• شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 99071913785
  • خبرنگار : 71415

سیاست دولت اردوغان برای حفظ قدرت؛ تفرقه میان متحدان با سرکوب سیاستمداران کرد

سیاست دولت اردوغان برای حفظ قدرت؛ تفرقه میان متحدان با سرکوب سیاستمداران کرد

دولت ترکیه امیدوار است با سرکوب سیاستمداران کرد، میان مخالفانش شکاف ایجاد کرده و رای دهندگان را دلسرد سازد. اما منتقدان می گویند این استراتژی این بار عمل نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، حزب دموکراتیک خلق ترکیه (HDP)، از احزاب حامی کردهای این کشور، اخیرا در چند انتخابات این کشور نقشی تعیین کننده در رقم خوردن نتایج ایفا کرده است.  این حزب در جریان انتخابات محلی مارس ۲۰۱۹، توانست تاکتیکی را اجرا کند که شکستهای بزرگی برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حزبش یعنی حزب عدالت و توسعه در سراسر این کشور رقم بزند.

حزب HDP در چند شهر نامزدی وارد انتخابات نکرد بلکه به جایش از رای دهندگان خود خواست از نامزدهای حزب اپوزیسیون مردم جمهوریخواه (CHP ) حمایت کنند. این تاکتیک موثر واقع شد و حزب CHP در انتخابات مربوط به چندین شهرداری پیروز شد در حالی که بدون چنین حمایتی قادر به کسب این پیروزی‌ها نمی‌شد.

با این حال این تاکتیک تبعاتی را نیز برای حزب HDP در پی داشت. تنها در چند هفته گذشته ۱۷ سیاستمدار این حزب طی یک موج دیگر سرکوب دستگیر شده‌اند.

دفتر دادستان عمومی در شهر آنکارا در توجیه این دستگیری‌ها به درگیری‌های ۲۰۱۴ در داخل و اطراف شهر کوبانی در شمال سوریه اشاره کرد.

زمانی که شهر کوبانی تحت محاصره گروه تروریستی داعش قرار گرفت، تعدادی از گروه‌های کرد از جمله حزب HDP خواستار اعتراضات و برخورد منسجم‌تر دولت ترکیه علیه داعش شدند. در چند شهر در شمال آناتولی، خشونتهایی بروز پیدا کرد و ده ها نفر کشته شدند. حالا دادستانهای دولت ترکیه می‌گویند این دستگیری‌ها در پاسخ به "قتلها، تلاش‌ها برای قتل و غارتگری" رخ دادند. کارشناسان سیاسی و حقوقی که دویچه وله با آنها گفتگو داشت، این استدلالها را رد کرده و گفتند، این دستگیری‌ها صرفا راه دیگری برای حذف مخالفان نامطلوب بوده‌اند. فیجن جالیکاسو، یک وکیل حزب CHP اظهار کرد: چه مدارکی به یکباره شبانه سر برآورد برای آنکه ۸۲ نفر دستگیر شوند؟ او خاطر نشان کرد، این دستگیری ها "در چارچوب رویه‌های پیگرد و تحقیقات استاندارد رخ ندادند".

بوراک بیلجهان اوزپک، یک کارشناس علوم سیاسی می‌گوید: به نظر می رسد که حوادث کوبانی به عنوان ابزاری برای در هم کوبیدن مواضع سیاسی جنبش کردها، حزب HDP و همپیمانانشان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دولت ترکیه از زمان شکستهای انتخاباتی حزب حاکم در مارس ۲۰۱۹ به طور مداوم فشارها را بر حزب HDP افزایش داده است.شهرداران اکثر ۶۵ حوزه شهرداری که در آنها این حزب پیروز شد برکنار شده و جایشان را به مقامهای منصوب شده از سوی دولت داده‌اند. هم اکنون این حزب تنها کنترل شش شهرداری شهرهای کوچک را در اختیار دارد.

بسیاری از مقامهای اخراج شده چندین ماه در بازداشت به سر برده و به ارتباط با گروه تروریستی پ.ک.ک متهم شده‌اند. صلاح الدین دمیرتاش و فیجن یوکسکداغ، رهبران مشترک این حزب نیز از ۲۰۱۶ به رغم فقدان شواهد علیه آنها در زندان هستند.

باسکین اوران، یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه آنکارا استدلال می کند که این موج دستگیری‌ها تلاشی برای ایجاد چند دستگی در میان مخالفان دولت است. او خاطر نشان کرد: حکومت تصمیم گرفته یک سری پرونده‌های قدیمی را برای تخریب کلیت اتحاد آنها رو کند.

اگرچه در گذشته مخالفان دولت ترکیه به دلیل ایدئولوژی‌های مختلف با یکدیگر اختلاف داشتند، حالا نیروهایشان را علیه دولت اردوغان  متحد کرده‌اند و این اتحاد به خصوص در سال گذشته میلادی روشن بود. برای اولین بار اسلامگرایان، ملی گرایان، سوسیال دموکراتها و لیبرالهای چپگرا علیه "دشمن مشترک" متحد شدند.

مخالفان متحد بزرگترین چالش را برای قدرت اردوغان در کنار بحران اقتصادی جهان به وجود می آورد.

تا کنون استراتژی دولت ترکیه برای جدایی انداختن میان مخالفان به نظر میرسد موثر واقع نشده است. کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوریخواه با حزب دموکراتیک خلق اظهار همبستگی کرد و از موج دستگیری ها انتقاد کرده و در عین حال بر همکاری خوب حزبش با یک حزب مخالف دیگر یعنی "حزب خوب" (IYI) تاکید کرد. او در سخنرانی خطاب به پارلمان گفت: هیچ کس نمی‌تواند ائتلاف ما را از بین ببرد. ما همواره روابطی خوب خواهیم داشت. او نسبت به دورنمای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی ترکیه که برای ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده اما ممکن است جلو بیفتد، اظهار خوش بینی محتاطانه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha