• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 99072216845
  • خبرنگار : 71244

درخواست کمیساریا از جامعه جهانی برای کمک به پناهندگان در بحران کرونا

درخواست کمیساریا از جامعه جهانی برای کمک به پناهندگان در بحران کرونا
عکس تزئینی است.

بنابر اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) هرچند دولت ایران با سخاوتمندی پناهندگان را در برنامه های ملی پاسخ به کووید-۱۹ خود، از جمله انجام آزمایش، درمان و بستری رایگان منظور کرده است اما همچنان نیاز فوری به حمایت بیشتر از سوی جامعه بین‌المللی وجود دارد لذا ضروری است که جامعه بین المللی دست در دست هم داده و در راستای تقسیم بار مسئولیت، در زمینه تلاش‌های بشردوستانه ایران، به کمک این کشور بیاید.

به گزارش ایسنا، ایران میزبان تقریبا یک میلیون پناهنده است، اغلب آنها افغانستانی هستند که به دلیل درگیری چهل ساله در افغانستان به ایران پناه آورده اند و در کنار ایرانی‌ها زندگی می کنند.

اقتصاد ایران در دو سال گذشته تحت فشار بود و کووید-۱۹ این شرایط اقتصادی را بصورت جدی تشدید کرده است. همانند دیگر نقاط دنیا، بسیاری نیز شغل خود را از دست داده‌اند. پناهندگان  به خصوص که درآمدشان اغلب متکی به کارهای موقت و بدون ثبات است، به شدت ضربه دیده‌اند. کمیساریا تخمین می‌زند نان‌آور اصلی حدودا یک سوم از تمامی خانوارهای پناهندگان بیکار شده باشند. برای بسیاری از پناهندگان که پیش از این هم به سختی  دخل و خرج خود را فراهم می کردند، روی پای خود ایستادن همینطور دشوارتر می‌شود.

کمیساریا به همراه همتای دولتی خود، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، از آغاز شیوع ویروس کرونا به بیش از ۲۰ هزار پناهنده کمک کرده است.  اخیرا حدود ۹۰۰۰ نفر از این افراد از طرح جدید کمکهای نقدی به صورت کارت هدیه بهره برده‌اند. این پناهندگان کسانی هستند که از بیماری های سخت رنج می‌بردند که نیاز به حمایت فوری دارند. هر فرد مبلغ 32 میلیون ریال (یک بار کمک) دریافت کرده است، مبلغی که بتواند هزینه‌های اولیه برای سه ماه را پوشش می‌دهد.

با اینکه نشانه‌ای مبنی بر ابتلای بیش از اندازه به ویروس کرونا در بین پناهندگان در مقایسه با ایرانی‌ها مشاهده نشده است، اما چون آسیب‌پذیرتر هستند تاثیر اقتصادی این بیماری بر زندگی آنها بسیار محسوس بوده است. تاثیر از دست دادن شغل بر زندگی پناهندگان رو به وخامت است. برخی از آنها مجبور شده‌اند کودکان خود را به جای فرستادن به مدرسه به سر کار بفرستند، و عده‌ای دیگر اطلاع داده‌اند که یا مجبور به قرض گرفتن پول شده اند و یا از وعده‌های غذایی روزانه خود کاسته اند. تقریبا دو سوم از پناهندگانی که در ماه‌های اخیر برای کمک به کمیساریا مراجعه کرده‌اند از نیاز به کمک مالی خبر داده‌اند.

کمیساریا کمکهای نقدی خود را برای حمایت از هزاران پناهنده بسیار آسیب‌پذیر افزایش داده است، پناهندگانی که معیشت آنها به دلیل همه‌گیری ادامه‌دار ویروس کرونا در جمهوری اسلامی ایران عمیقا تحت تاثیر قرار گرفته است. البته، بودجه بیشتری نیاز است تا از تعداد بیشتری از پناهندگانی که با دشواری و  تهیدستی روزافزون مواجه هستند، حمایت شود.

بااینکه دولت ایران با سخاوتمندی پناهندگان را در برنامه های ملی پاسخ به کووید-۱۹ خود، از جمله انجام آزمایش، درمان و بستری رایگان منظور کرده است، همچنان نیاز فوری به حمایت بیشتر از سوی جامعه بین‌المللی وجود دارد تا کمیساریا بتواند بیشتر از دولت ایران در حمایت از پناهندگان و کمک به جامعه میزبان پشتیبانی کند.

به گزارش روابط عمومی کمیساریای عالی پناهندگان؛ دولت ایران و کمیساریا به دنبال راه‌های بیشتری برای حمایت از تعداد روزافزون پناهندگانی هستند که برای برطرف کردن نیازهای خود دچار سختی شده‌اند. با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، کمیساریا تنها ۳۶درصد از بوجه ۹۹،۹ میلیون دلاری خود را که برای ادامه حمایت از پناهندگان و جوامع میزبان نیاز دارد، دریافت کرده است.

در مواجهه با چنین چالش‌های بی‌سابقه جهانی،  ضروری است که جامعه بین المللی دست در دست هم داده و در راستای تقسیم بار مسئولیت، در زمینه تلاش‌های بشردوستانه ایران به کمک این کشور بیاید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha