• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99080502179
  • خبرنگار : 71477

رئیس جمهور جدید بولیوی خواستار برکناری رئیس سازمان کشورهای آمریکایی شد

رئیس جمهور جدید بولیوی خواستار برکناری رئیس سازمان کشورهای آمریکایی شد

رئیس جمهور تازه منتخب بولیوی خواستار برکناری رئیس سازمان کشورهای آمریکایی به خاطر نقشش در کودتای ۲۰۱۹ کشورش شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، لوئیس آرسه کاتاکورا، رئیس جمهور تازه منتخب بولیوی و رهبر حزب "جنبش برای سوسیالیسم" گفت: لوئیس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی باید به خاطر دلایل اخلاقی برکنار شود.

وی افزود: ما موافق نیستیم که یک نهاد مهم در دستان افرادی باشد که از یک حزب سیاسی خاص یا رویکرد سیاسی در منطقه حمایت می‌کنند و در امور داخلی یک کشور مداخله می‌کنند. اگر این نهاد قادر است تا در امور داخلی بولیوی مداخله کند، می‌تواند با هر کشور دیگری نیز این کار را انجام دهد و ما نمی‌توانیم اجازه این کار را بدهیم.

آلماگرو بر بازرسی سازمان کشورهای آمریکایی از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بولیوی که پیروزی اوو مورالس، رئیس جمهور سابق این کشور را در دور نخست انتخابات لغو کرد، نظارت داشت. پس از موج آشوب‌ها و اعتراضات اپوزیسیون به خاطر تقلب انتخاباتی و حملات خشونت‌آمیز به سیاستمداران حزب "جنبش برای سوسیالیسم"، مورالس با اکراه از سازمان کشورهای آمریکایی دعوت کرد تا اعتبار آرا و شمارش آن را بسنجد.

آرسه با اشاره به این بررسی گفت: هیچ تقلبی وجود نداشت، یک آمادگی کامل برای کودتا وجود داشت که متاسفانه سازمان کشورهای آمریکایی نیز بخشی از آن بود. آلماگرو در قوانین بولیوی دخالت کرد و این قوانین و تمام قوانینی را که هر نهاد بین‌المللی در روند نظارت بر انتخابات باید رعایت کند، نقض کرد. او در امور داخلی بولیوی دخالت کرد.

در همین حال، "ساموئل مونسادا"، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل به "عدم صداقت" آلماگرو در ادعاهای اخیرش در مجمع عمومی سازمان کشورهای آمریکایی در واشنگتن اشاره کرد و گفت: ما به اوو مورالس گفتیم که کناره‌گیری نکند. آلماگرو به هیچ وجه خجالت نمی‌کشد. او بیانگر ویرانی ایدئولوژیکی، سیاسی و اخلاقی سازمان کشورهای آمریکایی در این قاره است. این نوع جنایتکاران بیش از این قادر به فریب مردم‌ ما نخواهند بود.     

معاون وزیر امور خارجه مکزیک نیز آلماگرو را به استفاده تفرقه‌اندازانه از هیات نظارت بر انتخابات سازمان کشورهای آمریکایی در سال ۲۰۱۹ میلادی برای مشروعیت بخشیدن به ادعاهای جعلی اپوزیسیون متهم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha