• پنجشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99060605301
  • خبرنگار : 71475

شورای امنیت فردا درباره ماموریت یونیفل جلسه تشکیل می دهد

شورای امنیت فردا درباره ماموریت یونیفل جلسه تشکیل می دهد

شورای امنیت فردا (جمعه) موظف است تا طرح پیشنهادی کاهش تعداد نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان از ۱۵ هزار به ۱۳هزار تن و تمدید ماموریت این نیروها به مدت یک سال دیگر را به رای بگذارد.

به گزارش ایسنا، در متن پیش نویس تهیه شده از سوی فرانسه، از دولت لبنان خواسته شده امکان دسترسی سریع و کامل یونیفل به مکان‌هایی که این نیروها از آنها استفاده می‌کنند، از جمله همه اماکن واقع در شمال خط آبی (حد فاصل لبنان و اراضی اشغالی اسرائیل) که اجازه ورود به داخل اراضی اشغالی را می‌دهد، فراهم کند.

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفت در واقع، این تصمیم تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر تعداد سربازان حافظ صلح یونیفیل به  ۱۰ هزار و ۵۰۰ سرباز می‌رسد.

در پیش‌نویس طرح سازمان ملل آمده است، با توجه به اینکه یونیفیل از سال ۲۰۰۶ مأموریت خود را با موفقیت به اجرا درآورده و از آن زمان به حفظ صلح و امنیت کمک کرده، شورا در نظر دارد تعداد نیروها را از ۱۵۰۰۰ سرباز به ۱۳،۰۰۰ تن کاهش دهد.

برخی دیپلمات‌ها اظهار داشتند، ایالات متحده که کاملاً از اسرائیل حمایت می‌کند، در طول رایزنی‌ها بر کاهش تعداد نیروهای یونیفل اصرار داشته و در عین حال از عدم اقدام آن در مقابله با حزب الله، که حضور پررنگی در جنوب لبنان دارد، انتقاد کرده است.

دولت لبنان، مانند حزب الله، اخیراً خواستار تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح بدون هیچ گونه تغییری شده است، بر خلاف اسرائیل که پیشتر خواستار اصلاح آنها شد و این نیروها را به "جانبداری" و "بی کفایتی" متهم کرد.

پیش نویس طرح آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار "ایجاد برنامه مفصلی" با هدف بهبود عملکرد یونیفل با هماهنگی لبنان و کشورهای عضو در این نیروها شد.

گوترش خواستار این است که یونیفل "انعطاف پذیرتر و پر قدرت‌تر" باشد. وی گفت: نفربرهای زرهی برای مناطق پر ازدحام، گذرگاه‌های باریک و نواحی کوهستانی مناسب نیستند. ما به خودروهای کوچکتر مانند خودروهای تاکتیکی سبک و پرقدرت احتیاج داریم.

وی همچنین اعطای قابلیت های نظارت بهتر به یونیفل و جایگزینی مأموریت‌های سنگین نیروهای پیاده نظام که در فعالیت‌های روزانه استفاده می‌شوند، با مأموریتهای شناسایی را خواستار شد.

یونیفل در سال ۱۹۷۸ تشکیل شده و پس از جنگ ۳۳ روزه تابستان سال ۲۰۰۶ میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله تقویت شد، با اتمام جنگ میان دو طرف و صدور قطعنامه ۱۷۰۱،

ماموریت این نیروها با هماهنگی ارتش لبنان نظارت بر آتش‌بس تعیین شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha