• شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99052518020
  • خبرنگار : 71129

پیشنهاد مون جائه این برای گفت‌وگو با ژاپن

پیشنهاد مون جائه این برای گفت‌وگو با ژاپن

رئیس جمهوری کره جنوبی همزمان با پاسداشت هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی این کشور از حکومت استعماری ژاپن در پایان جنگ دوم جهانی پیشنهاد گفتگو با توکیو را با هدف حل تنش‌های بین دو کشور که میراث دوران جنگ است، مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مون جائه این،‌ رئیس جمهوری کره جنوبی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت، دولتش راه را برای گفتگو و رایزنی با ژاپن به منظور سازش در مناقشه‌ای دیپلماتیک و حقوقی طولانی مدت برسر پرداخت غرامت برای شهروندان کره‌ای آسیب دیده در خلال جنگ دوم جهانی باز گذاشته است؛ شهروندانی که به عنوان نیروی کار در معادن، کارخانجات و سایر بخش‌های ژاپن کار کردند.

روابط بین دو کشور در چند دهه گذشته در حالی به پایین‌ترین حد خود رسیده که آنها را به اعمال اقداماتی وادار کرده که بر همکاری‌های تجاری و نظامی‌شان آسیب رسانده است.

مون جائه این از انتقاد مستقیم از دولت محافظه کار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امتناع کرد که تاکید کرده تمامی مسائل مربوط به پرداخت غرامت زمانیکه روابط دو کشور بر اساس پیمان ۱۹۶۵ عادی شد، حل و فصل شده است.

این رویکرد ژاپن با حکم ۲۰۱۸ دیوان عالی کره جنوبی به صورت کلی منتفی شد، چون در آن حکم، آمده که پیمان ۱۹۶۵ شامل حقوق افرادی که خواهان خسارت هستند، نمی‌شود و از کمپانی‌های ژاپنی خواسته شد تا به قربانیان، غرامت پرداخت کنند چون آنها را در خلال جنگ به عنوان برده مورد استفاده قرار دادند.

رئیس جمهوری کره جنوبی در ادامه سخنانش گفت: دولت ما هر زمانی آماده نشست‌های رو در رو با مقام‌های ژاپنی است تا راه حلی مشترک برای حمایت از قربانیان به دست بیاید. این روند به ایجاد پل دوستی و همکاری آتی بین دو کشور کمک می‌کند.

رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین از کره شمالی خواست تا به پیشنهاد همکاری دو جانبه بین دو کشور پاسخ دهد که شامل برنامه‌های مشترک علیه کووید-۱۹ و سایر بیماری‌ها و از سرگیری دیدارهای موقت بین خانواده‌های جدا افتاده در دو طرف مرز می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha