• شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 99061510755
  • خبرنگار : 71564

مدیریت پسماندهای کرونایی راهی برای جلوگیری از انتشار بیماری

مدیریت پسماندهای کرونایی راهی برای جلوگیری از انتشار بیماری

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح پسماندهای کرونایی اعم از ماسک‌ها و دستکش‌ها گفت: مدیریت این پسماندهای نه تنها عدم انتشار بیماری را به دنبال دارد بلکه سبب حفظ محیط زیست می‌شود.

ژیلا آقایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه جهان همچنان با پاندمی کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند و مشخص نیست که تا چه زمانی مجبور به زندگی با ویروس کرونا هستیم، اظهار کرد: از این‌رو نیاز است که برای حفظ سلامت خود به دستورالعمل‌های بهداشتی در مورد استفاده از ماسک و ضدعفونی کننده‌ها و شست و شوی مرتب دست‌ها توجه کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه استفاده از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک و دستکش خطر ابتلا به کووید ۱۹ را کم می‌کند اما به هر حال پسماندهایی تحت عنوان پسماندهای بهداشتی هستند که به چرخه پسماند اضافه شده‌اند و باید به شکل صحیحی مدیریت شوند. در غیر این صورت می‌توانند علاوه بر انتشار بیماری به محیط زیست نیز خسارت‌های جبران ناپذیری وارد کنند.

آقایی با تاکید بر اینکه باید به استفاده بهینه و به موقع از وسایل حفاظت شخصی و ضدعفونی کننده‌ها توجه کنیم تا بار آلودگی خارج از توانی را به محیط زیست تحمیل نکنیم، تصریح کرد: مواد اولیه تولید محصولاتی مانند ماسک و دستکش مواد پلیمری هستند که درصورت رهاسازی درمعابر و طبیعت ضمن ایجاد منظر نامناسب محیطی، گرفتگی آبراهه‌ها و انتشار بیماری به دلیل ماندگاری طولانی در طبیعت و درنهایت با قرارگرفتن در معرض فرسایش محیطی به تکه‌های کوچکتر و حتی در حد میکرو تبدیل می‌شوند و می‌توانند سبب آلودگی منابع آب و خاک شوند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه حتی در برخی موارد پسماندهایی مانند ماسک و دستکش برای حیوانات دردسرساز می‌شوند، گفت: این مواد درصورت رهاسازی در طبیعت می توانند وارد چرخه غذایی حیوانات اهلی و وحشی، پرندگان و آبزیان و در نهایت وارد چرخه غذایی انسان‌ها شوند. در این شرایط نیز انسان متضرر رفتار مناسب خود خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: جمع‌آوری و دفع صحیح پسماندهای کرونایی اهمیت زیادی دارد. لازم است که شهروندان برای حفظ سلامت خود، پاکبان‌ها و محیط زیست، ماسک‌ها و دستکش‌های خود را از سایر پسماندها تفکیک و آن‌ها را در کیسه‌های جداگانه و در بسته نگهداری سپس به مخازن جمع‌آوری زباله منتقل کنند همچنین اگر در شهرهای مختلف کشور سطل‌های ویژه‌ای برای جمع‌آوری اینگونه پسماندها تعبیه شود، مدیریت آن‌ها آسان‌تر خواهد شد.

آقایی تاکید کرد: از آنجایی که مشخص نیست تا چه زمانی با بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم، نیاز است که برای مدیریت اینگونه پسماندها برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم. دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز بنابر وظیفه خود در حوزه آموزش‌های عمومی محیط زیستی و ترغیب حس مسئولیت فردی و اجتماعی شهروندان اقدام به تهیه وانتشار موشن‌گرافی و اینفوگرافی‌هایی در این زمینه با همکاری ادارات کل استانی کرده است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه ترس از ابتلا به بیماری باعث می‌شود که به صورت وسواس‌گونه‌ای از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده کنیم، اظهارکرد: ورود بیش از حد این مواد به پساب و فاضلاب‌های خانگی، در مناطقی که به سیستم شبکه فاضلاب مجهز نیستند سبب آلودگی منابع آبی می شود بنابراین ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت از اسراف و وسواس در مورد استفاده از این مواد خودداری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha