

جزئیات اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۹۸

جزئیات اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۹۸

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نحوه و جزئیات اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۹۸ را مشخص کرد.

به گزارش ایسنا، طبق قانون مالیات های مستقیم، به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ دریافت کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آن دسته از اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۸ به دریافت حداکثر (۱۸۵) قطعه سکه اقدام کرده، مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستور العمل هستند.

این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می شوند و مالیات اشخاص موضوع این بند که اظهار نامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کنند، بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد.

همچنین، مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ است که خریداران مذکور مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی http://tax.gov.ir نسبت به پرداخت مطالبات متعلق به شرح بند (۲) این دستورالعمل اقدام کنند و پرداخت مالیات بعد از سررسید تعیین شده موجب تعلق جریمه دیرکرد موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم می شود.

علاوه براین، طبق دستورالعمل رئیس سازمان مالیاتی میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه براساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۱۳۹۸ بدین شرح است:

۱_ تا ۱۰ سکه مشمول مالیات نمی شود.

۲_ نسبت به مازاد ۱۰ سکه تا ۳۰ که به ازای هر قطعه سکه معادل ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع

۳_ نسبت به مازاد ۳۰ سکه تا ۵۰ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه به میزان ۵۲۰ هزار تومان مالیات مقطوع

۴_ نسبت به مازاد ۵۰ قطعه سکه تا ۱۸۵ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۶۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع

همچنین، در خصوص اشخاصی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

طبق این گزارش، اشخاصی که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت بیش از (۱۸۵) قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام کرده و همچنین صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند؛ مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر پایان مردادماه ۱۳۹۹ هستند.

علاوه براین، آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها برابر مقررات در هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره یک ماده (۲۱۶) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ قابل رسیدگی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۲۱:۰۹

حتما اوراق نفتی تون فروش میره!!

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۰۴:۲۱

سلام این سکه ها با قیمت مشخص و معاف از مالیات بفروش رسیدن و توسط افرادی که خواستن در آمد اندکشون رو از طوفان تورم و بیکفایتی دولت حفظ کنن خریداری شدن اکثرا هم توسط دانشجوها و افرادی که نه خونه و ماشین میتونستن بخرن خریداری شدن سوال اینه خونه و ماشین مگه ثابته اینو موقع تحویل نقدا فروختن و تمام جواز کسب و شغلی هم ندارن اولا گرفتن مالیات از این افراد غیر قانونی هست دوما نحوه اعلام اون هم همینطور در ثانی چرا کلید کردین رو این کالای خاص این که فقط نوسان گیره نه ارزه و نه احتکار !،

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۱۴:۵۵

مالیات سکه اگه میخوان بگیرن چرا نسبت به پارسال چهار برابر شده؟ مالیات مقطوع تمام مشاغل 10 درصد افزایش داشته اونوقت مالیات سکه 400 درصد. عجب غلطی کردیم به دولت اعتماد کردیم

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۵ ۱۳:۰۷

من در سال 1396در طرح پیش فروش سکه ثبت نام کردم برای هر قطعه سکه مبلغ10/000/000ریال در مرحله ثبت نام واریز در فروردین 1398در زمان تحویل برای هر قطعه 15/480/000ریال بابت قیمت روز سکه منهای 9 درصد سود که برای هر قطعه 900/000ریال میشد سر جمع هزینه خرید سکه برایم 000/380/26ریال تمام شد به علت نیاز سکه را در همان زمان با 1/000/000ریال زیر قیمت بازار فروختم حال که بانک ملی سکه را به قیمت روز به من فروخته من هم شامل مالیات هر قطعه 4/000/000ردال شدم اگر الان سکه 110/000/000ریال شده من چه کار کنم سود را خریدار سکه کرده که آنرا نا الان داره بنظرم مالیات باید در زمان فروش گرفته بشه شما حساب کنید من سود کردم یا ضرر.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۵ ۱۷:۴۰

40 سال پس اندازم دویست میلیون سکه (160 عدد) 18ماه گرفتم حالا 90 میلیون مالیات شده اینا چطوری حساب کردن؟؟؟؟؟؟ تقریبا 50 درصد مالیات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چوب اعتماد و میخوریم آزاد می گرفتیم خیلی بهتر بود پولم هم 18 ماه بلوکه نمیشد.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۵ ۲۰:۱۳

مبالغ این مالیاتها خیلی کمه طرف توئ هر سکه حداقل 6 میلیون سود کرده باید برای هرقطعه سکه یک میلیون مالیات میگرفتند

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۵ ۲۰:۱۵

با اخذ این مالیاتها قیمت سکه هم خیلی کاهشی میشه باید مالیات بگیرند خب