• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99070503017
  • خبرنگار : 71477

وزارت خارجه چین ادعاهای اندیشکده استرالیایی درباره تخریب مساجد سین‌کیانگ را رد کرد

وزارت خارجه چین ادعاهای اندیشکده استرالیایی درباره تخریب مساجد سین‌کیانگ را رد کرد

وزارت امور خارجه چین ادعاهای یکی از اندیشکده‌های استرالیایی مبنی بر اینکه پکن هزاران مسجد در منطقه سین‌کیانگ را تخریب کرده، رد کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار مسجد در این منطقه وجود دارد که تعداد آنها بیشتر از مساجد موجود در بسیاری از کشورهای مسلمان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "موسسه سیاست استراتژیک استرالیا" روز پنجشنبه گزارشی را منتشر کرد که برآورد می‌کند حدود ۱۶ هزار مسجد در منطقه سین‌کیانگ در نتیجه سیاست‌های دولت پکن به ویژه از سال ۲۰۱۷ میلادی تخریب و یا دچار خسارت شده‌اند.

این برآورد با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و برمبنای نمونه آماری ۹۰۰ مکان مذهبی پیش از سال ۲۰۱۷ میلادی از جمله مساجد، معابد و مکان‌های مقدس حاصل شده است.

در گزارش این اندیشکده آمده است: دولت چین یک کمپین نظام‌مند و تعمدی برای بازنویسی میراث فرهنگی منطقه خودمختار اویغورنشین سین‌کیانگ آغاز کرده تا این سنت‌های فرهنگی بومی را تابع "ملت چینی" کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر دیگر تلاش‌های اجباری برای مهندسی مجدد زندگی فرهنگی و اجتماعی اویغورها از طریق تغییر یا حذف زبان، موسیقی، خانه‌ها و حتی رژیم‌های غذایی اویغورها، سیاست‌های دولت چین عملا عناصر اصلی میراث فرهنگی ملموس اویغورها را پاک می‌کند و آنها را تغییر می‌دهد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جریان کنفرانس خبری روز جمعه در واکنش به این گزارش، آن را "هیچی جز یک مشت شایعات بدگویانه" توصیف کرد و گفت:‌ موسسه سیاست استراتژیک استرالیا بودجه‌های خارجی دریافت کرده تا از ترکیبی از دروغ‌ها علیه چین حمایت کند.

وی افزود:‌ اگر به آمار و ارقام نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار مسجد در منطقه سین‌کیانگ وجود دارند که ده‌ برابر بیش‌تر از تعداد مساجد در آمریکاست. این بدان معناست که در منطقه سین‌کیانگ برای هر ۵۳۰ مسلمان یک مسجد وجود دارد که سرانه مساجد در این منطقه بیشتر از بسیاری از برخی کشورهای مسلمان است.

چین به خاطر رفتارش با مسلمانان اویغور و ادعاهای وجود کمپ‌های کار اجباری در منطقه سین‌کیانگ به شدت مورد نظارت و بررسی قرار گرفته است.

این در حالی است که چین بدرفتاری با اویغورها را رد کرده و تاکید دارد که این کمپ‌ها در حقیقت مراکز آموزشی هستند که وجود آنها برای مقابله با افراط‌گرایی لازم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha