• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99081912426
  • خبرنگار : 71605

تایوان: به خاطر ممانعت چین به نشست سازمان بهداشت جهانی دعوت نشده‌ایم

تایوان: به خاطر ممانعت چین به نشست سازمان بهداشت جهانی دعوت نشده‌ایم

وزارت خارجه تایوان ضمن ابراز ناخرسندی، اظهار کرد که این دولت‌شهر به خاطر ممانعت چین، هنوز به شرکت در یک نشست کلیدی سازمان بهداشت جهانی در هفته جاری که انتظار می‌رود بر همه‌گیری کووید ۱۹ متمرکز باشد، دعوت نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مقر دیپلماتیک آمریکا در دفتر سازمان ملل در ژنو هفته گذشته از تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی خواست تایوان مورد ادعای چین، اما با حاکمیت دموکراتیک را به "مجمع جهانی بهداشت"، بدنه تصمیم‌گیری سازمان بهداشت جهانی، دعوت کند.

اواخر روز یکشنبه، وزارت خارجه تایوان اظهار کرد که این جزیره هنوز دعوتی برای شرکت در نشست مجازی ۱۹۴ کشور عضو دریافت نکرده است.

این وزارت‌خانه افزود: وزارت خارجه تایوان تأسف شدید و نارضایتی خود را نسبت به ممانعت چین از حضور تایوان در سازمان بهداشت جهانی و تداوم بی‌توجهی این سازمان به سلامت و حقوق بشر ۲۳.۵ میلیون نفر مردم تایوان ابراز می‌دارد.

وزارت‌ خارجه تایوان یادآور شد: امتناع سازمان بهداشت جهانی از دعوت تایوان بر پایه ملاحظات سیاسی، ادعای "سلامتی برای همه" این نهاد را به استهزا می‌کشد.

تایوان به خاطر مخالفت‌های چین، که این جزیره را یکی از استان‌های خود می‌پندارد، از اکثر سازمان‌های جهانی نظیر سازمان بهداشت جهانی بیرون نگه داشته شده است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دعوت کردن تایوان- که به خاطر مهار سریع ویروس کرونا در سطح بین‌المللی تحسین شده است- برای مشاهده نشست مجمع جهانی بهداشت، به کشورهای عضو بستگی دارد.

تایوان که مورد حمایت آمریکاست، امسال لابی‌گری خود برای شرکت در این نشست را افزایش داده و چین را عصبانی کرده است.

دفتر چین در مقر سازمان ملل واقع در ژنو، روز جمعه اظهارات "تحریف‌شده" آمریکا درباره تایوان را محکوم کرد و گفت این جزیره تنها در صورتی می‌تواند در نشست مجمع جهانی بهداشت شرکت کند که اعتراف کند بخشی از چین است؛ امری که دولت تایپه از انجام آن خودداری کرده است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید با تایوان در چند موضوع مربوط به سلامت از جمله جنبه‌هایی از همه‌گیری و اینکه آیا کمک‌های مورد نیاز این جزیره تأمین شده یا نه، همکاری می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha