• چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99062619771
  • خبرنگار : 71477

اتحادیه اروپا از سازمان ملل خواست بر نقض‌های حقوق بشر در بلاروس نظارت کند

اتحادیه اروپا از سازمان ملل خواست بر نقض‌های حقوق بشر در بلاروس نظارت کند

پیش‌نویس قطعنامه‌ای نشان داد، اتحادیه اروپا از رئیس حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد تا بر وضعیت حقوق بشر در بلاروس نظارت جدی و دقیقی داشته باشد و با این کار فشارها بر مینسک را به دنبال آنچه که آن را یک "انتخابات تقلبی" می‌نامد، افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با اینکه اعضای شورای حقوق بشر آماده می‌شوند تا نشست فوری را روز جمعه درباره نقض‌های حقوق بشر ادعا شده در بلاروس برگزار کنند، این قطعنامه به شورای حقوق بشر تقدیم خواهد شد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که ۲۶ سال است بر مسند قدرت نشسته، در انتخابات ریاست جمهوری جنجالی ماه گذشته مجددا پیروز شد.

لوکاشنکو این مساله را که در انتخابات اخیر تقلب شده، رد می‌کند و تاکید دارد که قدرت‌های خارجی پشت این اعتراضات با هدف تغییر نتیجه انتخابات قرار دارند.

این سند یک سری نقض‌های ادعا شده از جمله کشتارها، شکنجه‌های نظام‌مند، ناپدید کردن‌های اجباری، آدم‌ربایی و بازداشت‌های خودسرانه را لیست می‌کند.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حقوق بشر نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت کلی حقوق بشر در بلاروس و وخیم‌تر شدن آن پیش و به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری "تقلبی" ۹ اوت سال ۲۰۲۰ میلادی را ابراز می‌کند.

پیش‌نویس این قطعنامه که قرار است توسط آلمان ارائه شود، می‌تواند توسط دیگر کشورهای این شورا اصلاح شود. با این حال، انتظار می‌رود که این قطعنامه در قالب کنونی‌اش تصویب شود چرا که خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق نشده است؛ اقدام شدیدتری که برای بدترین بحران‌های حقوق بشری محفوظ شده است.

این قطعنامه به دنبال دو گزارش رسمی به روز از جانب میچل باچله، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در بلاروس است؛ یکی به صورت شفاهی شامل توصیه‌هایی برای بازه زمانی تا پایان سال جاری میلادی و یکی به صورت کتبی برای نشست بعدی شورای حقوق بشر در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی. این قظعنامه همچنین خواستار امکان دسترسی آزاد، کامل و بلامانع برای مخبر ویژه سازمان ملل است.

دفتر باچله نمی‌تواند کشورها را مجبور کند تا به خاطر اطلاعاتش کاری انجام دهند اما صدای وی دارای اعتبار و قدرت اخلاقی است.

بلاروس که قویا با پیشنهاد برگزاری این جلسه مخالفت کرده، در حال حاضر یکی از اعضای شورای حقوق بشر محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند مانع تشکیل این جلسه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha