• یکشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99071309549
  • خبرنگار : 71588

عبدالفتاح البرهان: سودان دیگر شاهد بازگشت به جنگ نخواهد بود

عبدالفتاح البرهان: سودان دیگر شاهد بازگشت به جنگ نخواهد بود

رئیس شورای حاکمیتی سودان متعهد به عدم بازگشت مجدد جنگ و خارج نشدن از مسیر صلح شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان متعهد شد که کشورش از مسیر صلح خارج نشده و به مسیر جنگ باز نگردد.

وی بر عزم و اراده دولت برای اجرای کامل روند صلح در تمامی زمینه‌های امنیتی، مسائل سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

البرهان همچنین تاکید کرد که سودان به حمایت جامعه جهانی برای حذف نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم امید دارد.

رئیس شورای حاکمیتی سودان همچنین تصریح کرد، آنچه از این توافق حاصل شد، انگیزه‌ای برای همگان بوده که برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، لغو تحریم‌ها و اتخاذ هر آنچه که در خصوص حفاظت از وحدت آن لازم است، در کنار سودان بایستند و از آن حمایت کنند.

عبدالفتاح البرهان امضای توافق صلح را به ملت سودان تبریک گفت و خواستار حفظ آن از طریق تعمیق و تقویت روح همزیستی برای تحقق شعارهای انقلابی از جمله آزادی، صلح و عدالت شد.

وی همچنین اظهار داشت: نتایج توافق صلح، حمایت از دوره انتقالی، جان و روح و خون شهداء، توسعه مشارکت و همکاری و انتقال آرام به سمت کشور عدالت‌محور، احترام به حقوق شهروندی و دموکراسی تلقی می‌شود.

رئیس شورای حاکمیتی سودان در پایان گفت: این توافق به حمایت و پشتیبانی ملت سودان تکیه دارد که فرصت‌های موفقیت آن را بیشتر و تقویت می‌کند؛ با این حال در صورت نپیوستن الحلو و عبدالواحد، این توافق صلح تکمیل نخواهد شد که امیدواریم به زودی آن دو نیز به این توافق بپیوندند.

دولت سودان و شماری از جنبش‌های مسلح توافق صلح تاریخی را امضا کردند که هدف آن پایان دادن به دهه‌ها جنگ و درگیری است که در جریان آن صدها هزار تن کشته شدند. 

توافق خارطوم توسط محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان و همچنین نمایندگانی از جنبش‌های انقلابی سودان به امضا رسید.

این توافقنامه شامل هشت پروتکل مربوط به موضوعات مالکیت زمین، عدالت انتقالی، جبران خسارت، توسعه بخش عشایری و دامداری، تقسیم ثروت، تقسیم قدرت و بازگشت پناهندگان و آوارگان است و یک پروتکل امنیتی دیگری نیز وجود دارد که به ادغام شبه نظامیان گروه‌های شورشی در ارتش دولت سودان برای تبدیل شدن به یک ارتش جدید مربوط می‌شود که نماینده تمام گروه‌های مردم سودان است.

این در حالی است که دو گروه اصلی ارتش آزادسازی سودان به فرماندهی عبدالواحد النور که در دارفور در حال جنگ است و جنبش خلق به فرماندهی عبدالعزیز الحلو که در منطقه کردفان جنوبی و نیل آبی فعالیت دارد، به مذاکرات صلح نپیوستند و این امر سختی‌هایی که در روند صلح قرار دارد، را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha