• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99061712528
  • خبرنگار : 71496

توافق نهایی صلح میان خارطوم و جنبش‌های مسلح دوم اکتبر به امضا می‌رسد

توافق نهایی صلح میان خارطوم و جنبش‌های مسلح دوم اکتبر به امضا می‌رسد

یک مسؤول سودانی اعلام کرد که توافق نهایی صلح میان خارطوم و چند جنبش شورشی در این کشور دوم اکتبر آتی (11 مهر) در جوبا به امضا خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی سودان (سونا) به نقل از توت قلواک، رئیس تیم میانجی در مذاکرات صلح سودان و مشاور رئیس جمهور سودان جنوبی در امور امنیتی اعلام کرد: امضای نهایی توافق صلح میان طرف‌های سودانی دوم اکتبر آتی در جوبا انجام خواهد شد.

دولت سودان و جنبش‌های مسلح در جوبای سودان جنوبی ۳۱ اوت توافق صلحی را به صورت اولیه با حضور عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی به امضا رساندند.

چهار جنبشی که این توافق را به صورت اولیه به امضا رساندند، عبارتند از: جنبش آزادسازی سودان، جنبش عدالت و برابری، شورای انقلابی انتقالی و جنبش مردمی آزادسازی سودان.

در توافق اولیه بر لزوم انحلال جنبش‌های مسلح و پیوستن تمامی شبه‌نظامیان به ارتش ملی که به عنوان نماینده تمامی تشکل‌های مردم سودان مجددا ساماندهی خواهد شد، تاکید شد.

حمدوک در دیدار با هیاتی از جمعیت مشاغل سودان، یکی از بزرگترین تشکل‌های فراکسیون‌های آزادی و تغییر در دفتر دولت در خارطوم اظهار کرد: صلح در سودان شامل حال تمامی جنبش‌های مسلح مربوطه خواهد شد.

حمدوک گفت: رایزنی درباره صلح با عبدالعزیز الحلو، رئیس جنبش مردمی (در بخش شمالی) و عبد الواحد محمد نور، رئیس جنبش آزادسازی سودان به هیچ وجه قطع نشده است.

نخست وزیر سودان در سفر اخیر خود به آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی با رئیس جنبش آزادسازی سودان تلفنی گفتگو کرده و آن گفتگو را مثبت خواند.

او با تاکید بر اهمیت بیانیه مشترکی که در پایان مذاکراتش با الحلو منتشر شده، آن را روش جدیدی برای رسیدگی به روند صلح توصیف کرد که شامل پیشنهاد ایجاد کارگاه‌های غیر رسمی گفتگو برای فراهم کردن بستر مذاکرات رسمی است.

حمدوک روز جمعه به صورت اولیه با الحلو درباره انجام مذاکرات غیررسمی درباره مسایل مورد اختلاف و در راس آنها سکولار بودن دولت توافق کرد.

جنبش الحلو در جریان مذاکرات با خارطوم، خواستار آن شد سکولار بودن دولت صراحتا در قانون اساسی کشور ذکر شده و حق تعیین سرنوشت دو استان نیل آبی (در جنوب شرق) و کردفان جنوبی (در جنوب) به رسمیت شناخته شود.

جنبش مردمی به ریاست الحلو از ژوئن ۲۰۱۱ در استان‌های نیل آبی و کردفان جنوبی و جنبش آزادسازی سودان در اقلیم دارفور با نیروهای دولتی می‌جنگند.

دولت حمدوک اولین کابینه‌ای است که پس از برکناری عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹ با فشارهای اعتراضات مردمی تشکیل شد و از آن زمان برقراری صلح از مهمترین موضوعات پیش روی این کابینه بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha